Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Trenger litt hjelp her....

Har jobbet i en stor bedrift i 2 år, hatt 1 mnd gjensidig oppsigelsestid. Helt ut av det blå er nå arbeidsbeskrivelsen min og ca 20 andres, forandret veldig. Vi skal gjøre ganske mye annet enn det vi har gjort til nå, og vi må skrive under på ny kontrakt med 3 mnd oppsigelsestid istedet for 1 mnd.

Jeg ønsker ikke dette, fordi det er en jobb jeg ikke lenger trives 100 % i, pga disse endringene, og fordi jeg kanskje etterhvert ønsker å søke på nye stillinger. Med den nye kontrakten vil jeg da kunne risikere å bli tilbudt en ny jobb, men da ikke bli sluppet fra gamlejobben før etter neste 4 mnd, hvis jeg er uheldig. Ser ikke for meg at det er særlig gunstig for meg, hvis jeg konkurerer med flere jobbsøkere.

Er det noen lover bedriften må følge her eller er det fritt frem?

Og hvis jeg ikke signerer, er det oppsigelsesgrunn?

På forhånd takk, for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom de skal endre kontrakten slik, må de komme med det som heter "endringsoppsigelse". Du må da velge å bli sagt opp eller signere den nye kontrakten.

Den nye kontrakten skal ikke gjelde før din nåværende oppsigelsestid er ute (1 mnd).

Skrevet

Dersom de skal endre kontrakten slik, må de komme med det som heter "endringsoppsigelse". Du må da velge å bli sagt opp eller signere den nye kontrakten.

Den nye kontrakten skal ikke gjelde før din nåværende oppsigelsestid er ute (1 mnd).

Huff det var vel det jeg fryktet, jeg kan skrive under eller få fyken...

Skrevet

Det er veldig vanlig med 3 måneders oppsigelsestid (ledere har gjerne så mye som 6 måneders oppsigelsestid), så jeg hadde ikke fryktet problemer med å få ny jobb grunnet lenger oppsigelsestid. Vi renger alltid med at når vi ansetter nye, så vil de ha 3 måneders oppsigelsestid, også er det bare positivt om det viser seg at den vi har valgt har kortere oppsigelsestid enn det.

Skrevet

I utgangspunktet vil det dere har avtalt i arbeidsavtalen gjelde - altså 1 måned oppsigelsestid. Arbeidsgiver kan ikke ensidig endre denne til 3 måneder, og det er ikke opplagt at arbeidsgiver vil ha saklig grunn til "endringsoppsigelse" som nevnt over. Det kommer an på begrunnelsen for endringen - at det bare generelt er praktisk med lengre oppsigelsestid er neppe nok.

Skrevet

Regner med at endringer i arbeidsbeskrivelsen blir begrunnet med økonomi, og endring i oppsigelsestiden blir begrunnet med at de vil beholde oss som har vært der en god stund så lenge som mulig, og ha god tid til å finne nye og gi dem opplæringen de trenger hvis noen skulle slutte.

Men hvis jeg velger å ikke signere, sier de meg da opp eller "har jeg sagt opp selv" ? Det er jo også vesentlig her, hvis jeg skulle velge å ikke skrive under og ikke får jeg ny jobb innen en mnd.

Skrevet

Regner med at endringer i arbeidsbeskrivelsen blir begrunnet med økonomi, og endring i oppsigelsestiden blir begrunnet med at de vil beholde oss som har vært der en god stund så lenge som mulig, og ha god tid til å finne nye og gi dem opplæringen de trenger hvis noen skulle slutte.

Men hvis jeg velger å ikke signere, sier de meg da opp eller "har jeg sagt opp selv" ? Det er jo også vesentlig her, hvis jeg skulle velge å ikke skrive under og ikke får jeg ny jobb innen en mnd.

Dersom du velger å ikke signere vil den gamle arbeidsavtalen gjelde til den eventuelt sies opp av en av partene.

Arbeidsoppgaver kan i mange tilfeller endres ensidig av arbeidsgiver uten oppsigelse - det kommer an på hvor omfattende endringene er ift. de oppgavene som gjøres fra før av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...