Gå til innhold

Chili con carne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pleier å koke risen for seg når jeg lager chili con carne og blander alt sammen til slutt. Men jeg kan vel koke risen sammen med resten av gryta? Skal jeg ha i like mye vann som når jeg koker ris ellers? Og blir det samme koketid på den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du ris til chili con carne? Den er jo allerede full av bønner og serveres med godt brød. Kan ikke forstå at ris er nødvendig da?

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Bruker du ris til chili con carne? Den er jo allerede full av bønner og serveres med godt brød. Kan ikke forstå at ris er nødvendig da?

Ja, jeg gjør det. Jeg er ikke helt normal, skjønner du.

Skrevet

Ja, jeg gjør det. Jeg er ikke helt normal, skjønner du.

Nei, skjønner det.

Jeg ville fortsatt å koke den ved siden av, hvis jeg skulle funnet på å koke ris til chili con carne, da. ;) Tror, men vet jo ikke, at det vil gi best resultat.

Skrevet

Å ha ris til chili con carne er helt vanlig, og står til og med på serveringsforslaget på etiketten. Tørre brødskiver ville jeg ikke vurdert engang! Men en tortillalefse er bra.

Vet ikke om jeg ville kokt risen i samme panne. Selv bruker jeg riskoker, og "topper risen" med chili con carne sausen. Om du plent vil koke alt i samme balje, bør du kanskje beregne mer tid? F.eks posene med mexikansk gryte trenger 20minutter, og de har risen oppi samme.

Skrevet

Helt enig med Brunhilde her - jeg skjønner heller ikke denne tendensen til å ha ris til chili con carne - helt absurd for meg.

Mitt tilbehør er enkel grønn salat (altså bare med div. grønne og røde salatblader, olivenolje og lime), guacamole, rømme og godt brød til å moppe opp sausen med (at Lutetium bare har tørre brødskiver i hus er hans problem).

• Liker 2
Skrevet

Å ha ris til chili con carne er helt vanlig, og står til og med på serveringsforslaget på etiketten. Tørre brødskiver ville jeg ikke vurdert engang! Men en tortillalefse er bra.

Hvilken etikett? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om jeg ville kokt risen i samme panne. Selv bruker jeg riskoker, og "topper risen" med chili con carne sausen. Om du plent vil koke alt i samme balje, bør du kanskje beregne mer tid? F.eks posene med mexikansk gryte trenger 20minutter, og de har risen oppi samme.

:rope: POSENE???!!

• Liker 2
Skrevet

Hvilken etikett? Den på kjøttdeigen? På bønneposen? Eller kanskje den på pakken med fersk chili?

Hvilken etikett? :klo:

Nemlig. Lurer fremdeles, jeg.

Kommer chili con carne i pose, altså? Har jeg faktisk aldri prøvd.

• Liker 1
Skrevet

Ja? So?

Det hender jeg spiser posemat. Er ikke noen forbrytelse mot menneskeheten heller.

Skulle jeg lagt alt fra bånn av, hadde jeg bodd på kjøkkenet. Dessuten er jeg så gammal at jeg trenger alle de konserveringsmidler jeg kan få.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker ikke pose. Nå er chilien snart ferdig. Risen også. :fnise: TS

• Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Ris er vel ganske vanlig til chili, føler det er det jeg som oftest får på restauranter. Det eller maischips.

Jeg bruker pasta til jeg, det er vel mer spesielt. Men også mye bedre :)

Skrevet

Hvilken etikett? Den på kjøttdeigen? På bønneposen? Eller kanskje den på pakken med fersk chili?

Uncle Bens.

Kommer chili con carne i pose, altså? Har jeg faktisk aldri prøvd.

Aner ikke, men som sagt får man mexikansk gryte i pose.

Skrevet

Uncle Bens.

Aner ikke, men som sagt får man mexikansk gryte i pose.

Hvis det er meksikansk gryte i pose du pleier å lage, er det direkte misvisende å basere svaret sitt på det i en tråd om chili con carne, altså. Det er virkelig to temmelig ulike ting smaksmessig.

• Liker 1
Skrevet

Men seriøst, finnes det posevariant av chili con carne? Har aldri lagt merke til det i butikk? Hvilken produsent er det, og står den sammen med de andre gryterettene?

Skrevet (endret)

Hvis det er meksikansk gryte i pose du pleier å lage, er det direkte misvisende å basere svaret sitt på det i en tråd om chili con carne, altså. Det er virkelig to temmelig ulike ting smaksmessig.

Jeg vet jo det, men den delen av svaret mitt, var relatert til hvor lenge risen skulle koke! Jeg bruker aldri noe annet enn riskokern min uansett.

Og nei, jeg pleier ikke å lage meksikansk gryte i pose, her går det mest i uncle bens og ferdige pastasauser på glass, om jeg lager "sånne ting". Risen og pastaen koker man selvsagt utenom. Vet bare at mex posene skal ha 20min koketid.

Edit:Vet ikke om det var rettet mot meg, men som sagt, jeg vet ikke om chili con carne fins i "poseform"!

Endret av Lutetium 71
Gjest Ludovie
Skrevet

Men hvis man har lyst på ris til chili con carne, må man da bare ikke finne på å blande disse to sammen. Like lite som at man bør blande inn brød, eller tortillachips (noe jeg selv for øvrig liker å spise til).

La chilien få være sin egen rett, sier nå jeg. Og så kan man som sagt ha diverse ting til, avhengig av egne preferanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...