Aurora M. Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Hei! Alle dere som fulgte tråden i den tiden jeg forsøkte å gjøre Pusina mi til innekatt, har fått med dere at hun nå er ute igjen (vant kampen ), men med begrenset utetid. Dette har gått over all forventning til nå. Hun later til å være fornøyd med livet sitt, så lenge hun får være ute noen timer på formiddagen og ha matmor for seg selv med kos og lek på ettermiddag/kveld. Det har imidlertid dukket opp et kinkig problem. Hun er ute 3-4 timer, og resten av tiden er hun inne. I løpet av denne tiden nekter hun å bruke kassa si. Hun tisser ingen andre steder heller (dette vet jeg med 100% sikkerhet), men holder seg altså i 20-21 timer hvert døgn! Alt er i orden med doen, den er ren og pen, har godt med sand og står riktig plassert. De ukene hun var inne hele døgnet, brukte hun den uten problemer og ofte. Jeg vil anslå at hun tisset 4-5 ganger i løpet av den tiden hun nå holder seg.. Jeg har forsøkt de fleste triks i boka: Satt doen ved ytterdøra, spayet catnip i den, og til og med satt en ekstra do på verandaen i tilfelle det skulle behage prinsessen mer.. Men nei. Jeg ser tydelig at hun må flere ganger i løpet av kvelden. Hun blir urolig, går til ytterdøra, og så godt som jeg kjenner henne ser jeg t.o.m på ansiktet hennes at hun er tissatrengt. Jeg lokker og lurer for å få henne på kassa, men det er nyttesløst. Etter en stund går det over (hun resignerer vel). Hun leker og koser og er seg selv, så noen umiddelbar fare er det ikke med dette. Men jeg liker det slett ikke! Hun har hatt noen plager med urinveiene tidligere, og jeg ser at hun nå regulerer ned vanninntaket. Det, og at hun muligens urinerer kun 1 gang daglig, er bekymringsfullt. Jeg har snakket med veterinær om saken, men det kom ikke noe nytt ut av det som jeg ikke visste fra før. Så lenge almenntilstanden er bra og hun spiser som normalt er det ingen fare, men heldig på sikt er det absolutt ikke, så hun burde virkelig gå på kassa, ihvertfall èn gang i løpet av disse timene. Jeg kunne strengt tatt ha tatt henne med ut i sele en gang i løpet av kvelden, men jeg har veldig lite lyst til å begynne med det. Veterinæren (som også kjenner min helsetilstand) frarådet meg også å begynne med det, fordi det da ville bli en vane hos Pusina og noe hun også ville "regulere" kroppsfunkjonene etter. M.a.o ikke noe jeg bare kan "skippe" en gang i mellom. Jeg forstår ikke at det er mulig å bli så uendelig sta... Tenk da, være så tissatrengt (for det er hun uten tvil), ha en vakker blå do med håndmalte sommerfugler på (helt sant! ), med ren kvalitessand i, en matmor som står klar med godbit om hun tisser i den, og så blånekte og heller holde seg 15 timer til! Hun er ikke dum og tar ting ganske fort, så hun vet nok allerede at hun ikke får ut igjen før neste morgen. Men altså... så lenge hun vet muligheten er der for å komme ut og tisse, så holder hun seg heller. Mulig det er et fåfengt håp, men noen av mine kjære kattevenner som har noen tips på lur i sakens anledning?
Gjest Iryna Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 (endret) - Endret 29. september 2013 av Iryna
Aurora M. Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2012 Jeg lurer på om du løfter henne opp i kassa når du ser at hun må tisse? Jada, har prøvd det og. Går bare ut igjen da..
Gjest Lille-pus Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Her trnges iallefall ikke å gjenta de normale sjekkpunktene (kasse; ren, men ikke for ren... osv, osv) Tenker løst på en ting; Vi nærmer oss den tiden på året hvor revirene "gås opp" og styrkeforholdene testes... Da pleier det (kastrert eller ikke kastrert) være meget viktig dersom man har et område, å holde øye med dette og forsvare det mot potensielle conquistadorer.... Kan det være en brikke som er med i dette spillet nå om dagen tro ? Ettersom kassen jo har blitt brukt tidligere, og da ved behov...
pinar Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Jeg lurer litt på det samme. Frk pus her nekter å bruke kasse. Men på en annen side vil hun jo ikke være ute heller (tydeligvis faller ikke været i smak). Hun står å uler med døren, og når jeg åpner løper hun ut, står der i to sek, snur og løper inn igjen. Altså, hun er ute av og til, men det er svært korte turer og kun nr jeg er hjemme. Må hun ikek på do oftere enn det?
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2012 Her trnges iallefall ikke å gjenta de normale sjekkpunktene (kasse; ren, men ikke for ren... osv, osv) Tenker løst på en ting; Vi nærmer oss den tiden på året hvor revirene "gås opp" og styrkeforholdene testes... Da pleier det (kastrert eller ikke kastrert) være meget viktig dersom man har et område, å holde øye med dette og forsvare det mot potensielle conquistadorer.... Kan det være en brikke som er med i dette spillet nå om dagen tro ? Ettersom kassen jo har blitt brukt tidligere, og da ved behov... Jo, det tror jeg definitivt også Lille-pus. Men da gjelder det nok heller hele året for henne, at hun "samler opp" for å ha til markering. Jeg har nemlig merket tendenser til det samme tidligere når hun av en eller annen grunn har hatt begrenset utetid. De gangene hun har gått jevnlig på kassen, har vært i de periodene hun har vært innestengt hele døgnet. Jeg kom på nå at hun har hatt avføring en gang på kassen i løpet av disse ukene med begrenset utetid, tidlig en morgen rett før hun visste hun skulle ut faktisk. Men aldri urin. Og det støtter jo teorien om at det er en naturlig trang hos henne å "spare på" urinen for å bruke den til markering ute. Spørsmålet er jo bare hva i vide verden jeg skal gjøre med det. Jeg lurer litt på det samme. Frk pus her nekter å bruke kasse. Men på en annen side vil hun jo ikke være ute heller (tydeligvis faller ikke været i smak). Hun står å uler med døren, og når jeg åpner løper hun ut, står der i to sek, snur og løper inn igjen. Altså, hun er ute av og til, men det er svært korte turer og kun nr jeg er hjemme. Må hun ikek på do oftere enn det? Det spørs jo hvor ofte hun har disse korte turene da. Det er naturlig for katter å tisse fra 2 ganger i døgnet og oppover. Det er veldig individuelt m.a.o. Pusina ligger "naturlig" på rundt 6 ganger..
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2012 En helt sprø "flyveidè" her nå! Hvis det nå er slik at teorien vår holder stikk Lille-pus: Hun holder på tisset sitt for å bruke det til markering av sitt territorie. Hva om det da i nattens mulm og mørke hadde sneket seg inn en usynlig katt og tisset ørlite grann i kassa hennes? Ville hun ikke da bli fylt av en ubendelig trang til å markere over denne fremmede duften med sin egen? Noen som har en skvett kattetiss å låne ut?? 2
ninuska_ Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Du kan få litt av kattesanden min! Eller hvis du vil låne pus for litt - han er veldig flink til å tisse bare man setter oppi ny sand. Nesten på kommando Jeg syns det høres ut som en smart ide. Da har jo en fremmed katt vært innom, og hun bør ville dekke over lukten med sin egen duft. Soørsmålet er: vil det vare? Eller vil det være et engangstilfelle..? Slik jeg ser det for meg i hodet. Endret 18. januar 2012 av ninuska_
Capricorn Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Hva med å bytte kattesand? Kanskje flytte doen? Likte forslaget om å låne litt kattetiss. Da vil hun nok i det minste bli interessert i å snuse der.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 En helt sprø "flyveidè" her nå! Hvis det nå er slik at teorien vår holder stikk Lille-pus: Hun holder på tisset sitt for å bruke det til markering av sitt territorie. Hva om det da i nattens mulm og mørke hadde sneket seg inn en usynlig katt og tisset ørlite grann i kassa hennes? Ville hun ikke da bli fylt av en ubendelig trang til å markere over denne fremmede duften med sin egen? Noen som har en skvett kattetiss å låne ut?? Du kan få litt av kattesanden min! Eller hvis du vil låne pus for litt - han er veldig flink til å tisse bare man setter oppi ny sand. Nesten på kommando Jeg syns det høres ut som en smart ide. Da har jo en fremmed katt vært innom, og hun bør ville dekke over lukten med sin egen duft. Soørsmålet er: vil det vare? Eller vil det være et engangstilfelle..? Slik jeg ser det for meg i hodet. Men.... damer, det har jo vært en fremmed katt inne hos Pusina (for noen uker siden)! Var det da slik at før gutten fra søppelfyllingen kom, så gikk Pusina på kassen ved behov ? - og etter at gutten fra søppelfyllingen flyttet så har hun ikke gått på kassen for å urinere ? Hvis det stemmer så ville jeg jammen prøvd med å "låne" en tisse-klump (ref. klumpesand) fra en annen pus
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Men.... damer, det har jo vært en fremmed katt inne hos Pusina (for noen uker siden)! Var det da slik at før gutten fra søppelfyllingen kom, så gikk Pusina på kassen ved behov ? - og etter at gutten fra søppelfyllingen flyttet så har hun ikke gått på kassen for å urinere ? Hvis det stemmer så ville jeg jammen prøvd med å "låne" en tisse-klump (ref. klumpesand) fra en annen pus Jeg har prøvd å huske dette skjønner du, men jeg kan ikke se at det var noen særlig forskjell om han var der eller ikke. Mulig hun gikk litt oftere når han var her enn da hun var innestengt alene. Jeg la iallefall merke til at de helst brukte samme do, til tross for at de hadde to. De gikk og luktet oppi og tisset i den doen det luktet noe av. Det som er saken er at hun, så lenge hun i det hele tatt har mulighet til å komme ut en tur i løpet av dagen, holder seg og venter. Men om hun blir stengt inne hele døgnet, går på kassa som verdens mest naturlige ting. Men, jeg husker jeg lurte på om det ikke var litt dumt å gjøre det da jeg rengjorde kassa grundig etter at pusen fra søppelfyllingen var her... (så var det kanskje en grunn til at jeg lurte på det...) Grytidlig i morges var jeg ute og lusket i nabolaget med et avlagt støvbrett (sånn lite et)... Naboene (og jeg har mange av dem på alle kanter) er nok ganske overbevist om at det har klikket for meg nå. Jeg huker meg sakte ned (så godt det lar seg gjøre med èt stivt kne ), og liksom tilfeldig her og der fisker opp litt sand, jord og strø langs bakken som jeg så tar med meg i en bærepose hjem. Formålet var å få noen andre dufter og konsistenser ned i Pusinas do, samt at jeg plukket de stedene jeg har sett hun har gjort fra seg når hun har vært ute. Men bestrebelsen var til ingen nytte gitt! Hun luktet litt oppi, så dumt på meg, og gikk... Så her må det kraftigere lut til! Endret 18. januar 2012 av Aurora M.
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2012 Du kan få litt av kattesanden min! Eller hvis du vil låne pus for litt - han er veldig flink til å tisse bare man setter oppi ny sand. Nesten på kommando Tusen takk for tilbudet! Spørs om det ikke hadde dugd best med hele katta ja, så hun faktisk såg at det tisset noen der! Jeg mistenker henne nemlig for å være for smart for meg.. Jeg syns det høres ut som en smart ide. Da har jo en fremmed katt vært innom, og hun bør ville dekke over lukten med sin egen duft. Soørsmålet er: vil det vare? Eller vil det være et engangstilfelle..? Slik jeg ser det for meg i hodet. Det vil sikkert ikke vare! Så hvis det hjelper må jeg få en fast leverandør av kattetiss på døra!
Tulling Skrevet 18. januar 2012 #13 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Er dette kasse med tak ? Enkelte katter liker ikke å gå på do mens de ikke har full oversikt over hva som skjer rundt. Samme omvendt, enkelte vil ha privatliv. Hvilken kattesand bruker du? Endret 18. januar 2012 av Tulling
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2012 Er dette kasse med tak ? Enkelte katter liker ikke å gå på do mens de ikke har full oversikt over hva som skjer rundt. Samme omvendt, enkelte vil ha privatliv. Hvilken kattesand bruker du? Som skrevet i første innlegg er det ingenting galt med hverken kasse eller sand. Hun bruker kassa villig vekk når hun har ingen mulighet til å komme ut.
Tulling Skrevet 18. januar 2012 #15 Skrevet 18. januar 2012 Som skrevet i første innlegg er det ingenting galt med hverken kasse eller sand. Hun bruker kassa villig vekk når hun har ingen mulighet til å komme ut. Hvordan vet du det? Det eneste det står er at den er pen med sommerfugler. Ikke sikkert katten setter pris på at den er estetisk på samme måte som ett menneske gjør.
Aurora M. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2012 Hvordan vet du det? Det eneste det står er at den er pen med sommerfugler. Ikke sikkert katten setter pris på at den er estetisk på samme måte som ett menneske gjør. Jeg vet at den er perfekt på alle måter for katten. Det med sommerfuglene var selvfølgelig sagt som en liten morsomhet fordi den også er søt for meg.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2012 #17 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Jeg har prøvd å huske dette skjønner du, men jeg kan ikke se at det var noen særlig forskjell om han var der eller ikke. Mulig hun gikk litt oftere når han var her enn da hun var innestengt alene. Jeg la iallefall merke til at de helst brukte samme do, til tross for at de hadde to. De gikk og luktet oppi og tisset i den doen det luktet noe av. Det som er saken er at hun, så lenge hun i det hele tatt har mulighet til å komme ut en tur i løpet av dagen, holder seg og venter. Men om hun blir stengt inne hele døgnet, går på kassa som verdens mest naturlige ting. Men, jeg husker jeg lurte på om det ikke var litt dumt å gjøre det da jeg rengjorde kassa grundig etter at pusen fra søppelfyllingen var her... (så var det kanskje en grunn til at jeg lurte på det...) Grytidlig i morges var jeg ute og lusket i nabolaget med et avlagt støvbrett (sånn lite et)... Naboene (og jeg har mange av dem på alle kanter) er nok ganske overbevist om at det har klikket for meg nå. Jeg huker meg sakte ned (så godt det lar seg gjøre med èt stivt kne ), og liksom tilfeldig her og der fisker opp litt sand, jord og strø langs bakken som jeg så tar med meg i en bærepose hjem. Formålet var å få noen andre dufter og konsistenser ned i Pusinas do, samt at jeg plukket de stedene jeg har sett hun har gjort fra seg når hun har vært ute. Men bestrebelsen var til ingen nytte gitt! Hun luktet litt oppi, så dumt på meg, og gikk... Så her må det kraftigere lut til! Og alle naboene har hilst i dag ? - med nøye utstudert, tilbakeholden, ekstrem høflighet, I presume... Nåja, fra spøk til revolver; Spørs nok om ikke kraftigere lut (bokstavelig talt) bør prøves ja. Man er jo ikke garantert "gevinst" ved "lufting av feiebrett u/ kost" .. (Å himmel ! Du skriver så godt, og jeg får så mange gøyale bilder i hodet mitt når jeg leser ! ) Antageligvis er det mest effektivt dersom noen andre nærmest umiddelbart i forveien har gjort sitt på kassen. Det er noe smittsom med det å tisse... Merker det her i huset også, går først en så følger de to andre nærmest på rekke og rad. Hun er litt i smarteste laget den lille prinsesse Pusina Endret 18. januar 2012 av Lille-pus
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. januar 2012 #18 Skrevet 18. januar 2012 Hei! Alle dere som fulgte tråden i den tiden jeg forsøkte å gjøre Pusina mi til innekatt, har fått med dere at hun nå er ute igjen (vant kampen ), men med begrenset utetid. Dette har gått over all forventning til nå. Hun later til å være fornøyd med livet sitt, så lenge hun får være ute noen timer på formiddagen og ha matmor for seg selv med kos og lek på ettermiddag/kveld. Det har imidlertid dukket opp et kinkig problem. Hun er ute 3-4 timer, og resten av tiden er hun inne. I løpet av denne tiden nekter hun å bruke kassa si. Hun tisser ingen andre steder heller (dette vet jeg med 100% sikkerhet), men holder seg altså i 20-21 timer hvert døgn! Alt er i orden med doen, den er ren og pen, har godt med sand og står riktig plassert. De ukene hun var inne hele døgnet, brukte hun den uten problemer og ofte. Jeg vil anslå at hun tisset 4-5 ganger i løpet av den tiden hun nå holder seg.. Jeg har forsøkt de fleste triks i boka: Satt doen ved ytterdøra, spayet catnip i den, og til og med satt en ekstra do på verandaen i tilfelle det skulle behage prinsessen mer.. Men nei. Jeg ser tydelig at hun må flere ganger i løpet av kvelden. Hun blir urolig, går til ytterdøra, og så godt som jeg kjenner henne ser jeg t.o.m på ansiktet hennes at hun er tissatrengt. Jeg lokker og lurer for å få henne på kassa, men det er nyttesløst. Etter en stund går det over (hun resignerer vel). Hun leker og koser og er seg selv, så noen umiddelbar fare er det ikke med dette. Men jeg liker det slett ikke! Hun har hatt noen plager med urinveiene tidligere, og jeg ser at hun nå regulerer ned vanninntaket. Det, og at hun muligens urinerer kun 1 gang daglig, er bekymringsfullt. Jeg har snakket med veterinær om saken, men det kom ikke noe nytt ut av det som jeg ikke visste fra før. Så lenge almenntilstanden er bra og hun spiser som normalt er det ingen fare, men heldig på sikt er det absolutt ikke, så hun burde virkelig gå på kassa, ihvertfall èn gang i løpet av disse timene. Jeg kunne strengt tatt ha tatt henne med ut i sele en gang i løpet av kvelden, men jeg har veldig lite lyst til å begynne med det. Veterinæren (som også kjenner min helsetilstand) frarådet meg også å begynne med det, fordi det da ville bli en vane hos Pusina og noe hun også ville "regulere" kroppsfunkjonene etter. M.a.o ikke noe jeg bare kan "skippe" en gang i mellom. Jeg forstår ikke at det er mulig å bli så uendelig sta... Tenk da, være så tissatrengt (for det er hun uten tvil), ha en vakker blå do med håndmalte sommerfugler på (helt sant! ), med ren kvalitessand i, en matmor som står klar med godbit om hun tisser i den, og så blånekte og heller holde seg 15 timer til! Hun er ikke dum og tar ting ganske fort, så hun vet nok allerede at hun ikke får ut igjen før neste morgen. Men altså... så lenge hun vet muligheten er der for å komme ut og tisse, så holder hun seg heller. Mulig det er et fåfengt håp, men noen av mine kjære kattevenner som har noen tips på lur i sakens anledning? Tror katter liker å finne sin egen tisseplass. Hvorfor kan du ikke være med henne ut på kvelden så hun får tissa og så ta henne med inn igjen når hun har tissa?
pinar Skrevet 18. januar 2012 #19 Skrevet 18. januar 2012 Idag startet pus med kasse. En rask tur ut hvor hun observerte mengder av snø resulterte i full spurt inn igjen og rett til kassen. Hehe. tullepus.
ninuska_ Skrevet 18. januar 2012 #20 Skrevet 18. januar 2012 Vi stiller som faste leverandører hvis det trengs Har du prøvd å flytte sandkassa sa du? Jeg er litt sliten, så kanskje jeg ikke fikk det med meg. Hva med å prøve å flytte den til ved ytterdøra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå