AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Hva skal til før et samvær med et lite barn skjer under tilsyn av barnevernet? Jeg er så bekymret hver gang barnet mitt er hos eksen min ( barnefar med andre ord). Han tar ikke vare på henne, han har mistet henne flere ganger ned fra stellebordet, glemmer å mate henne ( da hun var baby), jeg vet han tar ganske hardt tak i henne hvis hun f.eks ikke vil spise og det har skjedd en liten hendelse som endte på sykehuset. Det gikk riktig nok bra men det skjedde.. Han har henne bare noen timer en dag i uken og annenhver helg fordi jeg helst vil ha omsorgen da jeg tviler sterkt på at han tar godt vare på henne. Det er mange mange episoder som jeg og andre har reagert på. Da vi var i lag var han veldig hard mot meg psykisk, han løy om det meste og jeg kunne aldri stole på han. Han er i tillegg voldsdømt fra tidligere, satt inne pga dette og fikk en stor bot. Han har også prøvd stoff tidligere. Vi har advokater på hver vår side, samt sakkyndig da jeg prøver å få 100% omsorg. Min terapeut har sendt bekymringsmld til barnevern og nå lurer jeg på om noe som helst av det han har vært borti tidligere og slik han behandler barnet vårt på kan ha noe å si for videre samvær? Hvor mye skal til før samværet kommer under tilsyn? jeg ville følt meg mye tryggere da.. Jeg vet han har fått seg ny kjæreste, men vet ikke hvor lenge de vil holde sammen da han ikke er så lett å forholde seg til da han er meget løgnaktig og temperamentsfull når han blir sint. Slenger ting i veggen osv..Han har aldri slått meg men jeg føler meg psykisk mishandlet og får hjelp for dette da han virkelig har kjørt meg hardt. Og jeg vil helst ikke ha mange innlegg nå om hvor fæl en mor jeg er som vil holde barnet mitt unna faren, jeg gjør det enhver mor ville gjort når bf ikke klarer å gi tilstrekkelig omsorg.
Sulosi Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Nei si det, det er vanskelig å svare på. Jeg tenker det er to måter å behandle en slik sak på - barnevernet lager en sak på det og dersom de mener det bør være tilsyn så går de videre med saken. Dette er vel den "enkleste" utveien for deg både psykisk (siden du har støtte ifra bv) og økonomisk. - du kjører egen rettsak (dersom ikke bv finner nok grunn til bekymring) men da skal det nok mye til for at du vinner frem, du kan risikere at retten ser på deg som vanskelig og i stede øker samværet til fordel for far. Håper det er noen her inne som kan svare deg bedre, men jeg tror at det beste er å la barnevernet undersøke og ta avgjørelsen.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Det skal mye til for å få tilsyn ved samvær. I de fleste sakene hvor det er tilsyn ved samvær, så er det bv som har overtatt omsorgen for barnet og det er tilsyn ved samvær med foreldrene. Jeg har ikke hørt om noen saker der bv er inne med tilsyn når far har samvær dersom det er mor har omsorgen for barnet( det betyr ikke at bv ikke gjør det, men jeg tviler) Da vil det gjerne falle under lov om barn og foreldre, ikke barnevernloven. Dersom du er alvorlig bekymret og at det er godt begrunnet så kan du holde barnet tilbake fra samvær. Vet at i saker hvor den andre forelderen ruser seg har dette blitt gjort, for så å gå til megling og gi begrunnelsen for tilbakeholdelsen. Hvis jeg var deg så ville jeg kontaktet advokat og forhøre deg. Syns det er bra at terapeuten din har sendt en melding til bv, men vit at det skal mye til for å få tilsyn, og at du gjerne vil bli henvist til å ta kontakt med advokat. Bra at det er en sakkyndig inne i forbindelse med barnefordelingssak. Jeg tror at det er ditt sikreste kort.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Jeg prøvde å få til at mitt barns far skulle ha samvær under tilsyn, på grunn av en rekke faktorer. BV mente også at dette var helt på sin plass, men ville ikke lage noen sak da de mente at jeg var såpass ressurssterk og vist hva som skulle til for å legge trygge rammer rundt samværet. Problemet jeg møtte var at barnevernet ikke har tilsynspersoner nok. De hadde bare nok tilsynspersoner for å dekke opp tilsyn fastsatt av retten. Enden på visa ble et jeg selv måtte ordne med tilsynsperson, og hvor mange er det som tar på seg sånne frivillige "verv" på fritiden. Ingen. Dermed ble det jeg som selv måtte stå for tilsynet. Barnevernet kunne informere meg om at selv om de hadde laget en sak av det, så hadde vi ikke blitt tildelt en tilsynsperson.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå