Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid brukt opp alle pengene jeg tjener hver mnd, og har aldri spart noe. Det å spare penger har gjort noe med meg, men jeg vet ikke helt hva? Det er noe med at jeg føler meg så rar, og at jeg blir redd?

Nå har jeg bestemt meg for å spare penger, men jeg klarer det ikke. Hver gang jeg ser pengene stige inne på sparekonto, så blir jeg så forferdelig redd! Jeg får angst, også bruker jeg de opp på noe annet istedenfor...

Flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heller motsatt, vil jeg si. Får panikk når kontoen nærmer seg tom, og synes jeg har altfor lite på sparekontoen.

Så hvis det er et problem for deg å ha penger på kontoen, kan du godt få overføre dem til min konto. Vinn/vinn-situasjon :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Heller motsatt, vil jeg si. Får panikk når kontoen nærmer seg tom, og synes jeg har altfor lite på sparekontoen.

Så hvis det er et problem for deg å ha penger på kontoen, kan du godt få overføre dem til min konto. Vinn/vinn-situasjon :fnise:

ENIG!

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg er også motsatt, jeg elsker å spare og se beløpet stige. Jeg har to kontoer, hvorav den ene (sparekontoen) kan jeg kun få tatt ut penger/overført fra dersom jeg går i banken og fysisk gjør dette. Nå studerer jeg 8 timer unna der jeg bor, så da sier det seg selv at pengene på sparekontoen er veldig trygge. Har selv valgt denne innstillingen så jeg ikke kan ta ut fra denne kontoen i nettbanken, og har ikke bankkort til denne.

Veldig greit for meg, for da har jeg lønns-/brukskonto og overfører litt til sparing hver måned, eller setter inn det jeg har til overs. Kanskje det kunne være en ide med en konto som er mindre tilgjengelig? :) Vil jo tro det er litt vanesak, når du blir vant til å ha penger der slutter du kanskje å være redd for det.

Skrevet

Jeg har alltid brukt opp alle pengene jeg tjener hver mnd, og har aldri spart noe. Det å spare penger har gjort noe med meg, men jeg vet ikke helt hva? Det er noe med at jeg føler meg så rar, og at jeg blir redd?

Nå har jeg bestemt meg for å spare penger, men jeg klarer det ikke. Hver gang jeg ser pengene stige inne på sparekonto, så blir jeg så forferdelig redd! Jeg får angst, også bruker jeg de opp på noe annet istedenfor...

Flere som har det sånn?

Opprett en sperra konto til sparepengene dine.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Opprette sparekonto i en annen bank som du ikke har så lett tilgang til, og som du derfor ikke ser til vanlig. Så kan du heller ikke få angst ;)

jeg får ikke angst, men jeg ser altfor mange gode mulighter til å bruke pengene mine til at de blir stående så altfor lenge :fnise:

Skrevet

Jeg tror dere ikke forstår ... Jeg sliter veldig med å spare penger fordi jeg får angst av det. Jeg er redd for følelsen av å være flink å spare, og at andre skal være negative til det.

Skrevet

Jeg tror dere ikke forstår ... Jeg sliter veldig med å spare penger fordi jeg får angst av det. Jeg er redd for følelsen av å være flink å spare, og at andre skal være negative til det.

Egentlig rart ikke flere lider av den angsten. Med skattelister åpne for allmenn grafsing blir man nesten uglesett om man har penger på bok.

Skrevet

Jeg lover deg, å brenne av pengene på entotre, gir kortvarig, om noen, status.

Hvordan vet du at andre er negative til å spare? Enda viktigere: Hvorfor skal du bry deg om andre evt. er negative til det?

Husk at det er stor forskjell på å være gjerrig, og å drive fornuftig sparing.

• Liker 1
Skrevet

Egentlig rart ikke flere lider av den angsten. Med skattelister åpne for allmenn grafsing blir man nesten uglesett om man har penger på bok.

Tullpreik!

Skrevet

Tullpreik!

Jeg snakker av egen erfaring, for å si det slik. Jeg har arvet en del, og tenker å investere i eiendom for å unngå de sure kommentarene fra forrige skatteblotting.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med banken din. Kanskje du kan få automatisk overføring av 1/2 av lønna til en sparing konto på lønns dato? Da får du mindre å rulle med.

Skrevet

1) Overfør pengene til en sparekonto i en annen bank, så slipper du å se noe til pengene.

2) Oppsøk profesjonell hjelp til å håndtere angsten. Man skal ikke ha det sånn!

• Liker 1
Skrevet

...eller spar i fond/BSU og gjør det vrient å hente dem ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...