Gå til innhold

Hvordan er dette med oppsigelse og slutting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lyst til å slutte i jobben min for jeg trives ikke i det hele tatt og føler ikke at jeg blir behandlet noe bra der eller tatt seriøst. Men det jeg lurte på er om hvordan dette med oppsigelse er når man ikke har jobbet der ferdig prøvetiden? Jeg har bare jobbet der i 3 uker og jeg orker ikke mer, og lurer på om det er sånn at man må jobbe i 3 måneder etter man har sagt opp? Eller er det bare om man blir sparket? Eller hvordan er dette?

Og om det er oppsigelsestid, kan de gjøre meg noe om jeg ikke dukker opp de 3 månedene jeg skal jobbe "ferdig" da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lese hva som står i kontrakten din. Det er veldig vanlig med to ukers oppsigelsestid under prøvetiden.

Skrevet

I kontrakten din skal det stå hva som gjelder i prøvetiden. Ofte er oppsigelsestiden kortere enn 3 måneder da. Men gjør uansett jobben din ut oppsigelsestiden, så du får en grei attest som du kan bruke videre.

Skrevet

Husk at hvis du sier opp har du ingen rett på dagpenger før du har gått 2 måneder arbeidsledig. Så finn deg ny jobb først eller få sparken ;p Det går ofte og fint an å avtale en kortere oppsigelsestid enn det som er satt.

Skrevet

Jeg sa opp jobben min etter halvannen måned. Klarte ikke mer, var helt nedbrutt psykisk. Jeg fikk høre av en kompis som var personalsjef i en kommune at vanligvis gjelder det 2 uker oppsigelsestid i prøveperioden. Men han sa at det ofte løste seg lettere på en av følgende måte: 1) skriv i oppsigelsen at du er villig til å gå ut de to ukene, og da har arb.giver ofte lyst å la deg gå tidligere - for arb.giver synes ofte ikke det er så kjekt å ha noen som bare ønsker seg bort. 2) Dersom arbeidet er så ødeleggende (som det var for meg), ville han gått til legen for å få en sykemelding de to ukene. Det ble visstnok gjort ikke helt sjelden. Jeg leverte min oppsigelse på mail kvelden før en fridag, sånn at arb.giveren min hadde en dag å komme seg over "sjokket" før jeg møtte henne. Da jeg traff henne igjen halvannet døgn seinere var hun rolig og forståelsesfull og lot meg gå på dagen. Deilig!

Lykke til, jeg støtter deg i valget om å si opp. Jeg har aldri angret ett eneste minutt på at jeg sa opp min jobb, ble kvitt tjue kg fra skuldrene og begynte å smile igjen. Det var verdt å ha liten inntekt i en periode(hadde en deltidsjobb ved siden av, så klarte meg).

Har du ingenting annet, minner også jeg deg på om at etter at du har sagt opp har du åtte uker før du kan få dagpenger. Men også det hadde det vært verdt for min del!

• Liker 1
Skrevet

Dagpenger er jeg ikke interessert i, jeg er student og klarer meg så vidt på stipendet om jeg ikke arbeider ved siden av. Så da lever jeg heller litt trangt en periode enn å fortsette å gå til denne jobben. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...