AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Skriver denne som anonym, jeg... Det har seg altså sånn at jeg og min samboer har bestemt oss for å prøve å få barn. Jeg hadde EL lørdag 14, og nå kjenner jeg murringer i magen... Noen av symptomene er vel symptomer kroppen/hodet bevisst og ubevisst leter etter, men jeg har de siste dagene hatt vondt i korsryggen og vært kvalm. Jeg trodde først jeg var støl i korsryggen, noe det fortsatt er mulig at jeg er, men fant ut i dag at det kan være et symptom. Men tilbake til "problemet". Jeg gifter meg neste måned og utdrikningslaget kan fort være til helgen. Egget har ikke festet seg enda, og vil nok ikke gjøre det før på lørdag. En test vil ikke være positiv før et langt ut i neste uke! Hva gjør jeg dersom utdrikningslaget mitt er nå fredag eller lørdag? Kan man drikke litt? Bør jeg ikke drikke noe? Har det ingen betydning om jeg drikker eller ikke? Det står så mye forskjellig på nettet, at jeg ikke vet helt hva jeg skal tro på.. Ekspertene er ikke enige de heller.. Jeg har jo egentlig ikke lyst til å drikke heller, og alternativet er å finne på en "sykdom" og si at jeg går på antibiotika og ikke kan drikke... Vil jo bli frisk til bryllupet Jeg har ikke lyst til å fortelle jentene at jeg prøver heller, for da sprer det seg og alle trenger ikke p vite at vi prøver... huff, dette er vanskelig, og håper noen kan hjelpe meg! Og, ja, jeg vet det er dårlig timing å prøve nå, men vi klarte ikke å vente
Athene Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Unngå å drikke. Det er i alle fall mitt råd og min mening om dette temaet. Man vet ikke om det kan skade, men det er ting som tyder på at det ikke er heldig. Det er i det hele tatt forsket alt for lite på temaet. Symptomer kan du ikke ha så tidlig uansett. Man er ikke gravid en gang før egget har festet seg 7-11 dager etter eggløsning, så dette er nok bare innbilling. Det er vel egentlig ingenting som kan fortelle deg om du er gravid eller ikke før neste helg, men du kan ta en hypersensitiv test på veldig konsentrert morgenurin lørdag morgen, den vil kanskje slå ut om du er gravid, men en negativ test vil heller ikke være et sikkert tegn på at du ikke er gravid. Jeg vet det ikke er det du spør om, og at det er får sent må, men når det gjelder prøving før bryllupet - jeg hadde aldri gjort det. En venninne av meg ble gravid en måned før eget bryllup. Bryllupsdagen kastet hun opp flere ganger om morgenen, besvimte under sermonien fordi hun overanstrengte seg og ikke hadde fått i seg mat eller drikke, kastet opp bryllupsmiddagen i gangen utenfor doen og traff kjolen (rakk ikke helt inn), for så å ta kvelden rett etter desserten. Det er jo ekstremtilfellet, men hvorfor risikere å ødelegge dagen sin? 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Her strides vel de lærde, men er klar over at det er for tidlig å kjenne mange av de standardsymptomene. Leste i dag at man kunne få vondt i korsryggen tidlig, bare noen dager etter EL, men det er mange meninger rundt det... Huff, ja jeg vet timingen er litt dårlig, og jeg har ikke noe annet godt svar enn at vi ønsker oss veldig et barn! Jeg er 29 og min kommende mann er 32, noe som ikke er veldig gammelt, men det begynner jo å bli på tide... Men har som sagt ikke noe godt svar til deg.. Spørsmålet blir da hva man sier til venninnene dersom man ikke vil drikke i sitt eget utdrikningslag? TS
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Si du går på medisiner som ikke kan brukes sammen med alkohol?
83` Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Er sikkert normalt for førstegangsprøvande å ikkje greie å tenke på at det faktisk kan vere veeldig ubehagelig dei første vekene av svangerskapet Har ofte lurt på det samme -dei som er 3-4 mnd på vei når dei giftar seg -kvifor bli gravid sånn rett før bryllupet?! Skjønnar GODT at det er vanskelig å halde seg med å begynne å prøve (er akkurat på samme måten sjølv), og nokre blir jo ikkje dårlige og ting går heilt fint likevel, men det er iallefall noko å ta med seg (er jo for seint for trådstartar då, men kan vere det for andre som les dette). Når det er sagt, er eg litt i samme situasjon som deg trådstartar; lurer på om det er greit å drikke alkohol rett etter EL. For min del er festen berre eit par dagar etter EL, men likevel føler eg at det blir heilt feil å drikke viss eg føler meg gravid. I første svangerskap var eg på fest veka etter EL -og då kjendte eg så tydelige symptom at eg rett og slett ikkje greidde å drikke (hadde nok festesmerter eller noko -hadde iallefall VONDT i magen og følte meg gravid). Men eit par cider drakk eg altså.. Så eg anar enno ikkje kva eg kjem til å gjere no i helga. Anten tek eg med ei vin med låg prosent, eller eit par cider (kanskje betre det, for då ser ikkje andre så lett kor mykje eg drikk, og dei er jo berre 4,5%). Dette er fest til ei god veninne som eg ikkje har hatt tid til i det siste, så var eg som på en måte tok initiativet til denne festen. Difor vil det verke veeldig rart om eg ikkje drikker eller ikkje kjem (hadde det vore ei anna anleding ville eg kutta den ut på strak arm ). Alternativ 2 er jo å kjøpe meg ei alkoholfri vin då.. og helle den over i vanlig vinflaske. Du kan jo skylde på at du har diarè og heller gå litt ofte på do den dagen? ...nei veit ikkje eg altså. Men det aller beste alternativet er vel kanskje å seie det kun til forlovaren din at du kanskje er gravid, og så får ho ordne med å fortelle til resten at det ikkje vert noko av utdrikkingslaget (utan å fortelle at du er gravid sjølvsagt)...
83` Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Forresten så går det fint an å kjenne symptom før egget er festa ja. Eg har gjort det i alle mine 3 svangerskap. Murringar, menssmerter i rygg/lår, svolt, svimmel og ør, tørst osv. Alt har kome før ei veke etter EL..
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Tusen takk for svar! heldigvis har verken min mor, min mors søstre eller min mormor blitt spesielt syk under graviditeten, så kan jo håpe jeg slekter på dem Får se litt hva jeg gjør... Men gode tips her altså, tusen takk men hovedsaken er at man ikke drikker alkohol mellom EL og IKM? Har lest litt forskjellig.. TS
83` Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Det er vel hovedsaken ja... I min familie har vi vert heilt forskjellige på korleis vi har hatt det i svangerskapa. Mor mi var nesten ikkje dårlig i det heile. Eine søstera mi var dårlig på den måten at ho spydde dei tre første mnd, men var ikkje dårlig 24/d (spydde, og var fin igjen). Eg var dårlig 24/d dei første 3 mnd (men greidde å la være å spy ved å ta det rolig), og andre søstera mi var heilt fin igjen. Så dette er sikkert ikkje arvelig, tenker eg Men lykke til -du får oppdatere oss om du er gravid då!! Og korleis det går på eit evt utdrikkingslag Spennande tider for deg dette!!
Wesla Skrevet 17. januar 2012 #9 Skrevet 17. januar 2012 Jeg ville ikke tenkt så mye på dette før du venter mens, du kan jo kjøpe billigtester.no og ta en test før utdrikningslaget, er den negativ ville jeg kjørt på
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #10 Skrevet 17. januar 2012 Jeg ville ikke tenkt så mye på dette før du venter mens, du kan jo kjøpe billigtester.no og ta en test før utdrikningslaget, er den negativ ville jeg kjørt på Hvilken forskning baserer du dette svaret på? Det er ikke slik at man er mindre gravid før man tester positivt en etter. Og som en annen sier over her vil ikke en test gi riktig svar allerede til helgen, da det bare er 7 dager siden eggløsning.
Wesla Skrevet 17. januar 2012 #11 Skrevet 17. januar 2012 (endret) Skulle jaggu vært avholds i godt over to år jeg da siden vi er ufrivillige barnløse. Det vanlige er da vitterlig at man tester rundt ikm eller et par dager over og lever som normalt frem til det. Dette er da selvfølgelig et valg man tar selv, jeg vet bare at om min utdrikningslag hadde falt på 7 dagen etter el og jeg hadde hatt negativt ville jeg kost meg med en øl eller to. Endret 17. januar 2012 av Wesla 2
Athene Skrevet 17. januar 2012 #12 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har vært prøver i tre år, og er fortsatt avholdende mellom EL og mens, og drikker generelt mye mindre enn det jeg gjorde før. At det er ett offer, og vanskelig å gjennomføre? Nei, ikke i det hele tatt. Det å få barn, og helst et friskt barn, har vært mitt høyeste ønske i tre år nå. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre noe som helst for å redusere muligheten for å oppnå dette. Men som jeg har skrevet før her inne - jeg har forståelse for langtidsprøvere som velger å ikke leve som gravide. Sannsynligheten for å bli spontant gravid når man har prøvd mer enn ett år er nærmest lik 0. Situasjonen er annerledes for de som er nye prøvere og høyst sannsynlig blir gravide innen seks måneder, da er jo sannsynligheten stor for at du utsetter et embryo for en stor påkjenning. Det vanlige de siste årene har blitt å være avholdende mellom EL og mens, noe også helsedirektoratet kjørte en kampanje på for en stund tilbake, basert på nye studier. De måtte trekke denne kampanjen da den førte til at mange som ikke visste at de var gravide i det de drakk tok abort. Budskapet er likevel viktig - forsøker man å få barn kan man være gravid, og da skal man unngå alkohol. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har vært prøver i tre år, og er fortsatt avholdende mellom EL og mens, og drikker generelt mye mindre enn det jeg gjorde før. Kanskje det er derfor du sliter med å bli gravid? At du tenker for mye på hva du kan/ikke kan gjøre? Jeg for min del tror det er viktig å leve livet sitt selv om man er prøver, og ikke stresse så mye! For at et egg skal feste seg må jo "mammaen" ha det bra og være avslappet Og dermed kutte all alkohol på det tidspunktet man tester positivt! Jeg tror du trygt kan ta deg noen enheter med alkohol i utdrikningslaget ditt, TS, så fremt du ikke har testet positivt før det 1
Athene Skrevet 19. januar 2012 #14 Skrevet 19. januar 2012 Kanskje det er derfor du sliter med å bli gravid? At du tenker for mye på hva du kan/ikke kan gjøre? Jeg for min del tror det er viktig å leve livet sitt selv om man er prøver, og ikke stresse så mye! For at et egg skal feste seg må jo "mammaen" ha det bra og være avslappet Her uttaler du deg om ting du ikke har peiling på, det er vanvittig nedlatende mot oss som har prøvd lenge. Hele innlegget ditt vitner om en uvitenhet rundt prøving, og alkohol i prøvetiden, så for fremtiden bør du unnlate å uttale deg i lignende tråder. Jeg blir ikke gravid fordi min mann har såpass dårlig kvalitet på sædcellene at han ikke kan gjøre meg gravid uten at en frisk celle sprøytes inn i min eggcelle på ett labratorium. Det finnes ikke en langtidsprøver som kunne blitt gravid bare ved å stresse ned. 4
Drizzt Skrevet 19. januar 2012 #15 Skrevet 19. januar 2012 Her uttaler du deg om ting du ikke har peiling på, det er vanvittig nedlatende mot oss som har prøvd lenge. Hele innlegget ditt vitner om en uvitenhet rundt prøving, og alkohol i prøvetiden, så for fremtiden bør du unnlate å uttale deg i lignende tråder. Jeg blir ikke gravid fordi min mann har såpass dårlig kvalitet på sædcellene at han ikke kan gjøre meg gravid uten at en frisk celle sprøytes inn i min eggcelle på ett labratorium. Det finnes ikke en langtidsprøver som kunne blitt gravid bare ved å stresse ned. Folk skriver alt om alt uten å vite noe som helst. Bare la det være. Forresten, min mor ble gravid med min søster for 30 år siden etter 3 år målrettet prøving uten hell og uten utredning. Så det er mulig å bli spontant gravid når det ikke er årsaker, knyttet til noe fysisk.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #16 Skrevet 19. januar 2012 Her uttaler du deg om ting du ikke har peiling på, det er vanvittig nedlatende mot oss som har prøvd lenge. Hele innlegget ditt vitner om en uvitenhet rundt prøving, og alkohol i prøvetiden, så for fremtiden bør du unnlate å uttale deg i lignende tråder. Jeg blir ikke gravid fordi min mann har såpass dårlig kvalitet på sædcellene at han ikke kan gjøre meg gravid uten at en frisk celle sprøytes inn i min eggcelle på ett labratorium. Det finnes ikke en langtidsprøver som kunne blitt gravid bare ved å stresse ned. Det beklager jeg, for visste ikke at det var sædkvaliteten det stod på! Håper det ordner seg for dere etter hvert Men når det er sagt så ser man utrolig mange eksempler på folk som prøver og prøver, men som til slutt "gir opp" - adopterer- og blir gravid innen et år etter man har adoptert! Hva tenker du om grunnen til det? Jeg er ganske sikker på at det ligger mye psykisk i dette! Og stress og for mye tanker om at "nå SKAL jeg bli gravid" er to av de faktorene som påvirker om egget fester seg eller ikke! Beklager avsporingen, TS. 1
kaprifolen Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 Rfsu har en test som slår ut 6 dager etter befruktning!
83` Skrevet 21. januar 2012 #18 Skrevet 21. januar 2012 Korleis går det trådstartar?? Vart det utdrikkingslag denne helga? -er du på eit no kanskje??! Eg var på fest i går og koste meg med ein god alkoholfri vin Hadde det like kjekt som dei andre, er eg sikker på! Men litt godt å ha den festen overstått. Hatar dette med å skjule at vi prøvar og alt styret det inneberer.. hehe.
Athene Skrevet 21. januar 2012 #19 Skrevet 21. januar 2012 Rfsu har en test som slår ut 6 dager etter befruktning! Det kan ingen test garantere, så her trur jeg du har missforstått markedsføringen. Egget fester seg normalt 7-11 dager etter eggløsning, i det egget fester seg starter kroppen doblingen av HCG, etter 2-3 dager vil de mest sensitive testene slå ut på konsentrert urin. Før egget har festet seg og det har gått 2-3 dager kan ingen test, eller blodrpøve hos legen, vise at man er gravid. Derfor er det veldig forskjellig fra graviditet til graviditet når en test vil gi riktig resultat.
Ninnin86 Skrevet 22. januar 2012 #20 Skrevet 22. januar 2012 (endret) Ja, hvordan går det, ts? Endret 22. januar 2012 av Ninnin86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå