AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg vurderer å kjøpe meg min første bruktbil på finn.no. Har funnet en til ca 50 000 kroner. Greia er det at jeg lurer på hvor mye jeg vil trenge å punge ut med pr måned? Jeg blir ikke å bruke bilen hver dag. Kun om jeg skal lengre strekninger eller det skulle være krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 17. januar 2012 #2 Del Skrevet 17. januar 2012 Det koster forsikring delt på mnd veiavgift delt på tolv mnd det du bruker i drivstoff og bompenger. Evt lån. Så div rep som kommer innimellom på en bil til 50 k. Mer om den er fransk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg vurderer å kjøpe meg min første bruktbil på finn.no. Har funnet en til ca 50 000 kroner. Greia er det at jeg lurer på hvor mye jeg vil trenge å punge ut med pr måned? Jeg blir ikke å bruke bilen hver dag. Kun om jeg skal lengre strekninger eller det skulle være krise. sikker på at bilen er grei til den prisen? det som ofte skjer er jo at ting blir ødelagt, må på reparasjon og lalla, og det koster MASSE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Del Skrevet 17. januar 2012 Bilen min koster meg 3000,- i mnd. Men jeg kjører mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 17. januar 2012 #5 Del Skrevet 17. januar 2012 Bilen min koster meg 3000,- i mnd. Men jeg kjører mye. Hvis du kjører mye koster bilen deg langt mer enn tre tusen pr mnd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Del Skrevet 17. januar 2012 Javel? Delt på 12 mnd med forsikring, veiavgift, evt reparasjoner, småting som vask eller vindusviskere osv + bensin kommer jeg til 3000,- pr mnd. Jeg kjører 10 mil pr dag ca noe jeg anser som mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Del Skrevet 17. januar 2012 Skal sies at jeg ikke har lån eller et bensinsluk av en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #8 Del Skrevet 17. januar 2012 Javel? Delt på 12 mnd med forsikring, veiavgift, evt reparasjoner, småting som vask eller vindusviskere osv + bensin kommer jeg til 3000,- pr mnd. Jeg kjører 10 mil pr dag ca noe jeg anser som mye. Såppass ja. 10 mil kommer ikke jeg til å kjøre hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 17. januar 2012 #9 Del Skrevet 17. januar 2012 Spørs hvilken forsikring du har og hvor mye du kjører den. Jeg ville kanskje rundet "oppover" grovt: Forsikring kr 500 i mnd (aner ikke hva bonus du har, regner med du ikke har eid bil før og tenker ca ansvarsforsikring.. Kan være mindre om du er over en viss alder og alt etter område du bor i). Billån pr mnd: ? (Skal du cashe den ut?) Bildekk pr år: kr 4000 (grovt regnet at man kjøper billige dekk og trenger ett nytt sett enten sommer- eller vinterdekk pr år). Del på antall mnd om du vil. Årsavgift pr år: Eh.. jeg har glemt hva denne ligger på. Er det 3700? Husker ikke. Det kan du lett sjekke ved å søke litt på nett. Vindusspylervæske/vindusviskere/bilvask: Medregn 100 kr mnd hvertfall. En bil trenger gjerne nye viskere minst 2 ganger pr år, man bruker ofte noen dunker spylærvæske i året og om du vil holde bilen på veien i flere år, så må du stelle pent med'n og vaske den. Parkering/bomring: ? - alt etter hvor du bor. EU-kontroll pr andre år - Vi betalte tror jeg 690 kroner for siste EU-kontroll... om jeg ikke husker helt feil. Sjekk lokale verksted og del på 24 om du vil ha mnd's pris. Bensin: ? - alt etter hvor mye du kjører. Oljeskift/bremseskiver, bremseklosser og vedlikehold: Medregn minst 1000kr i året. Og legg til en liten buffer i tilfelle du er uheldig. - Jeg har ikke regnet ut månedsprisen på å ha bil, men mest skrevet opp dette some en "wake up". Sier ikke at du ikke har råd til bil, men bilen koster mye selv om du ikke kjører så ofte. Det er ikke bare bensinen du betaler for, men mange, mange utgifter.. Som man ikke tenker over før du er midt i dem. Å regne ut hva det vil koste det kan egentlig kun du gjøre (sjekke med forsikringselskap, alt etter bosted, alder og bilmerke og hvor mange km pr år), om der er bomringer osv. Jeg regnet ut på en gammel shabby bil når jeg bodde i oslo og gikk på UIO og fant ut at jeg betalte omtrent det trippelte for å ha bilen enn for mnds-kort med studentrabatt.. Men elsket den lille shabby bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 17. januar 2012 #10 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Javel? Delt på 12 mnd med forsikring, veiavgift, evt reparasjoner, småting som vask eller vindusviskere osv + bensin kommer jeg til 3000,- pr mnd. Jeg kjører 10 mil pr dag ca noe jeg anser som mye. Bare drivstoff for deg er ca 2k i mnd. Så pluss det du skrev og mer Men du har sikkert valgt riktig bil Endret 17. januar 2012 av *Sinnataggen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #11 Del Skrevet 17. januar 2012 Bare drivstoff for deg er ca 2k i mnd. Så pluss det du skrev og mer. Spiller i grunn liten rolle hva du mener da jeg har et stramt regnskap på dette med bilen og det viser seg altså at i snitt koster bilen meg 3000,- i mnd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #12 Del Skrevet 17. januar 2012 Spørs hvilken forsikring du har og hvor mye du kjører den. Jeg ville kanskje rundet "oppover" grovt: Forsikring kr 500 i mnd (aner ikke hva bonus du har, regner med du ikke har eid bil før og tenker ca ansvarsforsikring.. Kan være mindre om du er over en viss alder og alt etter område du bor i). Billån pr mnd: ? (Skal du cashe den ut?) Bildekk pr år: kr 4000 (grovt regnet at man kjøper billige dekk og trenger ett nytt sett enten sommer- eller vinterdekk pr år). Del på antall mnd om du vil. Årsavgift pr år: Eh.. jeg har glemt hva denne ligger på. Er det 3700? Husker ikke. Det kan du lett sjekke ved å søke litt på nett. Vindusspylervæske/vindusviskere/bilvask: Medregn 100 kr mnd hvertfall. En bil trenger gjerne nye viskere minst 2 ganger pr år, man bruker ofte noen dunker spylærvæske i året og om du vil holde bilen på veien i flere år, så må du stelle pent med'n og vaske den. Parkering/bomring: ? - alt etter hvor du bor. EU-kontroll pr andre år - Vi betalte tror jeg 690 kroner for siste EU-kontroll... om jeg ikke husker helt feil. Sjekk lokale verksted og del på 24 om du vil ha mnd's pris. Bensin: ? - alt etter hvor mye du kjører. Oljeskift/bremseskiver, bremseklosser og vedlikehold: Medregn minst 1000kr i året. Og legg til en liten buffer i tilfelle du er uheldig. - Jeg har ikke regnet ut månedsprisen på å ha bil, men mest skrevet opp dette some en "wake up". Sier ikke at du ikke har råd til bil, men bilen koster mye selv om du ikke kjører så ofte. Det er ikke bare bensinen du betaler for, men mange, mange utgifter.. Som man ikke tenker over før du er midt i dem. Å regne ut hva det vil koste det kan egentlig kun du gjøre (sjekke med forsikringselskap, alt etter bosted, alder og bilmerke og hvor mange km pr år), om der er bomringer osv. Jeg regnet ut på en gammel shabby bil når jeg bodde i oslo og gikk på UIO og fant ut at jeg betalte omtrent det trippelte for å ha bilen enn for mnds-kort med studentrabatt.. Men elsket den lille shabby bilen. Oi, det koster en god del ser jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 17. januar 2012 #13 Del Skrevet 17. januar 2012 Spiller i grunn liten rolle hva du mener da jeg har et stramt regnskap på dette med bilen og det viser seg altså at i snitt koster bilen meg 3000,- i mnd. Akkurat det er helt sant det spiller ingen rolle hva jeg mener om dine bilutgifter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 17. januar 2012 #14 Del Skrevet 17. januar 2012 "Gammel bil" er som alt annet: en kan være svineheldig med kjøpet eller det stikk motsatte. Det er vanskelig å regne ut månedlig forbruk, fordi det er ikke et regnestykke som går lett opp, nødvendigvis. Det uforutsette er plutselige ting som går galt med bilen (det kommer det til å gjøre) og verkstedregninger kan bli store og vonde. Det kan starte med en liten sjekk hvor reparatør finner en liten feil, men når en graver dypere finner en kanskje at det henger en ting fast i den første...og de to henger igjen fast i en tredje som MÅ skiftes... Det som muligens ble sagt i starten om at "det koster kanskje rundt ca 800,- kroner", kan lett komme opp i mange tusen. Det er ikke sikkert at selve delene koster stort, men det de tar for å gjøre jobben er til å få blodmangel av. Jeg taler av masse erfaring med gammel bil. Rett som det er kommer regningene når det passer som dårligst også. Legg av fast sum hver mnd og ha en bilkonto som kun skal brukes til bil. Det er dyrt å ha bil hvis en ikke er spesielt rik, men gleden over friheten som den gir, gjør sitt til at det er verdt det - syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fiona- Skrevet 17. januar 2012 #15 Del Skrevet 17. januar 2012 Akkurat det er helt sant det spiller ingen rolle hva jeg mener om dine bilutgifter For ikke å glemme hvor mye bilen taper seg i verdi for hver måned... (dette er kanskje værst for litt nyere biler) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 20. januar 2012 #16 Del Skrevet 20. januar 2012 Lån: 0,- Forsikring: 400,- Årsavg. 2800,- en gang i året Bensin: 1500-1800,- (kjører hver dag) Olje: 100-200 Spyleveske: 40,- kanskje? Ikke noen merkbar sum. Vask: 150,- Diverse slitedeler som byttes i ny og ned. Bruker dermed ikke mye penger på den, og det er en bruktbil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 22. januar 2012 #17 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Husk at verditapet må medregnes. En bil kjøpt til 50 000, som selges til 20 000 tre år senere har kostet dere 10 000 kroner ekstra i året. Endret 22. januar 2012 av Lista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 22. januar 2012 #18 Del Skrevet 22. januar 2012 Husk at verditapet må medregnes. En bil kjøpt til 50 000, som selges til 20 000 tre år senere har kostet dere 10 000 kroner ekstra i året. Men det er sjelden en direkte kostnad som folk trenger å tenke på om de ikke har billån og kjøper en bruktbil som de har planer om å bruke opp. Når jeg kjøpte bil for 40-50 000 så var planen min å holde den på veien så lenge som mulig og ikke selge den igjen. Så jeg regnet kjøpssummen som "tapt" kostnad fra første stund. Kjøper man ny bil evt har billån som skal dekkes opp ved evt salg, så tenker du helt riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #19 Del Skrevet 27. januar 2012 Hei Litt tall fra virkeligheten: Jeg kjøpte en gammel Opel Astra for sju år siden. Har kjørt ca 160 000 km (litt over 20 000 i året) med den, og den bruker nesten 0,5 liter diesel på mila. Innkjøp: 29 000 kr Diesel: 96 000 kr (160 000 km * 0,05 l/km * 12 kr/l) Årsavgift: 22 000 kr (snitt ca 3000 kr/år) Forsikring: 14 000 kr (gått fra 20 til 75 % bonus, snitt ca 2000 kr/år) Dekk: 4000 kr (fire sommerdekk og to vinterdekk) EU-kontroll: 2000 kr (tre stk inkl en etterkontroll) Bompenger og parkering: 2000 kr (anslag) Vrakpant: 2000 kr (denne teller minus i summen) Oljeskift: 4500 kr (femten stk a 300 kr) Reparasjon etter EU-kontroll: 3500 kr Annen reparasjon: 2500 kr Spylevæske: 500 kr (sikkert mindre ...) SUM: 177 000 kr (2115 kr/måned eller 1,04 kr/km). Komforten er ikke som på nye biler, men jeg prioriterer å bruke min alt for lille lønn på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #20 Del Skrevet 27. januar 2012 Når jeg kjøpte bil for 40-50 000 så var planen min å holde den på veien så lenge som mulig og ikke selge den igjen. Så jeg regnet kjøpssummen som "tapt" kostnad fra første stund. Det bare forskyver regnskapet til du må "tape" prisen av en ny bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå