Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #1 Del Skrevet 21. mai 2002 Sitter å tenker tilbake på da jeg var 16-17 år. Jeg var ei glad og blid jente. Tror at jeg så ganske normal ut også. Kanksje ikke den peneste i gata, men jeg var fornøyd. En kveld skjedde det noe som forandret hele mitt selvbilde. Jeg var ute og hang sammen med 2 venninner. En gutt som var neoen år eldre kom bort og spurte den ene venninnen min om vi ville bli med på diskotek. Jeg nektet fordi vi ikke var gamle nok og jeg visste at jeg ikke kom til å slippe inn. Mine venninner tvilte men valgte å bli med meg videre. Da skriker denne gutten etter meg: "Du er ikke bare dum, du er stygg og feit også!" Denne replikken sitter i meg ennå. Kanskje ikke så mye som den gang, men det plager meg skikkelig. Er fornøyd med meg selv, men selvtilliten er ikke på topp. Ingen har sagt slike ting til meg hverken før eller siden, men hva får folk til å slenge slike ting ut av seg? Jeg møter denne gutten ved enkelte anledninger. Han kjenner meg ikke og har muligens aldri tenkt over det han sa til meg. Han husker sikkert ikke episoden heller, det er jo over 10 år siden. Har så lyst til å konfrontere ham med dette. Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre for å "ta igjen"? Tror kanskje at det kunne fått ting ut av verden! -Berta- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 21. mai 2002 #2 Del Skrevet 21. mai 2002 Samle på alle komplimenter du har fått, sett gjerne opp en laaang liste, pluss på noe du er fornøyd med selv. Sammenlign det på listen din med denne ene dumme kommentaren. Du vet innerst inne at han tok skammelig feil! Hvilken forskjell gjør det om du konfronterer gutten med det han sa for 10 år siden? Han kan aldri gjøre ordene usagt. Du får gjerne fortalt han at han ikke burde ødelegge andres selvbilde med tankeløse kommentarer. Men selvbildet ditt er også skapt av deg selv. Du får gjerne lettet deg for noe du har båret på lenge, men du kan jo også skrive et brev eller gå ut i skogen og banne og kjefte (dette er helt seriøst - det hjelper!). Etterpå tar du en lang dusj der du digger deg selv og den fantastiske personen du er. Sett gjerne på noe musikk som forsterker ditt selvbilde ("I am the one and only" f.eks. - husker ikke hvem som synger den - eller noe annet som får deg i strålende humør). Det kan jo hende denne gutten ikke husker hva som ble sagt - og heller ikke responderer slik du kanskje ønsker og håper. Du kan derimot faktisk skape din egen rette reaksjon på det som har blitt sagt! Ikke la et menneskes ene kommentar knekke deg slik - du kommer til å møte mange drittsekker i løpet av livet ditt. Glem dem! Voks på dem; mange mennesker (som denne gutten) gjør seg store på å gjøre andre små -du kan gjøre deg stor ved å bare heve deg over dem, ignorere dem, vite at du - og mange med deg - vet bedre enn dem, vite om hvor små de egentlig er inni seg - hva godt tjener det å gjøre dem enda mindre? Om du nå velger å ta en prat med gutten uansett - så ønsker jeg deg mye lykke til! Ikke gjør samme store, dumme feil han har gjort mot noen andre. Stå på jente, dyrk deg selv til et sunt selvbilde - det fortjener du! Klem fra12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #3 Del Skrevet 21. mai 2002 Enkelte mennesker kan få seg til å si helt forferdelige ting, jeg har også opplevd dette, det at folk sa ekle ting til meg, og det er heldigvis mange år siden. Nå som jeg ser tilbake på det, så tenker jeg at det er de som sier slike ting det egentlig er synd på, kanskje de hadde en dårlig dag, og fikk lyst å slenge ut noe dritt.... Mange ungdommer er usikre, og sier ting de ikke mener så dypt bare for å tråkke andre ned, husk på det! Det sier som regel mer om den personen som sier slike ting, enn personen den ble slengt til. Og det gjelder for hele livet også. Er du en sikker, tilfreds, fornøyd person, dess mindre dritt sier du til folk, og dess mer dritt man sier til andre , dess mer usikker er man.Husk det! og voks på det! Du er sikkert blitt en interessant,søt fornuftig dame, så hvorfor ikke ta igjen? Be ham på date, få ham til å bli interessert i deg, og like før du dumper ham, sier du hvem du er, og konfronterer ham med det han sa... gjett hvem som blir flau da? Kanskje litt utspekulert, men jeg har fått ideen fra en film... Kanskje det virker? lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #4 Del Skrevet 21. mai 2002 Takk for svar! Jeg har irritert meg over denne personen i flere år. Sjeldnere etter som tiden har gått. Men de få ordene ble et hinder for meg i den verste alderen. Jeg nektet å tro at noen var interessert i meg, følte meg stygg og dum. Selvtillitten min fikk seg en alvorlig knekk den kvelden. En periode slanket jeg meg hysterisk, var på grensen av spiseforstyrrelser. Men jeg drømmer om å ta igjen. Er ikke engang på hils med fyren, men vi har flere felles bekjente. Tror ikke at jeg kommer til å gjøre noe, men jeg vet at det smeller den dagen har åpner kjeften. Å få ham interessert er utenkelig for meg. Han er etablert med kone og barn så vidt jeg vet. Jeg er og blir sjokkert over at noen kan si sånt til andre! Det er nok riktig at han hadde mindreverdighetskomplekser også. En tilsynelatende perfekt gutt. Han var blant de tøffe gutta som var god i idrett og omsvermet av jentene. Vet ikke hvordan det er nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 21. mai 2002 #5 Del Skrevet 21. mai 2002 Hvorfor lar du et eneste, lite menneske endre selvbildet ditt med en eneste setning? Ok. Du var i en "sårbar alder" (pubertet er noe hærk). Men du har da hørt mye positivt etter den ene, teite setningen? Kan du ikke gå rundt å huske på det istedet? Det er forferdelig slitsomt å gå rundt å være bitter og sint. Å gå rundt med tanker om "hevn" drar energi utav deg som gjerne kunne vært brukt på andre ting. Kanskje du kan omkanalisere sinnet ditt til ting som er nyttige for deg, som tjener til å bygge opp selvbildet ditt? Om selvbildet ditt står og faller ved å få satt denne ene dusten på plass, er det vel på tide å få seg litt flere ben å stå på? Han var omsvermet, sier du. Er det ikke merkelig hva folk svermer for? En kis med sånne kommentarer til omverden får en håpe har møtt seg selv i døren etpar ganger, ja. Han har vel forhåpentligvis oppdaget etterhvert at slikt kommer man ikke særlig langt med. Ikke la han stoppe deg i samme slengen, jente! Er du sint og bitter, lar du ordene hans fremdeles påvirke deg. Move on! God klem til deg fra12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 21. mai 2002 #6 Del Skrevet 21. mai 2002 Flotte svar fra Vibeke! Les dem 3 ganger, og følg hennes råd! La ikke en ubetenksom kommentar fra flere år tilbake forsure resten av livet ditt! Nå er det på tide at du glemmer dette, og tar ansvar for ditt eget selvbilde! Hevntanker er sjelden gode tanker, og kanskje det blir surest for deg selv om du velger å sette en hevn ut i livet. Kanskje hevnen ikke "smaker" så godt, når alt kommer til alt? Gutten var en tenåringsgutt den gangen, han var sur og irritert på deg, og måtte slenge ett eller annet. Sannsynligvis hadde han glemt hele greia et par timer senere, og det er ikke sikkert han engang ville ha husket episoden om du hadde konfrontert ham med den. Gå med hodet høyt hevet du, og skulle du komme til å treffe ham igjen: La ham heller få se ei flott jente som er trygg på seg selv! Det tror jeg nemlig du har all grunn til å være! Lykke til! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #7 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei Anonym! Dette er et godt eksempel på hvor mye skade en ubetenksom slengbemerkning kan gjøre. Han ble sur over at du ikke ville være med på diskotek. Barnslig, men slik er det. Det beste du kan gjøre er å legge dette bak deg,du har helt sikkert fått mange flere positive bemerkninger enn negative, ikke sant? Om du nevner dette for ham nå så husker han det sikkert ikke en gang. Jeg er sikker på at han hadde glemt den så snart han snudde ryggen til deg Rett deg opp og hev deg over slike ting, du er helt sikkert en flott jente på alle måter, og har sikkert hørt det også. Lev på det i stedet du 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes Skrevet 21. mai 2002 #8 Del Skrevet 21. mai 2002 *klemmer til deg* Prøv og hev deg over han, han er ikke verd at du går og ergrer deg over han. Han fortjener ikke en eneste tanke ifra deg!!! Vis at du er bedre enn han, ved at du ikke hevner deg. Som de andre sier, husk alt det posetive som folk har sakt til deg. Er du fornøyd med deg selv, så bør andre også være det. Vet veldig godt selv hva ubetenkte kommentarer kan gjøre med en...har en slik dust i familen min jeg Lykke til.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 21. mai 2002 #9 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei Berta, det er sant som Vibeke sier - kom deg videre. Han er ikke verdt at du tenker såpass mye på ham, er du ikke enig? Da jeg gikk på ungdomsskolen hakket gutta alltid på jentene. Jeg fikk høre at jeg var stygg, feit og egentlig ganske jævlig på alle områder Jeg tok det aldri til meg, fordi jeg visste jo selv at jeg var helt OK. Synes det er synd at du henger deg opp i dette. Synd for din egen del, og det er du jo klar over også. Han som slengte til deg dette var umoden, og ble sikkert sur fordi de andre hørte på deg istedet for ham. En skikkelig fyr hadde aldri sagt noe slikt, så om det er en taper inne i bildet her, så er det ikke deg. Tror heller ikke du burde "ta igjen". Han har sikkert fått noen flere år på baken nå, og husker ganske sikkert ikke episoden. Hvorfor de slenger det ut av seg, det vet jeg ikke, men de gjør det - til hvem som helst. Du vet du er god nok, og det holder.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #10 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg vet ikke hva som gjorde at denne bemerkningen sved som den gjorde. Jeg tenker ikke på dette så ofte heller, men når jeg føler meg litt uttafor kommer denne setningen tilbake. Jeg er fornøyd med meg selv. Har vel kommet over den alderen da sånt betydde så mye. Men jeg får fortsatt lyst til å klappe til denne fyren hver gang jeg ser ham. Men jeg gjør ikke sånt. Hadde aldri klart å si noe stygt til noen, men akkurat denne karen skulle jeg virkelig klart å slenge med leppa til! Jeg er enig med alle dere som sier at jeg skal komme over dette. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal stenge kommentaren jeg fikk ute når den dukker opp. Men takk for alle gode råd og svar uansett! Som regel føles det godt bare å få det ut. Dette er ikke noe jeg snakker med vennene mine om akkurat. -Berta- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #11 Del Skrevet 22. mai 2002 En gutt på barneskolen sa det samme til meg en gang, at jeg var feit, men jeg bare lo tilbake, for det traff overhodet ikke. Jeg var spinkel, mens gutten selv var ganske lubben, og sikkert hadde blitt såret selv mange ganger av den samme kommentaren. Moralen er: Det som blir sagt i en slik enkelt episode har ikke nødvendigvis noen sammenheng med hvordan du som person ser ut/er. Det kan like mye være uttrykk for denne personens skuffelse eller egne komplekser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussemor Skrevet 22. mai 2002 #12 Del Skrevet 22. mai 2002 Be til Gud om å bli frelst! Da kommer denne bitterheten din til slutttil å forsvinne! Dette er ikke noe jeg skriver for å provosere og starte en lang debatt om kristendommen o.l. men fordi det er så mange her på kvinneguiden som faktisk trenger Jesus i livet sitt! Det hjalp for meg, og sener for venninnen min og samboeren hennes som begge hadde store problemer pga. av nag og bitterhet! Nå ber vi heller for at de som har gjort oss vondt skal få kjenne Gud's kraft og få det like godt som vi! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tora Skrevet 22. mai 2002 #13 Del Skrevet 22. mai 2002 Hei! Å bli frelst er kanske litt drasstisk, men litt omtanke for ham som sa dette, kan ikke skade.Det var han som ikke hadde det så bra akkurat da.Det er ikke lett å væe drittsekk. Har hatt en lignende opplevelse selv.Etter mange år måtte jeg bare få det ut, og si til fyren at han en gang hadde såret meg.Vi ble gode venner etter på. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå