Alissia Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Hører gjerne fra dere som har vært i eller har arrangert bryllup/bryllupsfester som ligger litt utenfor det tradisjonelle "rosa/hvite kirkebryllupet". Noen fine erfaringer? Morsomme tips og historier?
Anglofil Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Vel, vet ikke om det er utradisjonelt nok, men vi hadde utevielse og valgte borgerlig vielse gjennom Unitarforbundet. Var særdeles heldige med været da det høljregnet dagen før. Synes det ble en vakker og nydelig vielse. Praktisk var det også, siden vielse og fest ble holdt på samme sted. Mvh Yvonne
Kråkesaks Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Tråden er ryddet for reklame. Kråkesaks, moderator.
Happygolucky Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Enkel borgerlig vielse, burger og øl på puben ved siden av rådhuset:)
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Jeg var en gang i et bryllup inspirert av A Midsummers Nights Dream. Veldig sommerlig, laidback og romantisk.
Emas Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Vel, vet ikke om det er utradisjonelt nok, men vi hadde utevielse og valgte borgerlig vielse gjennom Unitarforbundet. Var særdeles heldige med været da det høljregnet dagen før. Synes det ble en vakker og nydelig vielse. Praktisk var det også, siden vielse og fest ble holdt på samme sted. Mvh Yvonne Kan eg spør kva unitarforbundet er, Yvonne?
Anglofil Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 (endret) Kan eg spør kva unitarforbundet er, Yvonne? Selvsagt. Jeg siterer det jeg har skrevet på min egen blogg; Veldig mange som gifter seg i dag velger å holde vielsen enten i kirken, gjennom Human-Etisk forbund eller på Tinghuset. Vi har derimot valgt en borgerlig vielse gjennom Unitarforbundet. Og jeg vet at en del synes dette virker litt rart, en del blir skeptiske og lurer på hva slags sekt dette er, mens andre ikke kunne brydd seg mindre. Noe av bakgrunnen for at vi valgte litt annerledes handler mye om hva som føltes riktig for oss. Selv om det kanskje kan virke litt utradisjonelt for utenforstående, var det viktig å finne noe som virket samlende for begge parter, da Mr.S er ateist og jeg agnostiker. Det var nok særlig viktig for meg, som verken føler seg hjemme i kirken eller i Human-Etisk forbund. Unitarforbundet er, som de sier selv, et alternativ for de som ikke tror på noe bestemt, og for de som tror på noe bestemt. Riktignok blir Unitarforbundet teknisk sett regnet som et kristent trossamfunn, men regner seg selv som en åpen, søkende, fritenkende gruppe og er ikke bundet opp mot noen religiøs "fasit". De vier derfor både borgerlig og kristelig, hvor vi da har valgt førstnevnte. Grunnen til at de gjør dette er fordi Unitarforbundet har et dogmefritt syn, de er meget klar på at hvert enkelt menneske er ansvarlig for egen tro - derfor finnes det heller ingen gal eller rett tro. Som de selv påpeker er deres eneste "forkynnelse" å dele av oss selv og våre tanker og våre erfaringer. Eller som det heter seg fra deres egne sider: Og siden troen er Guds gave, kan den være forskjellig fra menneske til menneske. Derfor gjør vi ikke krav på å eie en trosfasit, men vi er mer opptatt av å gå trosveien sammen på forskjellige måter og lære av hverandre. Tre stikkord oppsummerer hva som er viktig for oss: FRIHET - TOLERANSE - RESPEKT Hvis man vil lese mer om Unitarforbundet er det bare å gå inn på deres sider her. De har i tillegg egne bryllupssider som det kan være verdt å ta en titt på. Sidene finner dere her. Her kan blant annet lese fra presten som skal vie oss, hvor han blant annet skriver følgende: Hos Unitarforbundet er alle velkommen - selv de som tror det ikke finnes en Gud. De tror ikke den finnes, men de er kanskje ikke bastante på den ikke finnes heller. Vi søker sammen i dialoger og forsøker og lære av hverandre. Mvh Yvonne Endret 15. mars 2012 av Yvonne
Wonders Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Vennepar var innom tinghuset, det tok 7 minutter. Så gikk vi 10 stk til en fantastisk restaurant og spiste 5 retters. Enkelt og greit. 1
Gjest Doh Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Piratbryllup i Las Vegas. Mer utradisjonelt tror jeg du skal lete lenge etter. Vi hadde det kjempemoro
Dolce Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Giftet meg i Las Vegas for 11 år siden. Rosa limousin, Elvis-imitator som sang før og etter vielse. Hotellrom med hjerteseng og speil i taket. Tacky? Muligens, ja. Men vi koste oss, og det var en veldig flott dag! Vi ville ikke i kirken - og synes byfogden ble litt "kjedelig". Så da ble det Vegas. Men alt det formelle ble ordnet på forhånd, så vi var jo egentlig gift før vi dro til Las Vegas. Hadde med oss 2 forlovere. Og hadde festen hjemme i Norge da vi kom tilbake.
Furstina Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 Vi gifte oss i tingsretten i byn. Norge mon man kommer från. Bara min mans och min mamma var med som vittnen vid vigseln och sen åkte vi båt från kajen tillsammans med våra pappor. Mammorna tog bilen. Vi åkte till sommarhuset 15-20 min utanför byn och lade till vid flytebryggen. Molon (stenpiren) blev vår "altargång" och vi firade med närmsta familjen i hagen och inne i sommarhuset med en god trerättersmiddag. Mycket lyckat och väldigt personligt
Zzyzx Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Jeg var gjest i et bryllup der vielsen ble foretatt av Bifrost. Veldig spesielt og fint, og absolutt noe jeg kunne gjort selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå