Gå til innhold

Innpåslitende nabokatt på verandaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I huset over hagen min er det 4 leiligheter, der en familie i andre etasje har en kattunge. Kattungen har ingen mulighet til å komme seg opp til verandaen der den hører hjemme, og jeg ser den står ved døra til huset dagen lang. Familien ser ikke denne døra fra leiligheta si, og katten kan være ute hele dagen uten å få inn.

Problemet er at denne katten bruker dagene på min veranda. Jeg elsker katter, og jeg hadde ikke hatt noe imot det for noen år siden. Men nå har det seg slik at jeg har en katt selv som virker veldig plaget av denne kattungen. Kattungen vil hele tiden leke, og hopper på katten min, biter og tuller osv. Dette fører til at katten min ikke vil være ute lengre, for han virker veldig stressa nå som han er ute og klarer ikke å slappe av. Han ser nesten desperat ut når han sitter ute og ser kattungen komme. Da setter han seg på baklabbene, klorer på vinduet og mjauer for å få inn. Katten min er tålmodig med kattungen, og jager han ikke slik som han gjør med voksne katter.

Jeg har prøvd å jage kattungen flere ganger uten å lykkes. Er det noe mer jeg kan gjøre for å holde han unna?

Kan i tillegg nevne at jeg er litt bekymret for kattungen. I forrige uke var det regn tidlig på dagen og 10 minus på kvelden. Kattungen satt klissvåt og rista på verandaen min fordi ingen i familien hans gikk ut for å slippe han inn. Jeg synes det blir så feil at han ikke har mulighet til å gi tegn til at han vil inn, og at han er ute mesteparten av dagen når han tydelig vil inn. Han er 5 måneder, noe som vel er litt ungt for en kattunge å være ute så lenge alene?

Ble litt rotete dette men..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første har du helt rett i at den er for liten til å være ute så lenge alene. Egentlig er den for liten til å være ute i det hele tatt etter min mening. Den har ikke fullt utviklet retningssans enda, og kan veldig lett komme på avveie. Spesielt om den begynner å søke lengre bort fra hjemmet for å finne varme og ly.. Dette høres ut som et elendig kattehold, men det er dessverre ikke er uvanlig...

Det eneste du kan (og absolutt bør) gjøre er å snakke med eierne. Jeg ville ikke ha nevnt problemene dette skaper i forhold til din egen katt (ikke i første omgang iallefall), for da er sjansen stor for at de kommer i forsvarsposisjon, og det vil det ikke komme noe godt ut av for katten deres.

De tror muligens at katten tusler rundt og lever "glade dager" der ute, mens sannheten er det stikk motsatte. Sjansen er stor for at de har denne uendelig inngrodde misoppfattelsen av at katter stort sett klarer seg selv bare de får mat og husly innimellom.

Denne katten er enda et barn, er ukjent og utrygg ute i den store verden og helt avhengig av menneskefamilien sin. Og som sagt, egentlig burde den ikke være ute alene enda i det hele tatt. Fortsetter det slik, blir den borte en dag og går en uviss sjebne i møte dessverre..

Snakk med dem på en fin, rolig og saklig måte. Si det du sier her, at du er veldig glad i katter, og at du har vondt av den fordi den står så lenge ved døren, kald og våt, og vil inn.

Er det noen mulighet for katteluke der, eller en annen anordning som gjør at katten kan komme inn når den vil (går det f.eks an å lage en slags "trapp" fra plenen og opp til et åpent vindu)? Kom med forslag til dem!

Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig for både deg og katten din. Men din katt er tross alt (heldigvis!) ikke så ille ute som nabokatten. Det er vondt å være vitne til så dårlig kattehold tett på seg, så jeg håper du gjør det du kan for denne lille pusens skyld!

Lykke til! :)

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvordan det går.

• Liker 5
Skrevet

*TS*

Takk for svar :)

Ja, jeg vet jeg burde snakke med dem. Problemet er at dette er ganske krasse mennesker, og de har ikke tatt meg seriøst når vi har snakket om andre naboproblemer tidligere. Det er veldig vanskelig å formulere seg på en måte slik at de ikke føler at de trenger å forsvare seg når det gjelder denne saken. Det er veldig vanskelig å vite hva man skal si for å ikke virke anklagende. Selv om jeg virkelig hater måten de behandler katten på.

Jeg snakka med dem den dagen de kom hjem med kattungen. Katten var forresten ikke 12 uker da de kom hjem med den, menmen... Da sa de i alle fall at de skulle få tak i slik trapp/stige opp til verandaen, men det er jo veldig lenge siden, og det ser ikke ut til at de gjør noe med det. Hadde de jo bare gjort det hadde mye av problemet forsvunnet, for på verandaen der er det mulig å få ly. I stedet sitter den på verandaen min for å slippe unna vann og vind.

Skrevet

Jeg forstår at det er veldig vanskelig for deg. Slike mennesker er noe herk å ha med å gjøre for å si det rett ut, (og jeg har hatt å gjøre med mange av dem) Men det er egentlig det eneste du kan gjøre, hvis du ikke skal gå og se på at katten har det vondt. Og det er jo vondt for deg det også? Jeg forstår at du frykter de går i forsvarsposisjon, og jeg ville ha forsøkt alt jeg kunne for at de ikke skulle gjøre det, men gjør de det, så gjør de det. Da har du iallefall gjort ditt beste. Har de veranda med tak over deg? (litt rar setning :fnise: )

Skrevet

Jeg forstår at det er veldig vanskelig for deg. Slike mennesker er noe herk å ha med å gjøre for å si det rett ut, (og jeg har hatt å gjøre med mange av dem) Men det er egentlig det eneste du kan gjøre, hvis du ikke skal gå og se på at katten har det vondt. Og det er jo vondt for deg det også? Jeg forstår at du frykter de går i forsvarsposisjon, og jeg ville ha forsøkt alt jeg kunne for at de ikke skulle gjøre det, men gjør de det, så gjør de det. Da har du iallefall gjort ditt beste. Har de veranda med tak over deg? (litt rar setning :fnise: )

*TS*

Ja, det gjør vondt å se på den stakkars kattungen. På en måte blir jeg irritert over at den plager min egen katt, men jeg kan jo ikke annet enn å synes synd på den når jeg husker hvorfor den faktisk sitter på verandaen min. Den sitter der og skjelver og ser på katten min som ligger i vinduskarmen inne i varmen med tilgang på mat, vann og kos.. Nå har familien endelig henta kattungen, etter at den har vært ute siden 10 i dag tidlig (har ikke fått med meg at den har vært inne i mellomtida i alle fall). Så nå vil katten min ut.. :)

Litt rar setning ja, er ikke helt sikker på om jeg skjønner :) Men jeg har i alle fall veranda med tak over, og de har hus over hagen for meg. Siden de bor i andreetasje/øverste etasje har de ikke tak over hele verandaen. Men ly for katt kan jo lett fikses oppe på den verandaen med tette vegger.

Skrevet

Aha, da forstår jeg! Av en eller annen grunn så jeg for meg at de bodde i etasjen over deg skjønner du. Men jeg ser jo nå at du beskriver det i åpningsinnlegget ditt. Jeg holder fremdeles fast på at du bare må bite tennene sammen og snakke med dem slik jeg har beskrevet. Si at den står foran døra hele tiden og vil inn, tydelig er våt/kald o.s.v. Spør pent om de har tenkt mer på den løsningen å lage en stige og ly til den. Hvis du føler du ikke kommer noen vei med det, så kanskje du kan tilby deg å sende en sms eller noe til dem når du ser at katten står der og vil inn? Det er faktisk ingen annen vei å gå for noen i denne saken i første omgang.

Skrevet

Huff, slike naboer er noe herk. Det er vondt å se på at dyr blir vanskøttet slik...

Der jeg bodde før hadde vi en lignende situasjon. Naboen over oss (firemannsbolig, to nede og to oppe i samme hus, hver vår inngang ute) hadde fått seg katt slik at minstejenta skulle ha noe å kose seg med mens mor var gravid. Da babyen kom var det ut med katten (som var bitteliten, ikke mer enn 3-4 mnd), og den tuslet rundt huset dag og natt. Dette var om vinteren og det var på det kaldeste 25 minus. Det ble så ille at det ble et tema blandt naboene i boligfeltet, og folk satt ut vann slik at katten hvertfall skulle får noe drikke (alt var frossent).

Det hele løste seg da jeg over en røyk (ute) nevnte for min samboer at det var for gæli at kattungen skulle leve under slike forhold, og at det var direkte dyremisshandling. Det jeg ikke visste var at katteeieren sto rett over oss og hørte alt jeg sa. Hun smalt døra hardt igjen og plutselig fikk katten det mye bedre.

• Liker 1
Skrevet

*TS*

Ja jeg får vel bare snakke med dem når de kommer hjem. Det med sms var kjempelurt, det skal jeg gjøre :) Tusen takk for flotte svar, Aurora!

Alice123: hehe, noen ganger lønner det seg altså å snakke litt for høyt om andre.. Bra det ordna seg i alle fall

Skrevet

Heisann..

Har samme problem hjemme hos oss, da spesielt om sommeren.

Jeg ELSKER katter, og har vokst opp med katt.

Vi bor i rekkehus og naboen har en katte på to-tre år.

Om vinteren går den ute i snøen, og i fjor så satt den på skråvinduet vårt på taket, og banket og mjauet, i minus 25!

Det har ikke blitt så kaldt i år som det var i fjor, men jeg ser stadig katten sittende ute.

Om sommeren kommer katten rett og slett inn vinduet hos oss, eller inn verandadøren om den er åpent.

Nå er jeg jo gravid da, og vi får barnet om alt går bra,i august.

Er det OK å bruke katteduft rundt vindu og inngangsdør, sånn katteduft som dyret hater, eller er det feil siden vi bor så nærme dem? (rekkehus)

Skrevet

Heisann..

Har samme problem hjemme hos oss, da spesielt om sommeren.

Jeg ELSKER katter, og har vokst opp med katt.

Vi bor i rekkehus og naboen har en katte på to-tre år.

Om vinteren går den ute i snøen, og i fjor så satt den på skråvinduet vårt på taket, og banket og mjauet, i minus 25!

Det har ikke blitt så kaldt i år som det var i fjor, men jeg ser stadig katten sittende ute.

Om sommeren kommer katten rett og slett inn vinduet hos oss, eller inn verandadøren om den er åpent.

Nå er jeg jo gravid da, og vi får barnet om alt går bra,i august.

Er det OK å bruke katteduft rundt vindu og inngangsdør, sånn katteduft som dyret hater, eller er det feil siden vi bor så nærme dem? (rekkehus)

Det er jo i utgangspunktet ikke noe i veien for at du kan bruke sånne produkter rundt dører og vindu hjemme hos deg selv. Spørsmålet er om det hjelper, noe jeg sterkt betviler da katten naturlig nok er desperat etter å få komme i hus for ikke å fryse seg fordervet. Hjelper for katten gjør det jo iallefall ikke..

Jeg blir litt i stuss jeg, når du understreker at du ELSKER katter, men så langt jeg kan lese faktisk ikke viser ansvar og forsøker å gjøre noe for den (tar forbehold her, siden jeg ikke vet om du har forsøkt). En katt som er tvunget til å være ute i 25 minus, er i stor nød. Den står i fare for å utvikle permanente frostskader, i verste fall med døden til følge (les Lille-pus sin tråd om Leon). Og det er ikke for å være stygg med deg, men jeg skjønner ikke helt hva det har for slags relevans at du skal ha barn i August?

• Liker 2
Skrevet

*TS*

Jeg forstår ikke helt innlegget til AB #9. Er katten ute hele tiden? For katter vil jo gjerne være ute en del, selv om det er veldig kaldt ute. Om det er slik at katten blir tvunget til å være utendørs mye burde du snakke med naboene dine og forklare din bekymring. Og jeg lurer selvfølgelig også på hva det har å si at du er gravid ;)

Jeg fikk snakket med naboene i går, og i dag har jeg sett kattungen ute i kun en time. Noe som igjen vil si at katten min har vært ute i omtrent hele dag :fnise: Det virka som om naboene ble litt flaue over at noen har lagt merke til katteholdet, så jeg håper at de tar det til seg og fortsetter å passe på katten bedre. De forklarte også at de har sett etter slik trapp/stige beregnet for katt men ikke funnet noe. Er det noen som har tips til hvor de kan få kjøpt det?

Lurer litt på hvordan det blir i sommer når verandadøra skal stå åpen omtrent hele dagen. For kattungen løper jo til verandaen min i full fart med en gang den blir sluppet ut.

• Liker 1
Skrevet

Så flott da TS!! :) Det at det virket som de ble flaue er jo nesten over all forventning da. ;) Et godt tegn er det iallefall, sammen med at du kun har sett katten en time i dag! Det kan jo virke som om det gikk inn hos dem. Det er ikke sikkert det varer evig dog, så det kan jo hende du må bort dit en tur igjen om noen måneder, men nå begynner du jo å få taket på det. :fnise:

Jeg skal prøve å forhøre meg litt om sånne stiger, men ellers er jo katter gode klatrere, så jeg vil nok tro en lang og kraftig planke med noen tversovergående smale lister vil funke helt fint. :)

Gratulerer med et godt stykke utført arbeid! :)

P.s Skjønner godt at pusen din er lettet nå. Men jeg er helt overbevist om at de hadde gått fint overens ute om de bare fikk litt tid på seg. Det er nok forandringen pusen din misliker først og fremst, samt at det er en kattunge (voksne katter forstår seg ikke helt på disse små). Jeg tipper at når den får vokst seg litt til (som til sommeren), så går det helt fint. :)

• Liker 1
Skrevet

Ang. stige så bruker en av kattene jeg passer en planke surret med hyssing(sånn som klorebrett)som stige fra bakken og opp en etasje.

• Liker 1
Skrevet

Ang. stige så bruker en av kattene jeg passer en planke surret med hyssing(sånn som klorebrett)som stige fra bakken og opp en etasje.

Det tenkte jeg faktisk på og! :) Men så kom jeg til å lure på om den "hyssingen" tåler å bli våt noe særlig.. Men en kan da alltids bruke et litt kraftigere tau for den sakens skyld. :)

• Liker 1
Skrevet

Og det er ikke for å være stygg med deg, men jeg skjønner ikke helt hva det har for slags relevans at du skal ha barn i August?

Toksoplasmose skal man ikke spøke med.

Skrevet

Toksoplasmose skal man ikke spøke med.

Jeg er en annen AB, forresten.

Skrevet (endret)

Nei, det skal man ikke. Og her er et utdrag fra linken din som forteller noe om hvordan man kan unngå det:

Gravide som ikke har vært smittet før eller ikke vet om de har vært smittet, kan ta noen enkle forholdsregler for å redusere smitterisikoen. Parasitten drepes av koking, steking, frysing og vasking med kokende vann.

Husk alltid å vaske hendene etter at du har tatt på rått kjøtt, frukt, bær eller grønnsaker.

Bruk hansker ved hagearbeid, og husk alltid å vaske hendene etterpå.

Spis ikke rått kjøtt. Kjøtt bør alltid være gjennomstekt eller kokt.

Frukt, bær og grønnsaker skal alltid vaskes før det spises.

La andre stelle katten. Hvis den har en "sandkasse", skal andre tømme og rengjøre den hver dag. Ved å gjøre dette, kan man unngå at oocystene rekker å modne og dermed blir smittefarlige.

Gravide som har katt har ikke større risiko for å få toksoplasmose enn gravide som ikke har katt.

Så jeg lurer derfor fortsatt på hva slags relevans det har at AB#9 er gravid mens nabokatten sitter og banker på vinduet i kulda og kommer inn verandadøra om sommeren.

Endret av Aurora M.
Skrevet

Her er en grei kattetrapp - sikkert ikke vanskelig å lage om man er litt nevenyttig.

:heks:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...