Gå til innhold

Blod i oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan ser man om man har blod i oppkastet? Jeg mistenker magesår hos meg selv, har alle symptomene, og kastet nettopp opp. Det meste var mat fra i dag, men det så også ut som "vannet" jeg spydde ut var lyserosa. Var egentlig kun på vei ut av munnen jeg så det. Lurte på om det kanskje kunne være gulrøtter først, men det var litt for rosa. Kanskje blåbær kan farge på den måten? Uansett. Kan dette være blod? Bør jeg ringe legevakta og høre? Eller burde jeg bare vente til i morgen da jeg skal til legen uansett? Vet at dere ikke er leger, men jeg kvier meg alltid for å ringe til legevakten når jeg ikke føler at det er alvorlig nok. Hva hadde dere gjort?

Skrevet

Jeg trodde jeg kastet opp blod en gang, og fikk helt panikk - til jeg kom på at jeg nettopp hadde drukket smoothie med blåbær :sjenert:

Det skader jo ikke å ringe og spørre, men jeg innbiller meg at det ville ha vært ganske synlig om man kastet opp blod?

Skrevet

Jeg trodde jeg kastet opp blod en gang, og fikk helt panikk - til jeg kom på at jeg nettopp hadde drukket smoothie med blåbær :sjenert:

Det skader jo ikke å ringe og spørre, men jeg innbiller meg at det ville ha vært ganske synlig om man kastet opp blod?

Det jeg også tenker, at det faktisk kan være blåbær... Når jeg tenker meg om spiste jeg en Skyr i morges, den er jo rosaish!

Skrevet

Mitt blod kom i skikkelige slimklyser på slutten av hver oppkast, og det var mer marmorert med mørkerødt enn direkte ferskt. For hver gang jeg kasta opp kom det mer og mer ferskt blod også, men i starten av oppkastet var det ikke noe særlig annet enn enkelte spor/flekker av blod. Altså ingenting lyserødt.

Jeg hadde også veldig vondt i øverste del av magen (rett under solar plexus), og i motsetning til den vanlige kvalmen ved omgangssyke så var denne smerten vedvarende selv om jeg nettopp hadde spydd.

Uansett, ring legevakta. Det skader ikke på noen måte, og de stiller bare spørsmål. Om du ikke trenger å komme inn nå, så har de i alle fall samtalen din i loggen hvis ting forverrer seg, og det blir da lettere for dem å vurdere om de vil ha deg inn neste gang du ringer.

Jeg ble for øvrig nødt til å ringe to ganger, selv etter at det var helt tydelig at det var blod i oppkastet...

Skrevet

Jeg kastet opp blod en gang, og da var det ingen tvil om at det var blod for å si det sånn...

Men jeg ville uansett ringt legevakta og hørt hva de har å si. Det skader jo ikke! :)

Skrevet

Det kan se rødt/rosa ut avhengig av mengden, men det er nok også sannsynlig at blåbær kan gi en rosafarge hvis du spiste det innen et par timer før du kastet opp. Store blødninger i magesekken kan gi kaffegrut-aktig oppkast (svart/mørkebrunt), dette er et mer alvorlig tegn. Man kan få litt blod i oppkastet rett og slett fordi det dannes så stort trykk opp i spiserøret at noen blodkar brister uten at det trenger å være noe farlig. Men enig med de andre her, kontakt legen din/legevakt hvis du er usikker.

Skrevet

Mulig jeg husker feil men mener å ha hørt at blod i magesekken ganske fort blir svart? Og at dersom det er rødt så kommer det fra øverst i magen, spiserør eller lunger / slimhinner?

Har hosta blod et par ganger etter å ha kasta opp, men da har jeg hosta/kasta opp flere ganger på rad og legen sier det er like farlig som å blø neseblod om det er små mengder.. Men det er dritekkelt og skikkelig skummelt.

Skrevet

En gang jeg var skikkelig syk, så kastet jeg til slutt opp blod. Dette var da "klumper" med ferskt blod blandet med magesyre (hadde jo for leengst kastet opp mat..), og leste på nettet at

"Lanvarige brekninger og oppkast kan virke irriterende på innsiden av magesekken, spiserøret og halsen, og føre til at det begynner å blø."

http://www.lommelegen.no/321082/blodig-oppkast-hva-kan-aarsaken-vaere

Men da hadde jeg jo kastet opp med 15 min mellomrom i MANGE timer. Var det eneste gang du kastet opp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...