AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg kjenner ingen andre på min alder som er avholds (er i starten av tyveårene), er det veldig uvanlig? Er det noen her som også er avholds; hvor gamle er dere og når sluttet dere å drikke (dersom dere har drukket før)?
Pemille Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Er 29, bestemte meg da jeg var 15 for å ikke drikke, og har aldri angret på valget mitt. Har massevis av venner som ikke drikker, både yngre og eldre venner. Hvis du vil bli kjent med andre som ikke drikker, kan jeg anbefale deg å melde deg inn i f.eks. Juvente, eller noe. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er 20 år, blir 21 i 2012. Jeg er avholds Rett og slett av den enkle grunn at jeg ikke synes alkohol er noe særlig godt. Jeg blir også veldig fort dårlig av det, og jeg har cøliaki. Foretrekker et glass med iskald cola 2
babord Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er 22 og har et par venner som drikker veldig lite, kanskje smaker alkohol et par ganger i året...jeg har ingen venner som er 100% avholds, men derimot en del eldre i familien som er det.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 24 og ikke 100% avholds men drikker aldri mer enn maks en eller to enheter. Fant bare ut etter hvert at jeg ikke fikk noe som helst ut av det egentlig. Det å være avholds er faktisk "in" for tiden og blandt de som er noen år yngre enn oss igjen. (16-19) Det er mer fokus på å være sunn og sprek enn å drikke mye nå. I Danmark drikker de unge mye mindre enn før men Norge kommer etter.
Nadia A Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Jeg og samboeren min er begge avholds, jeg er 21, og han er 25 Han har alltid vært det, men jeg ble det for noen år siden da jeg hverken synes det er godt eller givende, og på grunn av alkoholproblemen i familien..
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #9 Skrevet 17. januar 2012 Nei, du er ikke alene. Jeg er totalavholds, og har alltid vært det. Er 24 år gammel. Det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke drikker, jeg har bare aldri hatt lyst. (Og nei, jeg er ikke anonym fordi dette er flaut, men fordi dette sammen med andre opplysninger her på forumet gjør meg litt for enkelt å kjenne igjen... )
Kråkesaks Skrevet 17. januar 2012 #10 Skrevet 17. januar 2012 jeg var totalavhols fram til jeg var 25. er veldig måteholden nå. har aldri vært full og ser ikke vitsen med å drikke store mengder av noe som helst annet enn vann.
Gjest Regza Skrevet 17. januar 2012 #11 Skrevet 17. januar 2012 Var avholds til jeg ble 26. Nå drikker jeg champagne til nyttår =p
Anglofil Skrevet 17. januar 2012 #12 Skrevet 17. januar 2012 Jeg drakk aldri før jeg fylte 20 år. Etter det har jeg drukket i svært moderate mengder, rett og slett fordi jeg ikke synes alkohol er godt (dog med noen svært få unntak). Mvh Yvonne 1
Cannavaro Skrevet 17. januar 2012 #13 Skrevet 17. januar 2012 Jeg synes det er flott at dere unge tar et standpunkt til alkoholen. Å være avhold viser karakter og styrke, å moderere seg viser respekt. Gode egenskaper Det er sjelden herr alkohol bringer med seg noe fornuftig.... 3
meca Skrevet 17. januar 2012 #14 Skrevet 17. januar 2012 (endret) Bestemte meg da jeg var 14, er 22 i dag Jeg kjenner mange som ikke drikker, men det kan nok hende at det i visse miljøer er mer "ok" å si høyt at man er avholds, enn i andre. Du er i hvert fall ikke alene! Endret 17. januar 2012 av meca
Zakuro Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Jeg kjenner ingen andre på min alder som er avholds (er i starten av tyveårene), er det veldig uvanlig? Er det noen her som også er avholds; hvor gamle er dere og når sluttet dere å drikke (dersom dere har drukket før)? Har noen venner og venninner som er avholds, ingen av religiøse grunner eller fylleangst, men de ser ganske enkelt ikke poenget:P Noen av dem har prøvd, andre ikke. Men avholdenhet blir mer og mer vanlig merker jeg, det er ikke "kult" å drikke seg kanon lengre. 1
Gjest Wilhelmine Skrevet 17. januar 2012 #16 Skrevet 17. januar 2012 (endret) Er selv praktisk talt avholds, drikker veldig sjelden, og da bare en ciderboks fordelt på en kveld. Dette er et valg jeg har tatt da jeg ikke har funnet noe annet jeg liker (har prøvd veldig lite), og har ikke lyst til å måtte drikke for å ha det gøy. Respekterer at andre drikker, men jeg er rimelig lei av drikkepresset og kommentarene. Pleier å få endel kommentarer hvis vi er på en pub for å "ta noen øl" (bare sitte å kose oss og snakke), og jeg bestiller Cola. Er jeg på fest insisterer folk på å tilby meg drikke hvert andre minutt (sikkert godt ment) og ikke tar nei for et nei. Litt irriterene, men det gjør meg egentlig enda mer avholds "på trass". Edit: Er i begynnelsen av 20-åra. Endret 17. januar 2012 av Wilhelmine
Gjest Apophis Skrevet 17. januar 2012 #17 Skrevet 17. januar 2012 Er 99% avholds og har vært det i ca. 6 år, kan fint ta eit glass med noe godt i ein sjelden gang i blandt, men eg gidder sjeldent å feste fordi det ikkje er noe moro når eg blir dratt med på bar, med høglytte, innpåslitne, masete kvinnfolk som ikkje klarer å te seg anstendig for fem flate øre og mannfolk som ypper til bråk. Blei lei av festing når eg endelig var gammel nok til å slippe inn på utestedene, det var alltid de samme folkene som alltid snakket om det samme, eine jenta insisterte på å ha teit drikkeleik hver bidige gang som involverte kortstokk og tullete spm og det var ikkje så attraktivt å tilbringe hver helg på den måten lengre. 1
Sweetpea25 Skrevet 17. januar 2012 #18 Skrevet 17. januar 2012 Jeg er 26 år og avholds. Sist jeg smakte alkohol var jeg 18 - 19 år, og da drakk jeg aldri mer enn ei rusbrus eller lignende. Grunnen er rett og slett for at jeg ikke synes alkohol er noe godt, og det er ikke noe man "må" ha 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 24. januar 2012 #19 Skrevet 24. januar 2012 (endret) Jeg er ganske så avholds. I fjor tok jeg et glass herrljunga eplecider. Det var i hele fjor. Lite alkohol i den. Dett var dett. Men det har med kultur å gjøre. Er oppvokst med å ta avstand fra alkohol. Og når det gjelder rødvin, så synes jeg at det lukter pyton. Endret 24. januar 2012 av fr21_5ffdsa
Armitage Skrevet 24. januar 2012 #20 Skrevet 24. januar 2012 Jeg er vel ikke avholds, men jeg drikker sjeldent lenger. Hadde en periode da jeg var 18-19år hvor jeg var på fylla hver helg omtrent. Men nå er det sjeldent jeg drikker og om jeg drikker noe så er det ikke mye. Et par cider eller en flaske vin på det meste. Grunnen er vel at jeg begynte å bli så innmari fyllesyk hver gang og fordi det skjedde en del som gjorde at jeg fikk litt avsmak for det på en måte. Ikke med meg, men med venner som drakk så mye at de ikke greide å fungere en gang. Og de kom opp i mye tull pga. det. Så jeg sluttet å dra på fest fordi jeg ikke orket alt dramaet. Jeg har også i senere tid fått tanker og holdninger om at det ikke er så bra med denne overstadige beruselsen. En i nær familie av sambo er alkoholiker og derfor så er mye av denne festingen skapt en negativ holdning hos meg pga. visse ting som denne personen har gjort på fest. Jeg kan godt ta meg en fest og bli på snurr, men jeg orker ikke sånn rølpefyll lenger og mange i min gamle omgangskrets driver fortsatt med det. Jeg er nå blitt 26 år og orker ikke sånt noe mer. Jeg orker ikke mye bråk og høylytt skrål, høy musikk og røyking. Folk som søler og knuser ting. Jeg vet jo at ikke alle er sånn, men de jeg kjenner holder på sånn og da er det ikke gøy lenger. Jeg kan også dra på fest og ikke drikke noe annet en cola f.eks. Har vært edru på fest mange ganger. Hvis jeg drar på fest, så drar jeg til søsteren min. For hun og hennes venner greier å moderere seg. Spille musikk på normalt nivå og sitte rolig og ha samtaler uten å skrike og hyle. Og ikke minst viser hensyn ovenfor andre. I min omgangskrets så var det mye misbruk av alkohol. Og jeg ble derfor veldig lei det. Jeg tror også at siden jeg fikk meg samboer så ble det viktigere for meg å tilbringe tid med han istedenfor å dra på fest og byen hver helg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå