Gå til innhold

Ville du som mor dratt til Tyrkia med 2 barn alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er egentlig det jeg lurer på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hvorfor ikke ? Jeg reiste alene sammen med mine to barn gutt/jente til tyrkia. De var dengang 10 og 7 år :-) Husker jeg kledde dem i like klær på turen ned/hjem slik at det var lett å se dem :-) Hehe, en fin tid gitt.

Skrevet

Er Tyrkere like masete på mødre der eller?

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Skrevet

TS

Barneskolen..

Skrevet

Jeg dro til Tyrkia med mine to da de var 12 og 16 år. Det var 2. gang vi var i sydligere land, og første gang jeg dro alene på ferie med dem.

Vi var veldig spente, men visste ikke noe særlig om Tyrkia fra før. Det gikk veldig bra, hadde ingen problemer.

Var på stranda på dagtid, og ute på shopping og middag på kveldene. Hadde også noen dagsturer.

Noen tyrkere var nok masete ja, men de fleste var hyggelige, og bare interessert i å slå av en prat.

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjerne gjort!

Hvis det er første gang du er ute og reiser alene med barn, ville jeg sørget for at det var "enkelt" å reise (ingen 12-timers transfer, grei standard på hotellet osv). Men jeg tror at det ville gått helt flott. Har selv reist en del alene med barn, og det er egentlig veldig hyggelig :)

Skrevet

nei det ville jeg ikke, tyrkere er masete og viser ikke respekt. De er også svært uhøffelige.

Skrevet

Hvis de var i skolealder, så kanskje. Men da ville jeg forsikret meg om at ALT var i orden, at vi ble hentet av hotellets buss på flyplassen, at hotellet var strøkent og barnevennlig, etc etc. Har litt ymse erfaringer fra ferie i Tyrkia tidligere, som jeg syntes var mye stress. For eksempel fikk vi aldri vite av kelnerne hva et glass juice/brus kostet, det var meningen at alt skulle betales ved avreise. Da vi spurte inne i kafeen på hotellet, fikk vi vite forskjellige priser hver dag/avhangig av hvem vi spurte. Og det var strengt forbudt å ta med seg drikke av noe slag (til og med vann) på hotellet, alt måtte kjøpes i kafeen/baren der...

Man må være forberedt på litt av hvert når man velger de "nye" sydenlandene, som en del Øst-Europeiske land og Tyrkia, for eksempel. Det er en del nye reiselivsbedrifter/hoteller som kanskje ikke er så proffe, mest opptatte av å tjene penger.

Ville heller valgt et reisemål som er kjent for å være barnevennlig (Spania? Kanariøyene?), og som har årevis med erfaringer i å ta vare på barn - i tillegg kanskje bamseklubb, eller hva det heter, som jeg har sett i endel sydenkataloger fra kjente reiseoperatører.

Skrevet

Nei, helt klart ikke. Det går sikkert bra stort sett, men dersom barna (eller aller værst.. du) bli syke/havne i ulykke, hadde jeg vært skeptisk. Jeg kjenner en som hadde en ulykke på Gran Canaria, og hadde regnet med språk og legebehandling skulle gå greit på et sted med så mange nordmenn/skandinaver, men det ble faktisk et problem selv der, ingen snakket skandinavisk eller spansk, og behandlingen var så som så.. ny behandling i Norge for å si det slik.

Dessuten er det politisk ustabilt i Tyrkia, selv om det går greit i turistområder, ville jeg heller valgt et "trygt" land dersom jeg reiste alene som voksen med to barn.

Skrevet

red:

mente ingen snakket norsk/Skandinavisk eller engelsk, bare spansk.

Skrevet

Hva er et trygt land da?

Skrevet

Hva er et trygt land da?

Sørlandet? :filer:

Enig i at man bør holde seg unna ustabile og veldig "faraway" områder, men å være redd for å reise til et turiststed synes jeg blir i overkant hysterisk. Skal man holde seg hjemme helt til barna blir voksne, i tilfelle rottefelle noe skjer mens man er på Mallorca?

Skrevet

Side er et nydelig sted i Tyrkia. Absolutt et sted jeg vil anbefale deg. Husk, når du er i et fremmed land, så er det lurt å ha lest litt om skikk og bruk i det landt du velge å reise til. Tyrkere på jobb er vennlige, hvis du oppfører deg vennlig. Alltid lurt å svare høflig når de prøver å få deg inn i butikken. Selgere lever av provisjon der nede. Ikke snakk om noe fast lønn som vi har her i Norge, så selvfølgelig vil de prøve å selge noe til deg. Uansett, nesten da, hvor du velger å reise, så tror innfødte at nordmenn er rike. Nordmenn går jo for å være rike, pga oljen.

Her er et sted jeg vil anbefale deg som jeg vet at flere barnefamilier skryter av. Det er alltid noen som er misfornøyde uansett hvor de reiser. Så ikke hør på sånne folk. Det er helt trygt når du velger et barnevennlig hotell. Sørg for å ha reiseforsikring i orden, veldig viktig. Blir noen syke, så bruk guidene. De vet hvor du skal dra.

http://www.startour.no/feriereiser/tyrkia/antalyakysten/side/?season=sommer-2012

Gjest frøken am
Skrevet

Jeg har nå ingen planer om å ta med ungene mine til Tyrkia.

Da venninnen min var der med moren sin og lillebroren ble moren tilbudt 15 kameler for datteren. IKKE AKUTELT!

Dessuten har jeg null planer om å støtte det politiske regimet som sitter på toppen der, så jeg er vel ganske lite Tyrkia-støttende...

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Spesielt hvis ikke hvis de under skolealder. Dette spesielt med tanke på at det er lang flytur og bussturene inn til hoteller tror jeg er på ca. 2 timer. Så kommer jo selvsagt dette med kulturen i tillegg. Den kan jeg si lite om, da jeg ikke har vært der. HVa med mallorca?

Skrevet

TS

Jeg sa jo at de gikk på barneskolen.

Ang det med den moren som ble tilbudt 15 kameler for datteren.... vell når jeg var i sverige og var 14 kom en mann bort og sporte min far om det var mulig å kjøpe meg, helt utrolig uberhagelig men dette tilhører nok tilfeldighetene....

Jeg har vært i Tyrkia før men ikke alene med barna så derfor spør jeg om dette..

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Spesielt hvis ikke hvis de under skolealder. Dette spesielt med tanke på at det er lang flytur og bussturene inn til hoteller tror jeg er på ca. 2 timer. Så kommer jo selvsagt dette med kulturen i tillegg. Den kan jeg si lite om, da jeg ikke har vært der. HVa med mallorca?

Ja, til Alanya er det 2 timer. Til Side og Kemer er det 1 time med buss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...