Engel Skrevet 21. mai 2002 #1 Skrevet 21. mai 2002 Hei! Vi sliter enda med økonomien, så for å få til bryllup til neste år trenger vi masse tips! Vi er litt sta på hvordan vi vil ha det, derfor er det nok en viss minstepris vi ikke kommer under. Basisinfo: Kirkebryllup med middag/fest for ca 55 gjester. Åpen bar. Vi får gratis lokale, leier/kjøper brukt/på tilbud utstyr til meg, leier til brudgommen. Lager alt av dekorasjoner, invitasjoner, bordkort og sånt selv. Lager bryllupskaken selv, resten av kaker kommer gjestene til å ha med. Vin til maten og annen alkohol kjøper vi i sverige/Taxfree. Vi kommer til å bruke fotograf til å ta bilder, tør ikke annet. Venner/kjente til å servere. Musikk MP3. Noen som har erfaringer med hva som blir billigst med maten? Vi har flere kokker i slekta som sikkert kan stille opp. Men hva er billigst av vanlig 3-retters middag og koldtbord f.eks.? Syns koldtbord ofte er dyrt, og ganske mye jobb også. Hva har dere betalt pr pers for middag? Og hva har dere da spist? Noen som har lagd brudebuketten selv? Eller som vet hvordan det kan gjøres? Hvor man kan få tak i "håndtak" og hvordan man setter opp blomstene? Trenger de vann? Må jo lage den dagen før. Håper dere kan hjelpe meg... Vi vil så gjerne ha råd til skikkelig bryllupsreise også!12
Montezuma Skrevet 21. mai 2002 #2 Skrevet 21. mai 2002 Jeg tror koldtbord blir billigst, litt avhengig av hvor "fancy" treretters du kunne tenke deg. Men til koldtbord sparer du også servitører. Koldtbord trenger du dessuten ikke kokk til . Alle har sikkert en rett som sin spesialitet, og mange liker å pynte fat. Spør rundt deg! 12
Gjest gjest 0 Skrevet 21. mai 2002 #3 Skrevet 21. mai 2002 Jeg har noen tips som jeg har hørt her inne: - Lag navnelapper, innbydelser, sanghefter osv selv. - Server masse isvann istedet for farris til middagen da vil de ikke drikke seg utørste på vin. - Lag koldtbord/buffèt og få venner og familie til å lage noe hver seg. - Kjøp kjole i utlandet. Danmark er iallefall billig, eller du kan finne drømmekjolen her i norge og bestille den over nett. Enten brukt eller fra utlandet. - Kjøp billige strømper, undertøy og smykker - Har du noen flinke venninner kan du jo alltids høre om de kan sminke deg og sette opp håret. Bare øv none ganger på det på forhånd så vil det nok gå omtrent like flott som hod noen proffe. Det finnes mange gode bøker om dette. - Ønsk dere disse tingene i gave! Fotografen, maten, alkoholen. Dette er slike ting familie gjerne gir. Det var iallefall det jeg kom på nå, håper du fikk noen nyttige tips!12
foundirish Skrevet 21. mai 2002 #4 Skrevet 21. mai 2002 Det letteste måten å kutte på er å redusere antall gjester, men det vet jo man. Å ha et lite antall gjester 10-15 gjør at man kan ta det på en dyr restaurant, og heller invitere andre på en rekke middager i eget hjem senere, i mindre puljer. Resultat: mindre arbeide, mer intimt. Vurderer dette selv da den ene delen av familien må reise en godt stykke. Man kan også spare en masse penger på å kjøpe kjøtt og andre matvarer i Sverige også. Et lavbudsjett forslag er marinert kyllingfilet med fersk pasta som hovedrett, gjerne grillet. Musikk på MP3 er ikke topp lyd i stereo, men funker på bærbart. Benytt heller CDer... Kontaktet nettopp kirken selv, kanskje det blir i september!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #5 Skrevet 21. mai 2002 Vi skal ha koldtbord - fant ut at det var desidert det billigste. Vi har en TAPAS-variant som kommer på cirka 200/ hode. Men det går an å få no langt billigere. Andre tips: Lei en kokk og en stor grill... Hva med deilige reker og loff? Var i et bryllupp som serverte rømmegrøt og spekemat, ting man kan kjøpe inn selv for billig penge. Det var skikkelig vellykka. Tips til brudebukett: 1. Tre langstilkede røde roser er utrolig lekkert til hvit kjole. 2. Så hvite solsikker i en blomsterbutikk her forleden. Tenk så lekkert med tre sånne! MAn trenger ikke "håndtak" til slik. Lykke til!!
LindaK Skrevet 21. mai 2002 #6 Skrevet 21. mai 2002 Til siste Anonym: hvor bestiller dere Tapas? Det er det vi har tenkt på, men har ikke funnet cateringselskap enda!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #7 Skrevet 21. mai 2002 LindaK: Tapas gjennom Hotel Havana på Grunerløkka. Skikkelig god service, lekkert dandert - knallgodt. Og folk til å stole på. Det er sikkert ikke lov til å legge inn link til dem her - men du finner dem på nettet. Du kan komponere din egen tapas-meny om du vil.
LindaK Skrevet 21. mai 2002 #8 Skrevet 21. mai 2002 Takk, Anonym! Fant linken! Og er så mye bedre å vurdere et firma når noen (du) har erfaringer med de fra før! Bestilte du til riktig antall gjester, eller færre kuverter enn antall gjester? Hvis du skjønner hva jeg mener...
Atilla Skrevet 21. mai 2002 #9 Skrevet 21. mai 2002 Tenk litt fornuftig og - det er ikke alltid den billigste løsningen som lønner seg. Ved å ha åpen bar drikker folk kanskje mer ettersom at det er gratis? Fint at du kan begynne planleggingen allerede nå, da har du iallefall god tid til å gjøre mye selv. Når det gjelder mat anbefaler jeg deg å kontakte flere ulike catering selskap. Sammenlign priser og meny. Det er ikke sikkert at koldt bord blir så mye billigere enn kuvert pris.. Vet av noen som betalte 90 kr per kuvert, med enkel meny.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #10 Skrevet 21. mai 2002 LindaK: Skjønner hva du mener ja (: Vi bestiller til like mange gjester som kommer, men det er fordi vi regner med at servitørene må ha litt å spise + at det er kjekt å ha litt nattmat. Men av erfaring lager de mer enn nok mat altså!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #11 Skrevet 21. mai 2002 Bruk forlovelesesringene. Kjøp heller nye når dere får råd. Bruk bartender (få noen kjente til å lære noen drinker) - Lønner seg fordi de fleste tar for mye oppi hvis de skal forsyne seg selv- og det er ikke godt heller. Husk isbiter. Opplys kun om vin og mineralvann til maten. Si til servitørene at det finnes øl hvis noen BER om det. -De fleste unge bøtter nedpå med øl, men er forsiktigere med vin = ingen blir for fulle for tidlig+penger spart. Kjøp sko på skoringen, flere fine hvite par til 200 kroner. Spekemat til koldtbord kan kjøpes vakumpakket lang tid i forveien. -Kjøp litt og litt. Da merker du ikke at pengene forsvinner, -samme med øl og brus. Ikke fortell blomsterbutikken at du skal ha til bryllup, da stiger prisen med en gang. Kjøp fine potteplanter til pynt. Billigere enn oppsatser, og minst like fint. Lei laken av sykehjem til duker. Kjøp 3liters kartongvin. Få sminketime på Bodyshop,-gjør det selv. Lei vanlig hotellrom (med badekar) til den store natten, minst tusen kroner spart! Lån bil av noen venner. Ikke lei limousine. Få en kokke/husmorskole i nærheten til å lage bryllupskaken. Bestill bare noe av koldtbordet hos catering, få fam. etc til å lage resten, litt hver. Brød kan bakes i forveien og fryses. Varm i 10 min. 150 grader, smaker som ferskt. Lykke til.
juni Skrevet 21. mai 2002 #12 Skrevet 21. mai 2002 Ang. bukett. Jeg skal lage selv. Jeg skal ha tre eller fem store hvite Calla. Skal legge dem pent og surre en sølvtråd rundt og det er det. Har ikke råd til å betale tusenvis hverken for blomster eller frisør, så jeg gjør det selv, med hjelp av en stylist jeg jobber med ellers. Hun er gjest i bryllupet og gaven hennes er at hun fikser sminke og hjelper med hår. Mamma lager verdens beste marsipankake. Jeg har kjøpt en vanlig helt nyydelig kjole (ikke hvit) som jeg kan bruke i flere anledninger senere. Samme gjelder sko. Fotografen er også en kollega og god venninne og hennes gave er å ta bildene (men jeg skal selv betale utgifter og lage bildene da dette er altfor mye å be om). Nå er jeg jo veldig heldig med kolleger, men det er mye folk kan hjelpe med. Ikke trenger vi noe særlig til huset heller, så praktiske gaver setter vi stor pris på. Når det gjelder antrekk så ta deg en tur å se på annet enn brudekjoler. Prøv f.eks. Primo rundt hjørnet v Steen & Strøm/Standard.
Engel Skrevet 22. mai 2002 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2002 Takk for gode tips! Hva skulle jeg gjort uten dere her inne? Vi har tenkt å ha en bartender i baren ja, blir ikke aktuelt at folk blander selv, det blir fort bare søl. Og så tror jeg at jeg satser på noe enkelt i blomster ja, har faktisk vært inne på tanken med bare noen calla. Og jeg sjekket noen Catringpriser i går, og syns faktisk ikke det var så ille dyrt, flere alternativer der, men jeg skal også ta en prat med noen av kokkene i slekta. Det var bare det at vi egentlig ikke hadde tenkt å fortelle om bryllupet før alt er i boks... Men nå ser det økonomiske mye lysere ut! Tusen takk!!12
Gjest Lea Skrevet 22. mai 2002 #14 Skrevet 22. mai 2002 Hva med å lage dessertene selv eller få familie og venner til å hjelpe. Deler av koldtbordet kan man jo også fikse selv. Kutt ned litt på den åpne baren. Noen drikker til det er tomt.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #15 Skrevet 22. mai 2002 Heisann: Vi sliter også litt økonomisk, men det ser ut som ting ordner seg... Vi tenkte også vi skulle ha åpen bar med gratis drikke. Men som andre har nevnt så blir det fort slik at festen utvikler seg til en fyllefest...og det er jo ikke det et bryllup er. Så vi kommer til å dele ut 2-3 bonger der gjestene kan vlege hva de vil ha å drikke. Og skal de ha noe mere så må de betale for det. Vi kommer selvsagt ikke til å bruke "ute-på-byen-priser", men slik at det dekker en del av alkoholen. Vi kommer selvsagt til å servere velkomstdrink og vin til middag,konjakk og likør til kaffe. Bare et lite tips.
LindaK Skrevet 22. mai 2002 #16 Skrevet 22. mai 2002 Flere tips: dersom dere bruker lokale der dere kan ordne alt selv, kan det være en ide å bruke kollegaer/tidligere kollegaer som servitører og bartendere. Et vennepar gjorde det; disse var mennesker de hadde god kontakt med men som ikke ble invitert i selve bryllupet. Som takk for hjelpen ble de invitert til en "takk for hjelpen" fest noen uker etterpå, og de fikk invitasjonen før bryllupet slik at de visste at selve bryllupet var "jobb". De betalte da ingenting for serveringen. Mange gode tips i denne tråden, forresten!
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #17 Skrevet 22. mai 2002 Jeg har et forslag til en aldeles nydelig dessert: Creme Brulee. Sammen med fruktsalat er det helt perfekt, og veldig enkelt å lage selv!!! Vi hadde faktisk ikke alkohol til maten i vårt bryllup, og sparte nok masse på det. Forstår det slik her inne at det er vanlig å ha vin etc. til maten, men der hvor jeg kommer fra er det også helt akseptert at man bare serverer brus og øl til maten, og heller har åpen bar etterpå.Hørte ingen reaksjoner på det i det hele tatt.
tettra Skrevet 22. mai 2002 #18 Skrevet 22. mai 2002 Hei du. Vil si at når min tante og onkel giftet seg, så brukte ikke de mye penger på brylupet. brudebuketten var en kjempefin bukett av selvplukket røsslyng. Brudekjolen var en penkjole som tanta mi hadde sydd selv. Klærne til onkelen min hadde hun også sydd. Så det går an. men dette var for en tja, 30 år siden da. Ble gift de også, og holder sammen og ser nyforelsket ut.) 12
Engel Skrevet 22. mai 2002 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2002 Vi tenkte å bruke fettere og kusiner av brudgommen til å servere (ungdommer på 17-22 år), men bør vi da tilby dem betaling? Eller bør det holde med en liten gave? Bør vi i såfall regne med middag til dem også? Det blir jo noen timer, så de bør vel få litt mat. Vi er forresten klar over at man kan gjøre et bryllup VELDIG billig om man vil, men vi (spesielt min kjære) har et veldig klart bilde av hva vi vil ha, og det inkluderer ca 45 gjester (har redusert kraftig her!), middag m/vin, kaker og fest med åpen bar. Så her er det vanskelig å kutte. Kutter derfor der jeg kan ellers!12
Gjest gjest 0 Skrevet 22. mai 2002 #20 Skrevet 22. mai 2002 Jeg synes du burde kanskje tilby servitørene en form for betaling. Det trenger ikke være mye men du kan jo selvfølgelig høre om de har lyst til å hjelpe til uten å nevne noen betaling. Jeg sier de ja til det kan du bare gi dem en fin takkegave. Mat må du nok ha til dem ja... De blir sikkert sultne av å se på andre spise! 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå