Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter snart i et vikariat som assistent i barnehage, med gode muligheter for fast stilling senere om det går bra. Aldri jobbet i barnehage før... Men har vært støttekontakt for to barn og har vært barnevakt for et barn, men de var større.

De ansatte der setter pris på at vikarer og andre nye bidrar og tar initiativ.

Hvilke aktiviteter kan jeg sette igang for barna utendørs nå på vinteren?

Hva kan jeg gjøre som sikkert blir verdsatt?

Hva er viktig å tenke på når man jobber i barnehage?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg starter snart i et vikariat som assistent i barnehage, med gode muligheter for fast stilling senere om det går bra. Aldri jobbet i barnehage før... Men har vært støttekontakt for to barn og har vært barnevakt for et barn, men de var større.

De ansatte der setter pris på at vikarer og andre nye bidrar og tar initiativ.

Hvilke aktiviteter kan jeg sette igang for barna utendørs nå på vinteren?

Hva kan jeg gjøre som sikkert blir verdsatt?

Hva er viktig å tenke på når man jobber i barnehage?

og ha riktig utdanning!

• Liker 1
Skrevet

og ha riktig utdanning!

"og"...?

Riktig utdanning får jo bli opp til noen lenger opp i systemet å gjøre noe med. :P

Har man aldri jobbet i barnehage før, får man opplæring og man kan observere hva de andre ansatte gjør de første dagene. Anne

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som ped leder, har sett mye rart der ute.

Det er ikke alltid slik at de beste har utdannelse...

Sett deg inn i dagsrutiner og navn til barna, lek aktivt med dem, vær nyskjerrig og lyttende, ta eget intiativ og spør etter veiledning hvis du trenger, sett naturlige grenser og vær en god rollemodell. Bidra på avdelingen, også med rydding "kremt" :fnise:

Skrevet (endret)

Man kan gjøre fantastisk jobb uten å ha formell pedagogisk utdanning. Det viktigste er at du trives med barn, kan godt sette deg på gulvet å leke med dem, tilbyr å hjelpe dem når du ser at de trenger det. I tillegg kan du være en god lytter og følge med hva barna forteller. Det hjelper veldig mye å være litt barnslig selv. Når du ser at noen kjeder seg, kan du tilby å leke med LEGO, tegne, gjøre noe annet sammen med deg. Finn på spennende ting å gjøre sammen med barna, les bøker til dem og vis at du trives med dem. Ikke vær redd å gjøre ting sammen med barna og ikke gjør feilen å bare sitte stille ved siden og observere.

Edit: Må bare nevne at å jobbe i barnehage er ikke jobb for alle. Man må ha riktige innstillinger :)

Endret av Drizzt
Skrevet

og ha riktig utdanning!

Det er ikke nødvendig med utdanning når man jobber som assistent. Det er mange assistenter som gjør fantastisk jobb uten å ha riktig utdanning. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Man kan gjøre fantastisk jobb uten å ha formell pedagogisk utdanning. Det viktigste er at du trives med barn, kan godt sette deg på gulvet å leke med dem, tilbyr å hjelpe dem når du ser at de trenger det. I tillegg kan du være en god lytter og følge med hva barna forteller. Det hjelper veldig mye å være litt barnslig selv. Når du ser at noen kjeder seg, kan du tilby å leke med LEGO, tegne, gjøre noe annet sammen med deg. Finn på spennende ting å gjøre sammen med barna, les bøker til dem og vis at du trives med dem. Ikke vær redd å gjøre ting sammen med barna og ikke gjør feilen å bare sitte stille ved siden og observere.

Edit: Må bare nevne at å jobbe i barnehage er ikke jobb for alle. Man må ha riktige innstillinger :)

Enig med deg, men maa bare legge til at noen ganger det ogsaa helt greit aa bare observere og vaere tilstede. Spesielt hvis du jobber paa smaabarnsavdeling.

Skrevet

Enig med deg, men maa bare legge til at noen ganger det ogsaa helt greit aa bare observere og vaere tilstede. Spesielt hvis du jobber paa smaabarnsavdeling.

Noen ganger, ja. Men ikke hele tiden som noen assistenter gjør.

Skrevet

Prøv å finne på aktiviteter som ikke krever store innkjøp.

Feks akedag, flaskebane konkurranse og sånne ting :)

Skrevet

Når det er kuldegrader: fryse is i former (plasthanskar, ballonger, melkekartongar). Med eller utan farge. Smelte snø/is inne. Sage snøklokker og bygge borg. Lage snøhule, snømenn. Lage snø (kaste kokande vatn opp i lufta- må vere kaldt). Blåse såpebobler og sjå korleis boblene blir. Mlale på snø og is. Henge opp laken og sprøyte med vann. Gå på ski. Lage bål og lage mat ute. Lage fuglemat ute. .... Fleire ideer på 0-6.no

Skrevet

Det er flott med vikarer som tar kontakt med barna og prøver å være delaktig i deres lek. Bruk de første dagene til å bli kjent med barna, lær navn, lær barnehagens rutiner slik at du etterhvert kan tilby deg å f.eks dekke bordet før mat, begynne med bleieskift/påkledning etc.. Barnehagehverdagen består ofte av rutiner, mat, soving, gå ut/ inn, bleieskift til faste tidspunkter. Det kan være lurt å sette seg inn i :)

Men det aller viktigste synes jeg er: avslutt det du holder på med!

Er ingenting som er mer irriterende enn å gå å rydde opp tegnesaker, ark, puslespill, lego, plastelina ++++ etter aktiviteter som en annen voksen har satt igang og bare gått i fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...