Gå til innhold

Hvordan øker jeg (hekling)?

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg er ikke som dere kanskje forstår, ikke så veldig dreven på håndarbeid, enda ihvertfall :)

Men jeg kan hekle og har nettop lagd min første kjole til min datter, og ble faktisk veldig fornøyd!

Mitt neste prosjekt nå tenker jeg er at jeg skal prøve å lage et lite skjørt til henne. (Hun er 1,5 år om ikke så lenge.)

Så det jeg vil er å lage et eller annet hullmønster slik at det blir litt sommerlig nå som det går mot lysere tider.

Det jeg derimot er litt usikker på, er hvordan jeg skal øke og at det likevel blir fint og jevnt.

Jeg kan å øke altså, men aner ikke hvor mye og hvor ofte, hvis dere skjønner.

Det varierer jo med tanke på hvor stor vidde det skal være, men det er jo et barneskjørt så det skal ikke være tettsittende. Det skal henge fint rundt bleiestumpen :-)

Det ble litt rare spørsmål her kanskje. Men håper noen kan og vil hjelpe meg.

Jeg har leitet på internett, men finner kun oppskrift til voksne.

Tar også imot andre tips om resten av skjørtet hvis noen har det. Jeg har nemlig aldri gjort dette før, og det blir på totalt egen hånd siden jeg ikke har noen oppskrift å gå etter :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jo litt lite å gå etter, i og med at hullmønster kan bety så mangt, og hvor jevnt og fint det blir vil variere med blant annet garntykkelse og nålstr.

Men hvis du vil ta utgangspunkt i et voksenskjørt kan du se på hvordan det økes i oppskriftene der. Når du så skal overføre dette til et barneskjørt gjør du samme greia, bare at det blir færre gjentakelser av alt. Eller du kan velge tynnere garn og nål slik at ting blir mindre uten at du reduserer antall så veldig mye.

Jeg har også sett flere heklejakker og -kjoler til baby/barn, og da går det jo an å droppe overdelen og bare strikke skjørtedelen :)

Gjest Vena Cava
Skrevet

jeg har vært der , men fostår ikke de engelske oppskriftene så godt :P

så da er jeg like langt.

jeg har lett etter oppskrifter, men det er virkelig lite å finne.

bruker dere bøker når dere hekler?

Skrevet

Jeg er heller ikke god på engelske oppskrifter, holder meg til de norske :P Men det skal jo finnes "ordlister" for håndarbeid, sånn at det er mulig å tyde det som står der. Hvis du ikke skjønner hvordan du skal gjøre det på frihånd er det kanskje verdt et forsøk? :)

Det eneste jeg vet om på norsk er garnstudio, men der fikk jeg ingen treff. De har mest strikk, ikke så mye hekling.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Nå har jeg kjøpt en download fra ravelry. Trodde jeg skulle forstå oppskriften med å bruke Google translate.

Men kan virkelig ikke si jeg ble klokere. Det er helt gresk for meg, skjønner ingenting.

Det ser ikke ut som Google forstår alt heller.

Er ikke noen som har lyst til å hjelpe...?

kan sende på pm eller noe. Det hadde vært veldig snillt isåfall!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...