Gå til innhold

Dere som har valgt å få ett barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor valgte du/dere å "bare" få ett barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker å få kun ett barn, så denne tråden blir interresant å følge med på :popcorn:

Skrevet

Vi har et barn nå og vi vurderer å gi oss med det. Grunnen er at jeg har sinnsyk fødselsangst, og det første året er utrolig slitsomt. Og at vi vil ha et bedagelig liv og ha god økonomi.

Skrevet

Og så kan de ha en følelse i forhold til den stadige befolkningsveksten? :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil kun ha ett barn. Hva som er grunnen kan være det samme. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Vi har et barn nå og vi vurderer å gi oss med det. Grunnen er at jeg har sinnsyk fødselsangst, og det første året er utrolig slitsomt. Og at vi vil ha et bedagelig liv og ha god økonomi.

Hvorfor fikk du barn i det hele tatt? Det ser ut for meg som mange får barn fordi det er status. Jeg vet om mange forsømte barn som lider fordi foreldrene skal "realisere" seg selv og gjøre karriere, mens barna deres blir tatt hånd om av empatiske naboer.

"Et bedagelig liv og god økonomi". Trodde du kanskje at babyen skulle sove hele tiden innimellom mat og bleieskift? Umoden og egoistisk er du.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor fikk du barn i det hele tatt? Det ser ut for meg som mange får barn fordi det er status. Jeg vet om mange forsømte barn som lider fordi foreldrene skal "realisere" seg selv og gjøre karriere, mens barna deres blir tatt hånd om av empatiske naboer.

"Et bedagelig liv og god økonomi". Trodde du kanskje at babyen skulle sove hele tiden innimellom mat og bleieskift? Umoden og egoistisk er du.

Sier du dette fordi du ble alenemor da du var 36 år med hele 5 barn?

• Liker 15
Skrevet

Nå synes jeg du var litt unødvendig krass, det er jo ikke sikkert at personen du siterer er umoden og egoistisk. Sånn som jeg tolket det innlegget, vurderer personen å ikke få flere barn fordi det tæret voldsomt på psyken. Det synes jeg er en veldig god grunn til å stoppe med ett barn. "Et bedagelig liv og god økonomi" kan ha like mye å gjøre med det psykiske, som med selvrealisering. Jeg ser i hvert fall ingenting i det innlegget som tyder på at personen fikk sitt første barn fordi det er status, eller at hun lar barnet sitt bli tatt hånd om av naboen...

• Liker 17
Skrevet

Hvor kommer oppgulp som dette fra?

Jeg ønsker kun ett barn selv, av flere grunner, blandt annet at jeg ønsker å ha god tid til det ene barnet (kan kanskje bare jobbe 80% stilling og vi som familie har fortsatt god råd), jeg jobber turnus, sambo jobber skift så hverdagens puslespill er vanskelig i utgangspunktet, overbefolkning er faktisk også i bakhodet mitt da jeg bestemmer meg for kun å ønske meg ett barn.

Hvorfor er dette mer egoistisk enn å ønske seg 2 eller 3 barn?

• Liker 13
Skrevet

Hallo? Nå går du milevis over streken.

• Liker 17
Gjest Eurodice
Skrevet

Sier du dette fordi du ble alenemor da du var 36 år med hele 5 barn?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier det fordi jeg har observert det jeg skriver om. Travelt opptatte foreldre, barn (helst to, jente og gutt) kledd opp i siste mote, overflod av klær, leker osv., men de er sterkt underernært på tilstedeværelse, nærhet og ekte kontakt med foreldrene.

• Liker 5
Skrevet

Fysjameg for et surt oppstøt dette var! :nei:

• Liker 11
Skrevet

Har bare et fordi jeg egentlig aldri har ønsket meg barn, ble gravid også beholdt jeg det. Angrer ikke men vil ikke ha fler. Gikk 5 år fra det ble slutt med faren til barnet til jeg møtte en ny livsledsager og da syns jeg det ble sent å få fler uansett. Han jeg bor sammen med har ikke barn.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier det fordi jeg har observert det jeg skriver om. Travelt opptatte foreldre, barn (helst to, jente og gutt) kledd opp i siste mote, overflod av klær, leker osv., men de er sterkt underernært på tilstedeværelse, nærhet og ekte kontakt med foreldrene.

Men du vet da ingenting om personen du siterte er slik! Husk at du kan såre like mye på nett som i det virkelige liv.

• Liker 16
Skrevet

Travelt opptatte foreldre, barn (helst to, jente og gutt) kledd opp i siste mote, overflod av klær, leker osv., men de er sterkt underernært på tilstedeværelse, nærhet og ekte kontakt med foreldrene.

Hvor i personen du siterte sitt innlegg fikk du inntrykk at det var tilfelle der? For jeg skjønner ikke hvordan du kan dømme så mye utifra tre korte setninger. Hvis noe, synes jeg personen hørtes reflektert og moden ut, og at det er positivt at de ser sine egne begrensninger før det går utover uskyldige barn.

• Liker 11
Skrevet

Jeg ønsker å få kun ett barn, så denne tråden blir interresant å følge med på :popcorn:

Hva gjør du om du får tvillinger, eller trillinger eller :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det ble bare en fordi han kom "for tidlig" - dvs før noen av oss hadde fått oss utdannelse eller noe. Men vi hadde jo tenkt å få flere når jeg ble ferdig med utdannelsen min (valgt like greit et veldig langt et ;)). Men så gikk vi (kan jeg si heldigvis?) fra hverandre før jeg ble ferdig og vi rakk å få flere.

Jeg kunne likevel tenke meg flere i fremtiden, hvis nå jeg skulle få anledning til det. Har alltid tenkt at jeg ønset 2-3 stykker minst. Selv vokst opp i stor søskenflokk. Men ser jo fordeler både med det å bare ha en og det å bare være en. :)

Skrevet

Er selv enebarn, og ønsket meg alltid søsken når jeg var liten. Tilværelsen som enebarn var litt ensom til tider, men det er nok ikke alle enebarn som føler det. Jeg vil i hvert fall at mine fremtidige barn skal vokse opp med søsken. Men dette er jo et personlig valg, og jeg respekterer absolutt alle som kun velger å få et barn. :)

• Liker 6
Skrevet

Hva gjør du om du får tvillinger, eller trillinger eller :fnise:

Da må jeg gjøre om på planene :fnise: Samboeren min er tvilling, men det arves vel helst fra mor? Eller?

Skrevet

Jeg orker ikke mer enn ett, av en bråte årsaker:

• Jeg har ekstrem fødselsangst etter å ha vært igjennom et helt vanlig svangerskap og en noenlunde normal fødsel. De ubehagelighetene der påfører jeg meg ikke en gang til.
  • Flere barn vil bety innskrenkning i tilgjengelige ressuser til det jeg allerede har. TIden er knapp nok som den er.
  • Jeg bryr meg faktisk om miljø og ressurser, og vil derfor helst ikke bidra mer til forbruk og befolkningsvekst.
  • Jeg liker også å ha romslig privatøkonomi, slik at jeg kan velge etiske og miljøvennlige alternativer framfor billige når jeg må kjøpe noe.
  • Jeg liker å ha tid til fritidsinteressene mine. Total selvutslettelse for å oppdra avkom er ikke helt min greie.

Jeg ser rett og slett ikke noe poeng i å lage flere barn.

Er jeg er egoistisk? Nope. Det er mer egoistisk å stirre seg blind på sin egen navle og produsere storforbrukere på løpende bånd, fordi man føler en biologisk trang til det. Newsflash: kakkerlakker liker også å reprodusere seg. Det er ikke noe mer nobelt når mennesker gjør det. Bruk prevensjon!

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...