Gå til innhold

Saksofon

niki90

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid likt saksofon, og har egentlig lenge hatt lyst til å lære meg det. Så nå vurderer jeg å gå til innkjøp av en saksofon.

Har null erfaring med blåseinstrumenter.

Så da har jeg noen spørsmål til dere som har peiling.

Er det helt håpløst å lære seg på egenhånd?

Kan dere anbefale noen nybegynner-saksofoner?

Evt. bøker jeg kan lese. Kan jo tross alt ingenting.

Eller er dette en dum idé? Saksofon er jo relativt dyrt, så det er jo kjipt hvis det viser seg å være alt for vanskelig, også ender det som et skikkelig bomkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må være utrolig motivert om du skal klare å lære deg å spille det på egenhånd vil jeg tro. Det er nok lett å miste motet... kanskje du kunne fått tak i noen som kan spille som kunne vist deg litt og lært deg grunnleggende? Eller om du kunne lånt et så kunne jo det vært en idé før du investerer i et så dyrt instrument.

Kan du noter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være lurt å kjøpe noe brukt, du kan spare en del penger på det. Jeg har dessverre lite peiling på saksofoner, men jeg tror det kan være vanskelig å lære seg det helt fra starten alene (riktig spilleteknikk, bitt, grep osv.). Det er mulig å ta spilletimer, og det vil jeg tro er det beste :)

Spillehefter har de mye av i musikkbutikker. Betjeningen hjelper deg sikkert med å finne et hefte for nybegynnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som kan spille, og jeg vet ikke om noen i området som underviser, dessverre.

Men jeg kan noe noter. Spiller piano etter noter, og det låter jo riktig, så jeg er jo ikke helt på bærtur. Men ikke for avansert riktignok. Lærte meg det på egenhånd for rundt et halvt år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen korps i nærheten? Du kan prøve å ta kontakt med dem å høre om det er noen som gir spilletimer der. Ellers vet jeg at studenter på musikkhøgskoler ofte tilbyr spilletimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korps i nærheten, ja. Men det er vel mulig å lære seg på egenhånd? Finnes jo mange bøker og videoer. Har ikke lyst til å ta spilletimer:p

Fant denne, og den var jo ikke så dyr da.

http://www.best2music.no/shop/suzuki-saksofon-alt-970p.html

Men jeg vet ikke helt hva som er bra saksofoner og ikke. Har ikke lyst til å kjøpe en skraphaug til fem tusen. Men den er vel kanskje ok for nybegynnere?

Har ingen ambisjoner om å bli proff. Bare for å ha en hobby;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner også en del brukt for rundt den prisen, men jeg vet ikke hva som er best (absolutt ikke peiling på saksofon). Noen musikkbutikker selger brukte instrumenter, det kan være verdt å sjekke ut.

Det burde jo gå å lære en del på egenhånd, ja. Hvertfall til "hobbybruk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen her inne som har peiling på saksofon, og kunne anbefalt en nybegynner-saksofon som ikke er alt for dyr?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Det første du bør finne ut av er hva slags sax du vil spille. Alt eller tenor? (går utifra at sopran og barryton er uaktuelt). Yamaha sine instrumenter er som regel bra for nybegynnere. Jeg vil uansett anbefale deg å ta timer. Hvis du er motivert for å lære, så må du da ville ta timer? Det hjelper ikke å kunne noter (drit i noter!) - du må få veiledning med tanke på riktig embouchure (munnstilling), pusteteknikk, osv.

Har du en gammel blokkfløyte liggende? Hullene der og klaffene på en sax er ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en musikkskole ikke så langt fra skolen min, så kan sikkert høre der. Jeg vil spille altsaksofon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksofon kan du absolutt lære på egenhånd, med endel tålmodighet selvsagt. :) Jeg kjøpte en brukt alt-saksofon på qxl.no for noen år tilbake for 1700,-, fungerer fint.

De fleste musikkforretninger har lærebøker innen de fleste instrumenter som både viser hvordan grepene og skalaene er. Alt-saksofon er så og si det samme å spille som klarinett (med noen grep som er litt forskjellige).

Anbefaler deg hvis du går til innkjøp av en saksofon og vil lære det at du gjerne tar en tur på youtube for å sjekke hvordan du korrekt skal blåse på munnstykket så du ikke sliter deg ut for ingenting. I begynnelsen er det ikke uvanlig at du blir sliten i underlippa etter 15-20minutter. Det kommer seg etter hvert.

Er noen år siden jeg har spillt, men send PM om du lurer på noe, kanskje jeg kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...