Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Vet ikke hvor jeg skal poste dette innlegget, men tenker det er her jeg treffer flest som har vært i samme båt som meg... Jeg har fortsatt bekkenløsning (bekkenplager heter det vel nå) 9,5 mnd etter fødsel. Det ser ikke ut til at jeg blir bra igjen til jeg begynner på jobb igjen, og det gjør meg nervøs. Det er en stillesittende kontorjobb, og det er nettopp stillesitting som gjør vondest. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal be om redusert stilling og dermed ta det økonomiske på egen kappe, eller om det er en delvis sykemelding som trengs eller hva? Og hvilke hjelpemidler kan brukes på jobb? Takknemlig for å høre fra alle som er eller har vært i samme situasjon.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Vet ikke hvor jeg skal poste dette innlegget, men tenker det er her jeg treffer flest som har vært i samme båt som meg... Jeg har fortsatt bekkenløsning (bekkenplager heter det vel nå) 9,5 mnd etter fødsel. Det ser ikke ut til at jeg blir bra igjen til jeg begynner på jobb igjen, og det gjør meg nervøs. Det er en stillesittende kontorjobb, og det er nettopp stillesitting som gjør vondest. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal be om redusert stilling og dermed ta det økonomiske på egen kappe, eller om det er en delvis sykemelding som trengs eller hva? Og hvilke hjelpemidler kan brukes på jobb? Takknemlig for å høre fra alle som er eller har vært i samme situasjon. Er du sikker på at det er bekkenløsning? For de aller fleste går det bort... Jeg trodde det var fortsatt bekkenløsning ..............det var betennelse. Så få deg en time til kiropraktor eller fysioterap
Pinkee Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Vil anbefale deg å kontakte fastlege, å snakke med han om problemene, og for å få henvisning til fysioterapaut. ellers kan du joo sjekke ut hjemmesida til Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager, lkb.no Dem kan kanskje hjelpe deg med navn på en anbefalt fysioterapaut i ditt område. Ta dette på alvor fortest mulig, så har du størst sjanse til å bli helt frisk igjen. Lykke til, vet hvor plagsomt det er.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Jeg går til behandling, så den er grei. Lurte mer på om noen vet hvordan det er i forhold til jobb når man har kroniske bekkenplager.
Gjest Regza Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Hvis det å sitte er hovedproblemet, så finnes det utstyr så du kan stå å gjøre arbeidet.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Nå har ikke jeg kjennskap til kroniskbekkenløsning, men kunne hjelpemiddelsentralen vært noe? Min mor fikk heise / senke skrivebord pga kroniske ryggplager. Dette så hun kan stå å jobbe samt sitte, og dermed få variert stillingen. Men om dette tok lang tid å få, som følge av masse sykemelding husker jeg ikke. Kan uansett være verdt å sjekke (med legen?).
SmallTalk Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Bedriftshelsetjenesten bør kunne hjelpe til med tilrettelegging av arbeidsplass. Det er ganske mange muligheter man har, både med tanke på bord og stol. Bord som kan heves til stående stilling, ball man kan sitte på, salstoler etc. Det er ikke noen selvfølge at arbeidsplassen skal bestå av en stol og et bord i en fastsatt høyde. Endret 16. januar 2012 av SmallTalk
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Takk for svar:) Både sitting og å stå gjør vondt, men jeg kan visst få et heve-senkebord og se om det hjelper i hvert fall. Men er redd ingen hjelpemidler vil hjelpe NOK, slik at jeg rett og slett ikke kan jobbe. I hvert fall ikke 100 %. Og hva gjør jeg da?? Fastlegen er helt håpløs på bekkenløsningsproblemer så jeg får ikke mye hjelp derfra.
SmallTalk Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Igjen så er bedriftshelsetjenesten veien å gå. De kan hjelpe til med tilrettelegging. Dersom du skulle bli så dårlig at du ikke klarer å jobbe fullt, så kan jo f.eks gradert sykemelding være et alternativ. Da kan du f.eks jobbe kortere dager, ta pauser iløpet av dagen eller ha noen dager fri. Og dersom fastlegen ikke kan hjelpe få får du kreve henvisning til noen som har peiling på bekkenløsning. Det må finnes andre alternativer enn fysioterapaut. Har du forresten prøvd manuellterapaut istedenfor fysioterapaut? Det kan være at det er litt problemer med knoklene i bekkenet også, og ikke bare muskler og sener. Da får ikke fysio gjort noe, imens en manuellterapaut burde kunne være mer til hjelp.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Igjen så er bedriftshelsetjenesten veien å gå. De kan hjelpe til med tilrettelegging. Dersom du skulle bli så dårlig at du ikke klarer å jobbe fullt, så kan jo f.eks gradert sykemelding være et alternativ. Da kan du f.eks jobbe kortere dager, ta pauser iløpet av dagen eller ha noen dager fri. Og dersom fastlegen ikke kan hjelpe få får du kreve henvisning til noen som har peiling på bekkenløsning. Det må finnes andre alternativer enn fysioterapaut. Har du forresten prøvd manuellterapaut istedenfor fysioterapaut? Det kan være at det er litt problemer med knoklene i bekkenet også, og ikke bare muskler og sener. Da får ikke fysio gjort noe, imens en manuellterapaut burde kunne være mer til hjelp. Det er så vanskelig å få info, det er lite å hente verken hos legen, fysioen eller Google. Jeg meldte meg inn i landsforeningen i dag, så håper de kan hjelpe. Er helt i villse, har fem års utdannelse og dertil studielån, barn og stort hus. Livredd for å bli ufør. Jeg går forresten til manuellterapeut, men det hjelper ikke nevneverdig. Det løser opp litt, men bekkensyndromet blir ikke borte av den grunn. Nå skal jeg prøve naprapat, hvis ikke det går prøver jeg kiropraktor. Hvis ikke det går..osvosv. Har fått masse råd både her og IRL så jeg kan ikke gi opp.
Gjest Mia Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Hva sier fysioterapeuten? Jeg ville vært forsiktig med å presse meg, da jeg vet kronisk bekkenløsning kan bli værende i lang tid. Det må jo være bedre å være sykemeldt til å begynne med å bli frisk, istedet for å bli værende syk lenge. Men har ikke erfaring med dette selv. Bare noen tanker jeg hadde.
Gjest Kvikklunsj Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 Har du vurdert å skifte jobb?? Hvis det er verst å sitte, så er vel en stillesittende jobb dumt?
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Har du vurdert å skifte jobb?? Hvis det er verst å sitte, så er vel en stillesittende jobb dumt? Vurderer det og ja, men med fem års utdannelse så er det ikke bare-bare.. Jeg har utdannet meg til kontorjobbing. Hvilke yrker passer, der man ikke må sitte eller stå lenge? Hm...
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 Hva sier fysioterapeuten? Jeg ville vært forsiktig med å presse meg, da jeg vet kronisk bekkenløsning kan bli værende i lang tid. Det må jo være bedre å være sykemeldt til å begynne med å bli frisk, istedet for å bli værende syk lenge. Men har ikke erfaring med dette selv. Bare noen tanker jeg hadde. Jeg har en tendens til å presse meg, det er vel derfor jeg har endt opp slik som dette. Men ja, får vel bli sykmeldt i så fall. Fysioen er håpløs, ingen info å få. Er kun gruppetrening. Derfor prøver jeg andre ting nå.
SmallTalk Skrevet 16. januar 2012 #15 Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville gitt naprapaten en sjanse. Eventuelt så kan du prøve osteopat.
Gjest pysepusen Skrevet 16. januar 2012 #16 Skrevet 16. januar 2012 Jeg hadde prøvd en kiropraktor som har spesialisert seg innen bekken og graviditet. Jeg hadde det også som deg og det tok ikke lang tid før jeg var godt igjen Hun kunne også mye om tilrettelegging!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå