AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har vært så utrolig heldig å få jobb i hjemmesykepleien uten relevant utdannelse. Men jeg merker jo hvordan jeg iblant kommer til kort og vil gjerne ha mer kunnskap og en faglig bakgrunn jeg også. Jeg jobber 75% og spm nå blir hva jeg burde gjøre fremover i tillegg til jobb. Hovedspørsmålet er: Er det helt urealistisk å tro at jeg skal klare sykepleien deltid i tillegg til jobb, hus og barn? (krevende barn). Burde jeg ta fagbrev istedet? Det vet jeg at jeg klarer. Men så er det litt synd å ta vgs-nivå en gang til, jeg har allerede studiekompetanse. Jeg er 29 år gammel og har en samboer som studerer, så jeg kan ikke gå ned i arbeidstid.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Jeg tror du klarer det fint faglig sett, men hvordan skal du få det til å gå rundt med all praksisen på studiet?
Gjest True Khaleesi Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Alder på barnet? Dere er to om det, så det bør gå greit, men det er tøft, spesielt pga all praksisen der en så og si ikke kan ha fravær uten å få stryk for hele perioden. Jeg er blitt alenemor på 2.året og lurer på hvordan det skal gå framover med alt dette. Jeg vil gjerne greie det, men lurer på om jeg er sterk nok.. Jeg vet hvor krevende sykepleien kan være, men jeg vet også at den ikke er særlig krevende dersom du har god støtte og hjelp hjemmefra.
Sykepl.student Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 jeg tror også du kommer til å få problemer mtp all praksisen. men det avhenger litt av hvor fleksibel arbeidsplassen din er, og hvor flinke de er til å tilrettelegge. håper det ordner seg, for det er mye mer spennende å være sykepleier enn hjelpepleier!
altflyter Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Sykepleien er utrolig krevende, så du kan nok ikke jobbe 75%. Skoledagen kan være alt fra 8 om morgenen til 18 på kvelden, så du må kunne være fleksibel i forhold til dette. Det er et studie som krever at du henger med fra dag En og leser mye... Men er du veldig strukturert, så er det nok mulig, men jeg hadde ikke greid det. Jeg hadde mer enn nok med studiet i seg selv...
marielle171 Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 jeg går sykepleie og i min klasse er det veldig mange kvinner med familie som klarer det. De sier det er tungt, men at det går bra. det går også bra i praksisperioden. De ordnet med jobben at de for eksempel jobber noen helger og i ukedagene er de i praksis. De tar sykepleie på fulltid, ikke deltid men det går altså bra:) de syns det er verdt det! De fleste har jobbet en del år som hjelpepleier og syns virkelig det er verdt å bli sykepleier fordi man kan gjøre så mange ekstra ting:) 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Sykepleien er utrolig krevende, så du kan nok ikke jobbe 75%. Skoledagen kan være alt fra 8 om morgenen til 18 på kvelden, så du må kunne være fleksibel i forhold til dette. Det er et studie som krever at du henger med fra dag En og leser mye... Men er du veldig strukturert, så er det nok mulig, men jeg hadde ikke greid det. Jeg hadde mer enn nok med studiet i seg selv... At studiet er krevende til tider kan det kanskje være, men har aldri hørt fra noen av venninnene mine som studerer sykepleie at hele studiet er krevende, jeg har derimot hørt at det er mye lettere enn mange andre studier. Ei jente på 29 år pleier å ha litt mer innsikt enn ei jente på 18, så tror hun kommer til å klare dette veldig fint hvis hun får til praksisen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Jeg går deltid. Og i min klasse har noen jobbet opptil 80% i tillegg til familie og det har ikke gått. De har enten sluttet eller kuttet ned på jobbingen. Det blir rett og slett for mye, tiden rekker ikke til. Men det kommer jo også ann på hvordan skolen legger det opp, det er forskjellig. Praksisen blir et problem med så mye jobbing, kan ikke se hvordan det skal gå. Noen klarer å jobbe inn praksisen, men det er også tøft.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Et lite tips - jeg jobber i hjemmesykepleien, og her har flere av våre ansatte fått spandert sykepleien av jobb. Da får de gå ned i stilling slik at de jobber 50% og studerer 75% tror jeg det er...
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Å få lønn for å ta sykepleien hadde vært fantastisk, men tviler på at det er aktuelt her gitt. I hele kommunen er vi endel nå som begynner i hjemmesykepleien uten utdannelse, så det hadde blitt for mange å "spandere" på. Kan det ikke kanskje være mulig å få litt ulønnet permisjon fra jobben under praksistiden? Hm, nei, jeg får vel gi opp tanken kanskje... Evnt be om permisjon for å gå fulltid og jobbe det jeg klarer ved siden av. Men usikker på om vi klarer oss på det... Også er jeg så redd for å gjøre det og mislykkes. Det blir veldig pinlig føler jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 Å få lønn for å ta sykepleien hadde vært fantastisk, men tviler på at det er aktuelt her gitt. I hele kommunen er vi endel nå som begynner i hjemmesykepleien uten utdannelse, så det hadde blitt for mange å "spandere" på. Kan det ikke kanskje være mulig å få litt ulønnet permisjon fra jobben under praksistiden? Hm, nei, jeg får vel gi opp tanken kanskje... Evnt be om permisjon for å gå fulltid og jobbe det jeg klarer ved siden av. Men usikker på om vi klarer oss på det... Også er jeg så redd for å gjøre det og mislykkes. Det blir veldig pinlig føler jeg. Nei du må ikke gi opp drømmen din. Gi planen din en sjanse, da slipper du hvert fall å tenke på hva du kunne ha vært og gjort osv..
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Å få lønn for å ta sykepleien hadde vært fantastisk, men tviler på at det er aktuelt her gitt. I hele kommunen er vi endel nå som begynner i hjemmesykepleien uten utdannelse, så det hadde blitt for mange å "spandere" på. Kan det ikke kanskje være mulig å få litt ulønnet permisjon fra jobben under praksistiden? Hm, nei, jeg får vel gi opp tanken kanskje... Evnt be om permisjon for å gå fulltid og jobbe det jeg klarer ved siden av. Men usikker på om vi klarer oss på det... Også er jeg så redd for å gjøre det og mislykkes. Det blir veldig pinlig føler jeg. I vår by er det mulig å ta spl desentralisert over fire år. Dette gjør det mulig for folk som deg å gjennomføre studiet både med barn og jobb "på si". Akkurat nå er jeg veileder for en student som er i praksis hos oss, som til vanlig jobber i full stilling. Men akkurat nå har han ulønnet permisjon fra sin faste jobb for å være i praksis. Spesielt du som har en arbeidsgiver i utgangspunktet som sikkert ønsker seg mere kompetanse hos deg, vil jeg tro de vil kunne tilrettelegge for slike tiltak. Kanskje du kan beholde bare helgestilling i din vanlige jobb mens du har praksis? Du er 29 år, har noen år på baken, har lært omsorg for egne barn og er "sugen" på mere kunnskap. Gjør det, sier nå jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 DO IT! om ikke det går, prøver du deltid! Ikke gi opp!!! 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Ta sykepleien deltid, og hør med arbeidsplassen din om de vil gi deg støtte under utdanning mot at du binder deg til denne arbeidsplassen en stund etterpå (f.eks. 2 år). 75% jobb samtidig med utdanning skal du nok være ekstremt god for å greie. Var flere ved studiestedet mitt som gjorde det, men som stadig måtte gå ned i %. Rundt 30-40% kan nok kanskje gå hvis du går deltidsutdanning.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #16 Skrevet 17. januar 2012 Det jeg har hørt fra sykepleierstudenter på deltidsstudiet, er at det nesten er like hardt som et heltidsstudium. Noen har greid å jobbe 50% og kanskje mer ved siden av, men jeg tror ikke det er å anbefale.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #17 Skrevet 17. januar 2012 Det jeg har hørt fra sykepleierstudenter på deltidsstudiet, er at det nesten er like hardt som et heltidsstudium. Noen har greid å jobbe 50% og kanskje mer ved siden av, men jeg tror ikke det er å anbefale. Tror det kommer an på hvem som ser. Min venninne gikk sykepleie samtidig som hun gikk sivilingeniør og jobbet en god del ved siden av. Om hun klarer det eller ikke tror jeg ikke du skal bedømme. Hun må bare rett og slett prøve selv!
altflyter Skrevet 17. januar 2012 #18 Skrevet 17. januar 2012 Det kommer faktisk veldig an på hvilken skole du søker på. Noen sykepleierstudier kan man faktisk surfe seg igjennom nesten uten å lese, mens andre skoler stiller høyere krav... noen steder har de f.eks nesten bare avkrysningseksamener, og hjemmeeksamener mens andre igjen har lange skriveeksamener...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #19 Skrevet 17. januar 2012 Det tror jeg skal gå helt fint. Min søster startet sykepleien deltid da hun var alene med to barn, og jobbet ca. 75% i tillegg (mindre i krevende perioder, mer i rolige perioder). Og hun er ikke den mest skoleflinke heller. Etter halvannet år hoppet hun over til fulltid, og det gikk også helt fint. (Skal nevnes at hun hadde mange som stilte opp og passet barna når hun jobbet seinvakter/helger.) Hvis du bestemmer deg for å begynne, husk å 'bruke' dine kolleger for det de er verdt. Du vil jo nærmest kunne ha 'privatlærere' 8 timer om dagen.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #20 Skrevet 17. januar 2012 Jeg gikk heltid, og flere av de jeg gikk sammen med jobbet ganske mye i løpet av studietiden. Flere godt voksne som også hadde familie og. Mange jobbet netter da.. Selv så jobbet jeg jo ikke så mye, hadde kun helgestilling kombinert med 1 barn. Jeg syns ikke sykepleien var så tøft, det er praksisen som er hardest iom. at du nesten ikke kan ha fravær og det er noen ganger litt vanskelig med små barn. Men da får heller samboeren din ta akkurat det i de ukene du har praksis. Det blir sikkert litt tøft, men på lang sikt får du mer ut av å være sykepleier enn hjelpepleier.. Du kan jo høre med jobben din i forhold til tilrettelegging (litt flere helge - og kveldsvakter enn vanlig for eksempel)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå