Gå til innhold

Finne sammen igjen... men hva med NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gikk fra hverandre i fjor, men vurderer nå å flytte sammen igjen. Vi går til samlivsterapeut og jobber med forholdet. Samtidig som mannen i forholdet får timer hos psykolog pga depresjoner og aggressivitet.

Men hva gjør vi i forhold til NAV? Barnemoren mottar ytelser som overgangsstønad og dekning av barnehageutgifter som alenemor. Er redd for å bli anmeldt for trygdesvindel, når det eneste vi ønsker er tid til å jobbe med forholdet. Vi er en del med hverandre for tiden, og har begynt å signalisere at det skal bli oss to. Bare ikke helt ennå, da vi har mye å jobbe med for å slippe å havne i samme søpla som sist.

Det jeg egentlig lurer på er om vi bryter loven når vi er med hverandre hele tiden når vi ikke er på jobb, sover sammen hver natt og reiser på ferier sammen. Vi har separat økonomi, to forskellige bostedsadresser, og dermed tjener vi ingenting på dette. Men vi ønsker selv å bestemme når vi skal flytte sammen, uten at vi skal måtte tenke på hva NAV mener.

Håper på gode svar fra noen som selv har vært i denne situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk fra hverandre i fjor, men vurderer nå å flytte sammen igjen. Vi går til samlivsterapeut og jobber med forholdet. Samtidig som mannen i forholdet får timer hos psykolog pga depresjoner og aggressivitet.

Men hva gjør vi i forhold til NAV? Barnemoren mottar ytelser som overgangsstønad og dekning av barnehageutgifter som alenemor. Er redd for å bli anmeldt for trygdesvindel, når det eneste vi ønsker er tid til å jobbe med forholdet. Vi er en del med hverandre for tiden, og har begynt å signalisere at det skal bli oss to. Bare ikke helt ennå, da vi har mye å jobbe med for å slippe å havne i samme søpla som sist.

Det jeg egentlig lurer på er om vi bryter loven når vi er med hverandre hele tiden når vi ikke er på jobb, sover sammen hver natt og reiser på ferier sammen. Vi har separat økonomi, to forskellige bostedsadresser, og dermed tjener vi ingenting på dette. Men vi ønsker selv å bestemme når vi skal flytte sammen, uten at vi skal måtte tenke på hva NAV mener.

Håper dette er en tulletråd.

Sorry, dette er ren trygdesvindel. Skal staten betale for alle som jobber med å få forhold til å fungere?

Du kan google,så ser du hvor mange Nav tok av slike eneforsørgere som de kaller seg,for svindel.

Ikke tjener på det? Hallo, vet du hva nav utbetaler i ren netto?

Om dere er seriøs, så kan hun søke om støtte på et senere tidspunkt om det ikke går.

Hun kan bli dømt til å betale tilbake veldig mye til nav. Da får hun på papiret at hun er straffedømt i tillegg. Grov svindel kalles dette

• Liker 1
Skrevet

Dere bor praktisk talt sammen nå.

Skrevet

NAV kan ikke begynne og bry seg om hvordan dere gjør det hvis dere vil forsøke å reparere forholdet. Definisjon på separasjon er at samlivet opphører, og at man ikke lenger deler "bord og seng".

Det ringte en liten bjelle da du skrev agressjons-terapi, og tror det er uklokt og vanskeliggjøre en retrettmulighet.

Jeg tror jeg vil råde deg til at dere ikke forlater samme hus hver morgen, og vender tilbake til samme tid om ettermiddagen. Det kan se ut som om dere bor sammen.

Hvem man reiser på ferie sammen med, har ikke NAV noe med.

Flytter dere sammen igjen, er det vel bare å sende flyttemelding og deretter gi beskjed til NAV så slipper du å bli krevd for det du har fått urettmessig.

Skrevet

Mange har blitt tatt for trygdesvindel ved at de har to bostedsadresser men egentlig er sammen. Det står klart på nav.no at så lenge man har et forhold til den andre forelderen så har man ikke krav på støtte som alenemor/far. Uansett hva dere kaller det så vil jeg si at dere har et forhold når dere sover sammen hver natt og er sammen hele tiden.

• Liker 2
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Dere har ikke samme adresse sier du. Da kan dere slippe å bekymre dere for NAV.

Ærlig talt, det må da være lov å finne tilbake til hverandre? Så lenge dere har separat økonomi og separate adresser, så kan de ikke si så mye. Det vil si, de kan si noe, men de har ingenting å ta dere på.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Mange har blitt tatt for trygdesvindel ved at de har to bostedsadresser men egentlig er sammen. Det står klart på nav.no at så lenge man har et forhold til den andre forelderen så har man ikke krav på støtte som alenemor/far. Uansett hva dere kaller det så vil jeg si at dere har et forhold når dere sover sammen hver natt og er sammen hele tiden.

Ja, det står det. Men kan det bevises? Mao kan ikke NAV gjøre så mye.

Skrevet

Ja, det står det. Men kan det bevises? Mao kan ikke NAV gjøre så mye.

Så da er det greit? De kan bli tipset og da kan de kontrollere om det faktisk stemmer at de bor hver for seg (ikke bare på papiret). Trygdesvindel blir tatt ganske alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Separasjon er et år som er ment til å brukes til å komme frem til om man vil skilles eller ikke. Hvordan man forvalter denne tiden skal NAV gi beng i så lenge man bevisst ikke utnytter systemet.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Så da er det greit? De kan bli tipset og da kan de kontrollere om det faktisk stemmer at de bor hver for seg (ikke bare på papiret). Trygdesvindel blir tatt ganske alvorlig.

Ja, jeg mener det er greit å tilbringe tid sammen. De har jo tydeligvis separat økonomi og da ser jeg ikke problemet. NAV bidrar med økonomisk støtte, ikke emosjonell støtte, og hvorfor skal de ta de for svindel dersom de faktisk ikke har svindlet de? Hvis mor mottar penger og samtidig har masse penger som følge av at barnefar eller annen partner bidrar, så er saken en annen.

Skrevet

Ja, jeg mener det er greit å tilbringe tid sammen. De har jo tydeligvis separat økonomi og da ser jeg ikke problemet. NAV bidrar med økonomisk støtte, ikke emosjonell støtte, og hvorfor skal de ta de for svindel dersom de faktisk ikke har svindlet de? Hvis mor mottar penger og samtidig har masse penger som følge av at barnefar eller annen partner bidrar, så er saken en annen.

Jeg syns det er forskjellig på å tilbringe litt tid sammen (som i og for seg er greit) og ALL ledig tid sammen.

NAV gir støtte til enslige forsørgere. TS er ikke lenger enslig forsørger i og med at de tross alt er sammen hele tiden.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Jeg syns det er forskjellig på å tilbringe litt tid sammen (som i og for seg er greit) og ALL ledig tid sammen.

NAV gir støtte til enslige forsørgere. TS er ikke lenger enslig forsørger i og med at de tross alt er sammen hele tiden.

Så lenge mor alene forsørger barnet økonomisk, så er hun vel likevel aleneforsørger? Om moren får en sexpartner eller en skulder å hvile på, så driter vel NAV i det. Får hun derimot penger..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge mor alene forsørger barnet økonomisk, så er hun vel likevel aleneforsørger? Om moren får en sexpartner eller en skulder å hvile på, så driter vel NAV i det. Får hun derimot penger..

Men om moren får samboer så driter ikke NAV i det (etter et år, så lenge det ikke er barnefar). Og det er jo det disse er i praksis.

Endret av Linelia
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Men om moren får samboer så driter ikke NAV i det (etter et år, så lenge det ikke er barnefar).

Nei, men da deler de som regel adresse og blir sett på som økonomiske partnere.

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke bare høre med NAV? (Dere får kanskje like tvetydige svar som i denne tråden, men :fnise: )

Skrevet

Forskjellen her er jo at disse bevisst gikk inn for å utnytte ett system i årevis. Om vi får 1-2 måneder med støtte pga vi jobber med forholdet, og ikke ønsker en økonomisk tilleggsbekymring i en periode da vi har mer enn nok å jobbe med mener jeg ikke kan sammenlignes.

Skrevet

Tror man i perioder kan forsøke å finne sammen igjenn.. men er du i tvil er det ingen andre enn de på NAV kontoret som kan fortelle deg hvordan de tolker regelverket, så ta en tur.. Enten har du krav på støtten eller så har du det ikke.. Å forsøke å skjule forholdet er ikke bra for forholdet, dessuten er det VELDIG pinlig og lite holdningskapende for barna om dere blir tatt bokstaveligtalt på senga.. NAV møter av og til opp på døra på ubeleilige tidspunkt for å avdekke svindel,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...