Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen andre puggetips enn å ta notater og å bare lese igjennom???

ER DESPERAT!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell/forklar stoffet høyt til noen andre :)

• Liker 1
Skrevet

Setter opp en lapp på do og pugger hver gang jeg er der.

Gjest finurlig
Skrevet

Les et avsnitt, repeter det, les neste avsnitt, repeter, når du kommer til bunnen av siden, repeter alt du har lest :)

Funker for meg :)

Eller så kan du skrive et ark med notater, deretter skrive det på et nytt ark, uten hjelpemidler, for å ruste opp hukommelsen :)

Du kan også bruke en hurtigleser, for å få med deg alt litt fortere. (Har ikke link, men du kan google den)

I tillegg er det viktig å få bort alt som distraherer. Gjør unna husarbeid, sett mobilen på flymodus og få RescueTimes på pc'en din. Det finnes også mye god "studie-musikk" på spotify :)

Skrevet

Når jeg leser pensum, deler jeg opp hvert kapittel i mindre deler. Leser en del av gangen, streker under det viktige og fører det inn på pc eller i notatbok. Passer på å gjøre ting oversiktlig - bruker mye lister/punkter, fargekoder osv. Når jeg er ferdig med kapittelet leser jeg gjennom notatene, prøver å finne ut det jeg lurer på og skriver ned spørsmål jeg har til forelesningen.

Leser igjennom alle notatene mine en gang i uka, for å repetere. Når eksamen nærmer seg begynner jeg å komprimere stoffet ved å lage tankekart, eller ved å prøve å skrive ned hele pensum på et ark. Da får du med de viktigste punktene. Liker også å tegne modeller og lage huskeregler. Bruker MEMO-teknikker veldig mye, det er ekstremt effektiv. Husker detaljer jeg lærte for 5-6 år siden ved å bruke MEMO-teknikk. Sjekk ut MEMO av Oddbjørn By :-)

Skrevet

Fikk vite i dag av en foreleser på universitetet at man leser mye fortere og får mye mer med seg når man leser med briller med farget glass. Aner ikke hvorfor:)

Skrevet

Jeg leser høyt. Virker som at jeg får det inn lettere da.

Skrevet

Jeg synes memo virker så omstendelig?

Skrevet

Gjør oppgaver! De fleste lærebøker har noen repetisjonsoppgaver bakerst i kapittelet om de viktigste temaene. Gjør dem eller tenk gjennom hva du ville svart på dem.

Lag oppgaver til deg selv: hva handlet dette kapittelet/avsnittet/artikkelen om? Hva var hovedpoengene? Osv.

Bruk markeringstusj i boka, skriv nøkkelord i margen, repeter ofte.

Og hvis det er et regnefag: gjør oppgaver til du stuper ;)

Skrevet

tusen takk for svar!!!!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...