Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom jeg er ferdigutdannet sykepleier nå til sommeren, er jeg i full gang med å skrive jobbsøknader. Men nå mens jeg skriver de, tenker jeg plutselig over en artikkel jeg leste for ikke mange dagene sine... Temaet hadde jeg lest om utallige ganger før, men igjen ble dette med utenlandske navn og jobbsøking tatt opp. Det viste seg at i mange tilfeller ville et utenlandsk navn gjøre at man ikke engang ble kalt inn til intervju. Dette er ingen nyhet, men aktuelt for meg ettersom jeg nå søker jobber og har et søramerikansk etternavn. Jeg har hatt flere jobber og tror ikke denne diskrimineringen har rammet meg tidligere, men jeg ble nysgjerrig på hva andre med utenlandske navn tenker om dette? Har navnet deres gitt dere problemer med tanke på jobbsøking?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den viste vel også at det var værst for menn i relativt lavtlønnede mennsyrker. Snittet var på 25% mindre sjans for intervju, altså blir det bedre enn dette innenfor yrket du nevner, vil jeg tro.

Mannen min er utenlandsk (har dog ikke vokst opp i Norge/eller har utdannelse herfra) og har søkt på utallige stillinger han er kvalifisert til de siste årene og kun kommet til 2 intervjuer. MEN han har da et muslimskt fornavn, hvilket kanskje er ekstra belastende.

Skrevet

Ja, jeg har opplevd det. Jeg søkte for stillinger jeg var kvalifisert for og hadde relevant erfaring fra før. Men jeg begynte å bli tilkalt til intervjuer mye oftere etter at jeg byttet til et norsk etternavn etter ekteskap. Trist, men sant.

Skrevet

Søt. Har tenkt å begynne å søke jobb nå :fnise: skal telle hvor mye søknader sender jeg ut til jeg blir tilkalt til intervju :filer:

Skrevet

Har ikke merket noen problemer, men mitt navn er fra en del av Europa som har orden i sakene og god anseelse i Norge. Utseendet er også "kjedelig" europeisk, jeg er vel Frps drømmeinnvandrer :gjeiper:

Skrevet

Nei, men har nok ikke så kjempe-eksotisk eller belastende navn egentlig, så føler litt som feuerstein og det skjer egentlig det motsatte - altså folk tror jeg er født og oppvokst her og er overrasket at jeg ikke er norsk :)

Skrevet

Ettersom jeg er ferdigutdannet sykepleier nå til sommeren, er jeg i full gang med å skrive jobbsøknader. Men nå mens jeg skriver de, tenker jeg plutselig over en artikkel jeg leste for ikke mange dagene sine... Temaet hadde jeg lest om utallige ganger før, men igjen ble dette med utenlandske navn og jobbsøking tatt opp. Det viste seg at i mange tilfeller ville et utenlandsk navn gjøre at man ikke engang ble kalt inn til intervju. Dette er ingen nyhet, men aktuelt for meg ettersom jeg nå søker jobber og har et søramerikansk etternavn. Jeg har hatt flere jobber og tror ikke denne diskrimineringen har rammet meg tidligere, men jeg ble nysgjerrig på hva andre med utenlandske navn tenker om dette? Har navnet deres gitt dere problemer med tanke på jobbsøking?

Husk på at det i denne undersøkelsen var det langt mer vanlig å diskriminere menn enn å diskriminere den med utenlandsk navn. Det var bare 25% større sjanse med et norsk navn for å bli innkalt til intervju, mens det var dobbelt så stor sjanse for å bli innkalt dersom du var kvinne. Så skal menn gi opp å søke jobber da pga den undersøkelsen? :)

Skrevet

Jeg bor i utlandet og har jo her utenlandsk navn når jeg søkte jobber. På stillinger som ikke krevde Engelsk fikk jeg ikke svar ;)

Skrevet

Når jeg kaller inn til intervju er det på grunnlag av kvalifikasjoner og Norskkunnskaper, ikke navn.

Skrevet

Kanskje litt off topic, men dersom jeg var utelandsk arbeidssøker i Norge ville jeg:

- søkt utenfor storbyene. Det er en opphopning av høyt kompetente folk i byer som Oslo, Bergen og Trondheim. Jeg ville arbeidet meg opp erfaring fra bygda og heller flyttet til tilbake etter noen mnd eller år.

- Skaffet meg et nettverk med et høyt innslag av nordmenn. Dersom nettverket ditt består av lutfattige grekere eller bare somaliere med liten tid i vesten, sier det seg selv at jobbsjansene minker:) Nettverksbygging er viktigere i Norge enn man skulle tro!

Lykke til!

Gjest NozMonster
Skrevet

det er synd å si det, men dere med utenlandske etternavn vil jeg anbefale å møte opp på søkestedet å levere søknaden til sjefen selv. xen min leverte ut 27 søknader som bartender i drammen og i oslo, men fikk ikke en eneste tilbakemelding. han er mulatt, og har et afrikansk navn.. det gikk veldig mye bedre da arbeidsgiver fikk se hvordan han så ut, og hvor norsk han var!

Gjest bazibaz
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer. Men så har jeg også sørget for å oppgi statsborgerskap på CV-en min, så det kan jo være noe av grunnen.

Når jeg har vært på intervjuer, så har tilbakemeldingene(i den grad det har kommet noen kommentarer på navnet mitt) heller vært i den retning av at de nesten har vært skuffet over at jeg er vokst opp i Norge. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...