Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er 45 år og har leid siden hun kom til Norge (seksten år). Tok litt tid å få seg jobb, lære språk etc så hun har aldri fått tid til det eller god nok økonomi. Hun har hatt fast jobb i 14 år og tjener ca 400 000 i året. Hun har to barn. en på 15, og meg .. som er oppi 20 årene. Hun har leid en kommunal bolig alle disse år.

I år vil hun kjøpe noe eget. Sånn som jeg har forstått kan hun få ca 3xinntekt hos banken, altså rundt 1,1-1,2 mill. Hvor mye kan hun få i startlån og basert på hvilket grunnlag? Jeg kan også si at hun ikke har noe gjeld, en billig bil og bare det ene barnet (15) kommer til å bo hos henne. Jeg har egen leilighet.

Håper noen kan svare meg på dette :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tjener for mye både til å leie kommunal bolig og for å søke startlån.

Skrevet

er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener. kjæresten min tjener 450 000 kr i året, og fikk startlån på 400 000.

Skrevet

Er ikke startlån beregnet på ungdom som har vanskeligheter med å komme seg ut på boligmarkedet? Uansett så kan hun få boliglån som er 3x inntekt, men nå må man vel ha en del prosent i egenkapital også. Er det ikke så mye som 20% nå? Vanskelige tider å få lån på dessverre, men det er jo spådd en nedgang på boligpriser også, så jeg ville ventet litt.

Skrevet

Er ikke startlån beregnet på ungdom som har vanskeligheter med å komme seg ut på boligmarkedet? Uansett så kan hun få boliglån som er 3x inntekt, men nå må man vel ha en del prosent i egenkapital også. Er det ikke så mye som 20% nå? Vanskelige tider å få lån på dessverre, men det er jo spådd en nedgang på boligpriser også, så jeg ville ventet litt.

ja det var det jeg også trodde, men så kom jeg over startlån søknaden, og der kunne man søke dersom man var flyktning, hadde dårlig økonomi, av helsemessige grunner, av trangboddhet etc etc. jøss, ja ikke lett dette her..

Gjest Surrehodet
Skrevet

Hvor har du det fra?

Det er ikke slik at man er arbeidsledig sosialklient for å få kommunal bolig.

Faktisk skjer tildelingen for noen år om gangen og man blir ikke kastet ut iløpet av perioden, om man begynner å tjene masse penger. :opplyser:

Når det gjelder startlån, opererer kommunene forskjellig, så det skader ikke å søke i den kommunen din mor bor. (ofte kan man også låne bare topplånet -ca 20% om man ikke får fullt lån i banken)

Skrevet

Kriteriene for å få startlån varierer fra kommune til kommune. Min erfaring er at intektsgrensen for å få startlån ofte ligger på rundt 400.000,- i en del kommuner, men det er også de som har høyere grenser.

Skrevet

Kriteriene for å få startlån varierer fra kommune til kommune. Min erfaring er at intektsgrensen for å få startlån ofte ligger på rundt 400.000,- i en del kommuner, men det er også de som har høyere grenser.

Har du navn på noen kommuner med disse begrensningene?

400.000 i inntekt som grense`? dA VIL IKKE EN SOM ER ALENE HA MULGHET TIL Å KOMME WSEG PÅ BOLIGMARKEDET

Gjest Blondie65
Skrevet

I min kommune (Bergen) er det inntektsgrenser for startlån (100 % eller 40 %) mens det ikke er inntektsgrenser for 20 % finansiering.

Dvs. at man får 20 % i boliglån av kommunen og tar resten i en vanlig bank. Kommunen råder deg til hvilke banker du skal spørre.

Det betyr at dersom en har en LÅNERAMME (3 x bruttoårsinntekt) på 1.200.000 kan man få kr 960.000 i lån hos banken og kr 240.000 hos kommunen.

Boligen kan ikke overstige kr 2.500.000 i verdi og man må bo i den selv.

Skrevet

400.000 i inntekt som grense`? dA VIL IKKE EN SOM ER ALENE HA MULGHET TIL Å KOMME WSEG PÅ BOLIGMARKEDET

Her tror jeg at jeg må presisere litt. En del kommuner har en øvre inntektsgrense på kr 400.000,- per lånesøker i forhold til søknad om startlån. Det er sannsynligvis forventet at de som har høyrere inntekt enn dette skal klare og spare opp egenkapitalen som trengs selv. Noen kommuner gir også startlån til de som tjener mer enn 400.000,-.

For de som ikke har mulighet til å få lån i hele tatt i vanlig bank vil det bli sett på mulighet for startlån, eventuelt boligtilskudd og bostøtte.

Gjest Blondie65
Skrevet

For å få fullfinansiering med startlån er inntektsgrensen i min kommune under 400.000 for en voksen med 1. barn. Men som nevnt i forrige innlegg kan man altså få delfinansiering på 20 % uten at det ses på inntektsgrenser.

Jeg anbefaler alle som lurer på disse tingene om å kontakte kommunens boligkontor (i Oslo er det bydelen du bor i) for mer informasjon.

Skrevet

For å få fullfinansiering med startlån er inntektsgrensen i min kommune under 400.000 for en voksen med 1. barn. Men som nevnt i forrige innlegg kan man altså få delfinansiering på 20 % uten at det ses på inntektsgrenser.

Jeg anbefaler alle som lurer på disse tingene om å kontakte kommunens boligkontor (i Oslo er det bydelen du bor i) for mer informasjon.

Merkelig,jeg har 350.000 i årslønn og får ikke startlån(hverken fullt startlån eller topplån) fordi jeg har for LAV inntekt i følge kommunen her.

Skrevet

Til informasjon kan man ikke lengre bruke et startlån til å spe på et boliglån med. En må i banken ha 15% egenkapital og eventuelt startlån og andre større lån trekkes fra den totalt maksimale lånesummen. (Nye regler den siste tiden)

Skrevet

Til informasjon kan man ikke lengre bruke et startlån til å spe på et boliglån med. En må i banken ha 15% egenkapital og eventuelt startlån og andre større lån trekkes fra den totalt maksimale lånesummen. (Nye regler den siste tiden)

Dette stemmer ikke helt. Startlån kan fremdeles brukes som toppfinansiering. I forhold til lånesøknaden i vanlig bank på grunnfinansieringen vil startlån bli sett på som både egenkapital og gjeld, men slik var det også før kravet til egenkapital økte.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Startlån kan fremdeles brukes som toppfinansiering. I forhold til lånesøknaden i vanlig bank på grunnfinansieringen vil startlån bli sett på som både egenkapital og gjeld, men slik var det også før kravet til egenkapital økte.

Gjest Blondie65
Skrevet

Merkelig,jeg har 350.000 i årslønn og får ikke startlån(hverken fullt startlån eller topplån) fordi jeg har for LAV inntekt i følge kommunen her.

Inntekten er da for lav til å betjene lånet. Hva er merkelig med det?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det trodde jeg også - men jeg gikk da inn på hjemmesidene til kommunen og husbanken og leste at reglene ikke er endret.

Reglene ble endret for ca 2 år siden for å hjelpe vanskelig stilte inn på boligmarkedet.

Skrevet

Så rettningslinjene som finanstilsynet ønsket har ikke fått gjennomslag?

Finanstilsynet vurderer å foreslå å senke grensen for forsvarlig belåning ved boligkjøp fra 90 til 85 prosent. Grensen skal omfatte all belåning med pant i boligen, inkludert startlån.

husbanken

Skrevet (endret)

Så rettningslinjene som finanstilsynet ønsket har ikke fått gjennomslag?

husbanken

Det stemmer at det kom forslag om at det skulle være et krav om 15 % egenkapital også ved søknad om startlån. Foreløpig har det ikke blitt gjort noen endring, og det er fremdeles mulig å få toppfinansieringen i form av startlån.

Endret av Alison
Skrevet

Det stemmer at det kom forslag om at det skulle være et krav om 15 % egenkapital også ved søknad om startlån. Foreløpig har det ikke blitt gjort noen endring, og det er fremdeles mulig å få toppfinansieringen i form av startlån.

Ok, takk for svar Alison. Er så vanskelig å holde styr på om finanstilsynets forslag blir retningslinjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...