Gå til innhold

Hund på ferge- lite sikkert og behagelig synes jeg

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er det snart på tide å reise hjem igjen - og da må jeg med ferge - og det gruer jeg meg like mye til som alltid. For gang på gang så blir vi vinket ned i kjelleren på fergen. Og så må vi flere etasjer opp til salongen - hvor hunden selvsagt ikke får være med. Og så er det å reise med fryktelig dårlig samvittighet for den lille som sitter der nede i dårlig luft- og om sommeren sterk !! varme- og med dumme biler som piper og hyler pga dumme feilstillte alarmer. Jeg er faktisk glad hunden min nesten ikke hører. Det må være grusomt å høre på for andre hunder.......... Og tenk om det skulle skje noe da- og at vi må evakuere- det må jo være mye farligere å ha hunden der nede enn lenger oppe. For når jeg da skal springe ned å hente den så vil det ta mye lenger tid enn om jeg bare måtte til øverste åpne bildekk. For det er jo klart at jeg lar han ikke sitte der nede og drukne!

Mange ganger så har jeg lyst å si fra at jeg har hund i bilen og ikke vil ned i kjelleren - men så er jeg redd for at nettopp det driter de i de som dirigerer oss på plass.

jeg synes at det burde gå an å kjøpe et kort som man klister i vinduet på bilen hvor det opplyses om at det er kjæledyr i bilen - og at man da ikke vinkes ned i bunnen på båten. Jeg har også litt sånn klaustrofobiske tendenser og det er ekkelt å "være innesperret" der nede. Men det er liksom heller ikke noe som tas hensyn til. Mange steder så betaler man i en bomstasjon før man kommer ned på kaien - der burde man kunne si fra og så få et kort til å ha i bilen som man leverte til "dirigørene"- og så kunne de få det tilbake når man kjørte ombord.

mange tror kanskje at om noe skulle hende så lar man bare hunden være - men jeg ville aldri kunnet gjøre det. Skjer det noe så skal jeg ned og han hentes - han er trossalt mitt ansvar og jeg lar han ikke drukne pga dumme regler om at kjeledyr ikke er tillatt og bla bla bla .....da får jeg heller gå ned med han ............. :-?

Og jeg er jo ikke alene om å reise med hund og andre dyr. Kunne de ikke laget egene sallonger til oss?? Å tilby oss røykesallong er ikke bra nok- jeg får vondt i hodet av masse røyk- og jeg kan ikke tro at hunden liker å puste i den tette røykeluften ........man straffes liksom for å ha dyr i dette samfunnet er mitt intrykk så langt etter å ha eid kjæledyr i 10 år. :-?

Et kort som gjorde at man fikk stå på øvre bildekk hadde gjort det lettere å gå ned og sjekke at alt er bra - og lettere å hente opp hunden om noe skulle skje ......hm ...rart at ikke noen kloke sjeler har kommet på dette før synes jeg ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo- er det noen der?

Er det virkelig bare meg som har tenkt disse tankene - eller er tittelen min på innlegget missvisende? :( (- forslag til bedre tittel mottas da med takk. ) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Har lest innlegget ditt, men synes ikke jeg har noe å bidra med. Men du gjør deg noen gode tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke noe særlig å bidra med. Men skjønte ikke helt problemstillingen - hvorfor sier du ikke fra om at du har hund i bilen og ber om å få parkere på et av de øvre dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så går det ann å være litt frekk og bare ta med seg hunden. Det kommer jo selvfølgelig litt ann på, men noen ganger gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil nå si at det kanskje er en grunn til at du ikke har fått så mange svar med tanke på skrivemåten din, og ikke minst at dette egentlig ikke er noe stort problem?!

Jeg er sikker på at det fint går an å si ifra når man kjører ombord at man har hund i bilen og be om å få plass et annet sted enn på nederste dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå vet jeg bare om gangen i innenriksferger. Biler plassert ettersom hva slags last de har. Mye last, stor last osv.

Men det du tar opp er vel noe en må tenke på når man anskaffer seg hund.

Du kan prøve å rige/forhåndsbestille plass på fergen.Forklar ditt problem så tror jeg nok du vil få det dekk du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ps)

Den dagen det eventuelt skjer noe på nederste dekk med vann eller brann så har du ingen mulighet til å hente din hund. Som passasjer har du ingenting med berging å gjøre. Man kan da ikke ha passasjerer springende rundt alle veier.

Du hadde tenkt å løpe ned på dekk ved brann også? Skjønner du ikke faren ved slike ting.

kansje skaffe seg pass til vofsen neste gang du er ute og reiser. Må være behageligere for deg det enn at du skal gå og engste deg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Du kan prøve å rige/forhåndsbestille plass på fergen.Forklar ditt problem så tror jeg nok du vil få det dekk du ønsker.

Noen plasser må du være litt obs, de kan love deg at du får det dekket du ønsker, men du ender i bunnen likevel...

Sørg for å møte tidlig den dagen du skal reise med fergen, så forhører du deg med de som dirrigerer bilene på plass, det er som regel de som har ansvaret med hvilken bil som skal stå hvor!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Syns innlegget ditt var veldig aktuelt, jeg. Men så er jeg hundeeier og VELDIG påpasselig med å gi hunden min mest mulig gode erfaringer.

I sommer var hunden med på kjøretur og vi måtte ta en del ferjer. Syns det var helt forferdelig! Ofte måtte vi på nedre dekk. Da gikk jeg ut først og undersøkte med mannskapet om hvor jeg kunne ta med hunden min. Satt som regel i en eller annen gang. Men det beste alternativet syns jeg er å havne på øvre dekk. Mye mer luftig enn i etasjen under . Å ha hunden på nedre dekk i sterk bensin/eksos-lukt og gjerne litt vel varmt (på sommeren) i tillegg til tung luft, er egentlig dyreplageri.

Men merkelig nok kom jeg ikke på tanken om å spørre om å få komme på øvre dekk.... :roll:

Neste ferjetur med hund så skal jeg be om dette!!

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Om man er to stykker kan vel den ene kjøre inn bilen og den andre gå inn på fergen med hunden? Jeg gjorde det på ferga mellom Moss og Horten, og ingen sa noe på det....

Dette var på sommeren og vi kunne sitte ute på dekk den halvtimen fergen tok da... Men jeg som overbeskytter for egen hund, fikk en positiv opplevelse med fergeturen..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bestille bilett- det er ikke sånne ferger det er snakk om.

På de ferjene jeg bruker så vinkes man ned i bunnen, oppe får de store bilene være, og noen små da- men det pleier alltid å bli andre enn meg. har vurdert å ha ting på taket, men det må være nokså høyt for at man ikke kan kjøre ned luken til kjelleren.

Det er fælt å ha hunden der nede. Bilalarmer går av i ett sett, og det er varmt og dårlig luft om sommeren og mye bråk.

Jeg har ikke kommet på å spørre. Og det hjelper jo ikke å gå ombord med hunden når man ikke får ha den inne i salongen. Det er forbudskilter på dørene så jeg kan jo ikke ta den inn i det heletatt. Synes det er dumt det ikke er tilrettelagt et rom for reisende med hund. Det er trossalt mange som har med seg dyr. Det går ikke an å stå ute under hele overfarten som kan vare lenge og i kaldt surt vær med bølger og snøstormer. Ikke kjekt for verken to eller firbent.

Og jeg tenker på alle de som ikke tenker over hvor ukomfortabelt og utrygt det er for hunden nederst i båten. Mine foreldre fortalte her om dagen at de hadde hatt en sååååå flau fergetur, for hunden deres hadde hoppet rundt i bilen og alarmen hadde ult hele fergeturen .....STAKKAR hunden tenkte jeg da! og gav de en lekse om følsomme hundeører og dyreplageri. Dessuten så er dette plagsomt for alle, også for evt andre hunder parkert i nærheten. hunder har ikke noe å gjøre i biler med alarm, eller - alarmer og hunder går dårlig sammen.

Jeg kan selvsagt prøve å spørre neste gang, om å få stå på øverste dekk. men det hele hadde jo gått mye lettere om man hadde et kort eller noe forran i vinduet og automatisk ble vinket opp. og så synes jeg det er litt flaut å spørre også.....

Når man er gad i dyr tenker man i mine baner - de som ikke er interessert i dyr - eller ikke reiser med de kommer vel ikke på problemet. Glad noen fler enn meg tenker sånn også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner problemstillingen din. Rart jeg ikke har tenkt over det selv, da jeg ikke har reagert på at min hund har sittet på nederste dekk. Og vi tar ferger mye.

Å spørre er ikke så enkelt. Alt skal gå som smurt. De vinker, vi kjører, de bak er utålmodig, alle vil opp, ingen vil ned. At vi har hund tror jeg de vil gi en god f... i, rett og slett.

Det med kort oppi ruten var en god ide synes jeg. Kanskje du kunne skrive en mail til hsd? Kanskje jeg selv også bør gjøre det? Jo flere jo bedre. Men så har man de fergene hvor man betaler om bord og de vinker i vei uten mulighet til å se noe kort i ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...