AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er snart 20 år, men vet fortsatt ikke hva jeg vil bli. Hvis jeg bare hadde hatt en jobb nå, kunne jeg fint ventet med utdannelse. Men jeg får meg ikke jobb, uansett hvor mye jeg prøver! Jeg er tunghørt, noe som kan hindre meg litt også. Og så ikke minst er jeg uerfaren, har aldri hatt en ordentlig jobb før. Det eneste er da jeg var rundt 13-14 år og jobbet som VGbud hver søndags morgen. Jeg har vært på minst 6 jobbintervjuer og ikke fått noen av de. I tillegg søkt over 50 jobber. Føler jeg kommer ingen vei her. Jeg kunne også gått praksis, men det er også vanskelig å få lærlingplass. Jeg gikk allmennpåbygning siste året på vgs (har studiekompetanse), men de to første årene studerte jeg interiør og utstillingsdesign. Det er altså noe innen det jeg kan jobbe som lærling. Interiørbutikk, møbelbutikk o.l. Flere som sitter stønn fast? Føltes som jeg ikke kommer til å finne ut av dette... Jeg har vært og snakket med rådgiver osv. Tatt interesse og evne tester osv. Fortsatt er jeg usikker p hva jeg vil studere osv. Jeg kan heller ikke bare ta hvilken som helst studie, pga. hørselen min. Noen som har vært i samme situasjon og funnet ut av det? Hadde vært litt fint med råd/tips etc.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Mulighet for hørselshjelpemidler? Hva med å studere f.eks audiologi? Har et par venner som har dårlig hørsel som har startet på det, og de synes det er veldig interessant.
Bellamy Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Hva med utdannelse som døvetolk? Jeg kjenner flere tunghørte som studerer det. Endret 16. januar 2012 av Bellamy
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 jeg har to tunghørte venner (som er døve uten høreapparat). Den ene er utdannet førskolelærer og jobber som styrer i barnehage, den andre er utdannet bibliotekar og jobber på folkebibliotek.
inga:) Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Hei, det at du er tunghørt burde ikke være noe problem i forhold til å få jobb. Kanskje ikke alle jobber, men det er jo ikke alle jobber man er avhengig av god hørsel... I forhold til å finne ut hva man vil... Jeg er 35 og vet fortsatt ikke hva jeg vil (jo jeg vil starte for meg selv, men har ikke egenkapital). Mitt råd er å ikke tenke så mye på hva en vil bli hvis en ikke har anelse om hvor starte. Tenk heller mer på hvordan du vil at din framtidige arbeidsdag skal være.. Vil du arbeide alene (selvstendig) eller sammen med andre? Vil du arbeide med mennesker eller på kontor eller i butikk? Vi du arbeide fra 9-16 eller er turnus greit? Vil du reise i jobben eller være på ett sted? Vil du jobbe ute eller inne? Ville du orke å studere i 3-5 år? Vil du være leder eller "arbeider"? Har du noen interesser som viser hva du trives med å gjøre? Jeg har døve i familien som begge har gode jobber. Begge begynte som "utplasserte" for arbeidstrening og ble deretter ansatt. Om du ikke har mulighet til å studere i mange år, hva med å tenke gjennom spørsmålene over og så be om hjelp til å finne en praksisplass? Arbeidspraksis gir ikke bare erfaring men du får også muligheten til å se hvilke arbeidsoppgaver/situasjoner du mestrer og ikke minst trives med. Lykke til og husk: Sky is the limit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå