Gå til innhold

~ Utleie av borettslags-leilighet ~

Livets datter

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at ved utleie av bolig slipper man å skatte av dette dersom den blir leid ut mindre enn 6 måneder av kalenderåret. Men er det slik at jeg må bo der selv BÅDE før og etter utleieperioden for å få skattefritak?

Tar gjerne imot ALT av tips når det gjelder utleie av min borettslags-leilighet, da jeg aldri har gjort dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en grense for hvor lenge man kan leie ut borettslagsleilighet er det ikke? Vet at noen steder får man ikke lov i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må søke borettslaget om å få leie ut leiligheten sin. Her hvor jeg bor er det sånn at man må søke for et år av gangen, og jeg tror man max. kan leie ut i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent skattemessig må man ha bodd i boligen (uansett type) 12 av siste 24 måneder - om ikke må man skatte av salg. Dette er altså bare aktuelt dersom du skal selge.

Inntekter som du har på boligen ved utleie skal skattes av. Jeg mener det er slik at man skal skatte dersom man selv bor i mindre enn 50% av boligen. Selvfølgelig kan du trekke fra utgifter (vedlikehold er smart når man leier ut).

Ring likningskontoret ditt. De pleier å være behjelpelige med slike spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det smarteste hvis du skal leie ut et helt år er å leie ut fra juli til juni... Utleie i inntil 6 mnd kalenderåret er skattefritt. Jeg tror ikke brl lenger kan nekte fremleie, det er kommet noen endringer i lovverket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid ut mitt rekkehus tilhørende borettslag. Jeg måtte begrunne søknaden og fikk innvilget utleie for ett år. Det er vedtatt en ny lov som gjelder borettslag og den trer visstnok i kraft sommeren 2004. Da kan man leie ut i 3 år uten "gyldig grunn".

Skattemessig ved salg så har jeg forstått det slik som "14062003" skriver (Rent skattemessig må man ha bodd i boligen (uansett type) 12 av siste 24 måneder - om ikke må man skatte av salg. Dette er altså bare aktuelt dersom du skal selge.)

Når det gjelder leieinntektene så har jeg tolket skattereglene slik "Brunhild" skriver. Men jeg mener at dersom man går ut over den skattefrie tidsperioden så må man skatte av hele leieinntekten for det året det gjelder. For meg så betyr det at leier jeg ut lenger enn 30. juni så må jeg skatte av leieinntektene for hele året.

Hvordan skatten beregnes vet jeg ikke, men tror ikke at det er bruttobeløpet som beskattes. Tror man kan trekke i fra diverse utgifter ved leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...