Arwen Skrevet 30. desember 2003 #1 Skrevet 30. desember 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=207690 :o hva synes dere om forslaget? Som han sa : vi har jo forbud mot alt, hvorfor ikke dette? Synes det blir et kjedelig land å bo i etterhvert jeg :klø:
Cand alt Skrevet 30. desember 2003 #2 Skrevet 30. desember 2003 Raketter er helt unytting og totalt meningsløst. Forby det :x
chimp Skrevet 30. desember 2003 #3 Skrevet 30. desember 2003 Raketter befinner seg jo i høyeste grad mellom himmel og jord....Derfor; TOTALFORBUD!!! :x
Gjest lurven Skrevet 30. desember 2003 #4 Skrevet 30. desember 2003 neste forslag blir vel at det blir forbudt å leve... for det er farlig det
Cand alt Skrevet 30. desember 2003 #5 Skrevet 30. desember 2003 neste forslag blir vel at det blir forbudt å leve... for det er farlig det Ja, det er jo skrekksenarioet til lurven :trøste:
Gjest lurven Skrevet 30. desember 2003 #6 Skrevet 30. desember 2003 løsningen på alle problemer er ikke forbud
Gjest gjest1 Skrevet 30. desember 2003 #7 Skrevet 30. desember 2003 I bergen har vi allerede forbud, mot raketter innenfor bomringen. JEg tror ikke forbud er tingen, men en begrensning av slaget tror jeg er løsningen. F.eks kun lov å slege raketter noen timer på nyttårsaften. Det er jo et samfunnsproblem, med alle skadene som oppstår. Både på folk og hus. F.eks, denne ulykken har kostet samfunnet minst 230.000 kr
Bertha Skrevet 30. desember 2003 #8 Skrevet 30. desember 2003 Jeg støtter forslaget om offentlig fyrverkeri. Og forbud mot salg. Det blir billigere totalt sett for samfunnet. Dessuten er det mye finere med "ordentlig" fyrverkeri enn de smårakettene de fleste av oss kjøper i butikken.
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #9 Skrevet 30. desember 2003 løsningen på alle problemer er ikke forbud Der er jeg enig, men alternativet er at folk tar til vett. Kampanjer er kjørt i årevis for å redusere faren ved fyrverkeribruk. Er vi rett og slett et folk som TRENGER forbud for å oppføre oss ? Noen ganger lurer jeg, men jeg håper ikke det er slik. Lampeskjerm
Atmi Skrevet 30. desember 2003 #10 Skrevet 30. desember 2003 Vet ikke helt hva jeg mener. Men jeg syns faktisk der bør være forbud mot å sende opp raketter hele romjulen og januar. Det hadde vært noe dersom alle rakettene ble sendt opp fra 10 på 12 til 10 over 12. Da hadde det også blitt litt mer system på det. Ellers tenker jeg vel at kanskje idrettslag og denslags kunne stått for rakettopptenning i nærmiljøet. Jeg tror det ville vært finere å se på og mindre farlig faktisk. Jeg har hatt raketter rundt ørene i to dager allerede og det tar litt gleden bort fra selve nyttårsfeiringen liksom. Det burde der vært bot mot, virkelig. Jeg syns ikke det er nødvendig., Og om ungdommer ønsker øve seg eller barn ikke kan være oppe til 12 på nyttår - vel, da får de vente til de kan det. Det blir helt feil. Men det går jo ikke å forby det helt., Der bør jo være mulighet for folk å feire ting med raketter - noen bruker det som del av feiring på andre ting. Men kanskje det da for eksempel kunne vært noe man kjøpte hos brannvesenet og samtidig ga beskjed om når de skulle afyres? I fjor var vi ute å spaserte klokken 12 med raketter fykende rundt beina og hele veien var full av brennende raketter - bilene måtte kjøre sikksakk. Bra der ikke er mange ute å kjører på det klokkeslettet - men det er ikke bra syns jeg ikke. Noen ungdommer som skjøt vilt på en plen rett nedi gata her - ingen kontroll over hode - raketter i alle retninger. At det går bra er bare flaks.
manji Skrevet 30. desember 2003 #11 Skrevet 30. desember 2003 Jeg synes det er pussig. Enkelte saker som dukker opp i media har et artig feel over seg. Sånn som denne. Jo jøss han har en etisk og moralsk vinkling, men jeg fikk mer følelsen av at han heller ville være den som gjorde fyrverkeri forbudt i Norge (litt sånn prestisje) - enn den som prøver å beskytte folk. Han vil sikkert beskytte folk også, men jeg tror det er prestisjen (maktfølelsen, følelsen av å være en viktig spiller) som driver han mest. Selv så bryr jeg meg ikke noe spesielt om fyrverkeri. Sett opp prisen, forby det eller avgrens salget til bestemte rakettutsalg, er all the same ballpark for min del. Men jeg er enig i at offentlig rakettoppskytning er pent.
Gjest Nicoline Skrevet 30. desember 2003 #12 Skrevet 30. desember 2003 Jeg er vanligvis av den mening at folk må få bestemme over seg selv i størst mulig grad - men fyrverkeri til gud og hvermann mener jeg må bli forbudt. Det er SÅÅÅ mye finere med et skikkelig offentlig fyrverkeri og da kan man faktisk slappe av og nyte synet uten å stå og være livredd for å få en rakett i hodet ... Det er på tide å få slutt på alt salg og bruk av fyrverkeri for privatpersoner - la oss få en skikkelig flott offentlig markering akkurat når klokken passerer midnatt nyttårsaften og ikke i uker og dager før ... Jeg håper det blir tatt en avgjørelse på dette før neste nyttårsaften. Jeg skal ihvertfall stemme for et forbud ... (men det må jeg nok gjøre i all stillhet da jeg har to dynamitt-Harry-sønner som elsker slikt )
Gjest Poirot Skrevet 30. desember 2003 #13 Skrevet 30. desember 2003 Men det går jo ikke å forby det helt., Der bør jo være mulighet for folk å feire ting med raketter - noen bruker det som del av feiring på andre ting. Men kanskje det da for eksempel kunne vært noe man kjøpte hos brannvesenet og samtidig ga beskjed om når de skulle afyres? Meg bekjent er det ikke lov å skyte opp fyrverkeri ellers i året, man må søke om lov. For min del kan de forby det, og ha felles offentlig fyrverkeri. Eventuelt kunne salget vært begrenset til dagen før nyttårsaften. Jeg bor midt i byen, og det smaller ganske bra mellom bygningene om natta for tiden... Ikke er det lov innenfor ringen jeg bor i heller... Brannfarlig og mye personskader. Hvert eneste år.
Mistyen Skrevet 30. desember 2003 #14 Skrevet 30. desember 2003 Jeg er vel ikke egentlig for noe totalforbud, men regler for bruk burde det være (og det er det vel også???). Jeg synes ikke noe om denne oppskytingen i hytt og pine, uten om sånn rundt 24 på nyttårsaften. Og da tenker jeg mest på dyr som blir skremt av smellene og barn............ I går kveld måtte jeg spørre to smågutter om de kunne være så snille å slutte å feste rakettene i gjerdet vårt og fyre av, pga min lille sønn som lå og sov. Det verste var nok alderen på disse - kunne ikke vært mer en 12 år - og da har de ikke "fyverkerivett" i det hele tatt!!!! Ja til vettug og kontrollert bruk,nei til uvettighet!
Iset Skrevet 30. desember 2003 #15 Skrevet 30. desember 2003 Ja til forbud for alle andre enn brannvesenet, som kan ha offentlige flotte oppfyringer hvert år. eller en komite av et eller annet slag, ikke vet jeg,. men jeg syns ikke enkeltpersoner burde få lov å sende opp raketter, det blir bare 1209820948 branner og personskader av det.
Atmi Skrevet 30. desember 2003 #16 Skrevet 30. desember 2003 Meg bekjent er det ikke lov å skyte opp fyrverkeri ellers i året, man må søke om lov. Og det betyr at der er IKKE noe TOTALforbud.
Diva Skrevet 30. desember 2003 #17 Skrevet 30. desember 2003 Synes det holder med at det blir offentlige oppskytinger. Det er altfor mange tomhodede idioter som leker med raketter og skader seg selv og andre. Jeg synes fyrverkeri er stor stas jeg og det hører jo med på nyttårsaften. Men jeg blir ganske nedtrykt av å lese om folk som "fyllekjører" med rakettbruk, og det er jo bare å innse det,- at alkoholpåvirkede folk ikke bør tukle med slike saker :o Jeg tror det må fåes igang et forbud mot privat oppskyting. Jeg tror ikke folk klarer å oppføre seg seriøst i forbindelse med bruk av dette,- det ser vi jo klart i nyheter her og der i tiden etter nyttårsaften - gang på gang. Hvorfor kan ikke folk heller samle seg på faste plasser og beskue morroa derfra ? Synes politiet og brannvesnet har et sunt syn på rakettbruk og jeg kommer ikke til å bli skuffet om de vil nedlegge forbud.
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2003 #18 Skrevet 31. desember 2003 Ser at dere fortsatt er en gjeng hysteriske drittkjerringer :evil:
Gjest lurven Skrevet 1. januar 2004 #19 Skrevet 1. januar 2004 der jeg feiret nyttårsaften skjøt de opp raketter midt i gata mellom blokkene... veldig smart da
jolie Skrevet 1. januar 2004 #20 Skrevet 1. januar 2004 Ser at dere fortsatt er en gjeng hysteriske drittkjerringer :evil: Hihi, og du hadde ikke annet å gjøre enn å skrive det mens rakettene suste omkring ute? Jeg gjetter om jeg sier at du IKKE er imot totalforbud, kjære gjest, men hva gjorde du da inne på verste rakettiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå