AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Del Skrevet 16. januar 2012 Hvis du selv skulle skrive en masteravhandling/oppgave om noe innen museum- hva ville det ha vært? Jeg trenger noen innspill. Jeg tenker da på noe innen museenes økonomiske, kulturelle, politiske praksis og funksjon for eksempel historisk eller i samtiden, analyse av en utstilling og/eller samling, hvordan samlinger blir til og/eller forvaltes, hvordan utstillinger produseres etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg vet ikke om det er klisje eller ei, men jeg synes i alle fall det er litt spennende med de etiske sidene ved samlinger som er bygget opp rundt andre lands kulturarv. Spørsmålet rundt eierskap og tilbakeføring av gamle artefakter blir mer og mer aktuelt etter hvert som særlig vestlige land må unnskylde for tidligere generasjoners handlinger. Tenk for eksempel på Parthenon-skulpturene i London. Hellas jobber fortsatt for å få dem tilbake idet mange grekere anser det som at britene stjal skattene deres i sin tid. På den andre siden blitt skulpturene vært rasert og plyndret dersom britene ikke hadde "adoptert" dem. Så hvem har det rettmessige kravet på Athens fordums storhet? Er det så enkelt som at alt burde tilbakeføres til det landet det engang kom fra? Jeg vet egentlig ingenting om museumsdrift i Norge, men jeg ville blitt overrasket om temaet aldri hadde dukket opp her også i en eller annen form. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå