Gå til innhold

Er dette litt uhygenisk og merkelig av foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har et vennepar med en sønn på snart 4 år. Vi er stortsett alltid hos dem da det er mest praktisk siden 4 åringen må legge seg osv. Vi pleier da å lage mat sammen, se film etc. Så til problemet, sønnen har det siste året alltid alltid gått naken når vi er der, og han går konstant og drar eller tar på tissen sin. Alltid en eller begge hender på tissen uansett, driver å drar i pungen og skal vise oss da han synes det er gøy, noe vi ikke helt vet hvordan vi skal reagere på, og står på alle fire og viser frem rompa si etc.. Når vi skal lage mat blir han rasende om han ikke får være med, så det får han... Uten at de vasker hendene hans først driver han å fingrer i all maten, sitter naken på kjøkkenbenken som ikke blir tørket av før moren hans

begynner å skjære mat rett på benken, trille boller etc.

Dette må jo være uhygenisk? Jeg orker ofte ikke å spise annet en kokte/stekte ting der rett fra plata for det har han ikke tatt på, men salat, bakevarer osv må jeg finne på teite unnskyldninger hele tiden for at jeg ikke spiser. Jeg er også gravid og må være forsiktig føler jeg. Jeg og samboer synes dette er svært rart... Hva synes dere? Er det greit å si i fra til dem eller tråkker vi over grenser da?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde rett og slett gitt henne en bok om personlig hygiene i gave.. Det der er helt feil.. tenk på e.coli og alle andre ekkle sykdommer som kan komme da gitt.. =/

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor i all verden går en 4 åring naken, tenker jeg..

Mini her tusler av og til rundt i bare bokser på morgenen, men aldri naken hele dagen, og iallefall ikke når vi har besøk.

Jeg ville sagt fra. Om du ikke vil si fra direkte - så hva med å si neste gang dere skal lage mat at "Kom "navn på 4åring" så finner vi noe klær og vasker hender før vi lager mat"?

• Liker 2
Skrevet

Nei da hadde jeg blitt så sjokka at jeg måtte sagt noe. Hadde kanskje snakka direkte til gutten og sagt at nå må vi vel vaske hendene alle sammen! Men hadde faktisk tatt opp med foreldrene om hvorfor de alltid lar han gå naken rundt. Og sagt at jeg helst ikke ville se på rompa og tissen hans når jeg var på besøk, så det hadde vært fint om han hadde klær på seg.

Ganske spesielle foreldre må jeg si.

• Liker 6
Skrevet

TS her, ja har prøvd det, og har også prøvd på at det er jeg og samboer som skal lage mat mens de ser barnetv for eks, men nei da, han og moren kommer løpende. Moren hans bare setter han rett opp på kjøkkenbenken og svarer ikke en gang på det med å vaske hender..vi har også sagt til dem nå sist når han stod med rompa i været på alle fire i sofaen rett vedsiden av meg at nå som du er så stor gutt vet vi ikke om vi liksom kan se og vise positiv oppmerksomhet på dette, med litt humoristisk tone på stemma til foreldrene, men da blir gutten lei seg og gråter når vi ikke synes det er gøy.. og foreldrene blir litt sånn, herregud da, han er jo bare en baby! Men nei, han er jo ikke det lenger synes vi..

• Liker 1
Skrevet

Nok ett eksempel på foreldre som skjemmer bort ungen herifra til helvette... sende denne tråden til barnemor/far på epost/facebook.. kanskje hintet går igjennom da hehe

• Liker 2
Skrevet

Nok ett eksempel på foreldre som skjemmer bort ungen herifra til helvette... sende denne tråden til barnemor/far på epost/facebook.. kanskje hintet går igjennom da hehe

Skrevet

Da hadde jeg slutta med hintingen. Enten kler ungen på seg eller så kommer vi ikke på besøk igjen. Såpass må en kunne forlange at en ikke får en rumpe eller en tiss opp i trynet når man er på besøk.

• Liker 17
Skrevet

Jeg hadde sluttet å besøke dem, og heller invitert dem hjem til dere såpass tidlig på dagen at de rekker hjem til leggetid. Da kan dere lage maten og guttungen må nødvendigvis ha på seg klær for å reise til dere.

Om dere vil fortsette å dra dit, så hadde jeg sagt det rett ut: " Jeg liker ikke å se på rumpa og tissen til noen:" Om han blir lei seg av det, så er det i grunnen på tide at han lærer at sånt gjør man ikke.

Jeg ville også ha sagt til venninna di at du synes det er ekkelt at han sitter og plukker seg på tissen og tar i maten samtidig. Det er uhygienisk, kvalmende og helt upassende.

• Liker 16
Gjest Rastl0s
Skrevet

Blir provosert bare av å lese det... Typisk at ungen skal få vilja. Må da gå an å vaske fingra til gutten og kle på han!

• Liker 3
Skrevet

Uff...

Har et vennepar som dessverre er bortimot likeens.

Hverken foreldre eller den 2 år gamle dattera har til dags dato vasket seg på hendene før matlaging.

Gulp blir tørket bort med papir - glemt :nei:

Som flere av dere sier så dreier det seg om late foreldre som skjemmer bort barna sine!

Skrevet

Ungen mine må bestandig vaske hendene når de lager mat. Og i alle fall om jeg hadde sett de drev med å klødde seg i rumpa og tissen.

Med unntak kunne de kanskje fått være med på å lage mat kun i nettoen. Men hadde det vært folk på besøk hadde jeg aldri latt det skje.

Syns det er ekkelt det du forteller. Jeg hadde mistet matlysten.

• Liker 1
Skrevet

Hva har dette med bortskjemming å gjøre?? :klo:

Dette har jo med mangel på oppdragelse å gjøre! Dersom hverken barn eller foreldre responderer på hint når dere er der ville jeg tatt det med dem når neste innbydelse kommer. Si at dere synes det er ubehagelig med et nakent barn. At dere har forståelse for at de synes det er greit, men at det blir litt annerledes for dere da det ikke er deres barn. Deretter ville jeg nektet å spise mat som er tilberedt på den måten du beskriver. Dette MÅ jo bare foreldrene forstå! Og gjør de ikke det; vel så spiser dere før dere kommer neste gang...

• Liker 2
Skrevet

Si det som det er. "Jeg mener ikke tråkke på noen tær nå, men jeg synes det er litt ubehagelig at han ikke vasker seg på hendene før han hjelper til med matlagingen". Det samme gjelder at han er naken. Ikke bruk humoristisk tone eller pakk det inn, da blir det veldig lett for dem å feie det vekk. Bare si det rett ut som et er, og hvis dere får dumme blikk eller de prøver å prate det vekk, så si at dere mener alvor - det er ubehagelig for dere.

• Liker 2
Skrevet

TS her igjen. Takk for svar og godt å se at det ikke er vi som overreagerer. Vi får prøve å si det til dem neste gang. Det er moren som kjenner min samboer fra før, så jeg kjenner dem ikke sånn super godt, så jeg håper han kan ta en prat med henne, for hun og jeg er ganske forskjellige. Hun er sånn bedreviter deluxe og blir fort sinna og sur om noen sier henne imot, og dersom noen sier noe hun ikke er enig i så får man så øra flagrer, og hun kan godt ta opp en pinlig krangel med mannen sin mens vi er der for eks, så er spent på hvordan hun tar denne responsen. Har vist samboeren min denne tråden så han er enig i at vi må si noe.. Er hvertfall ikke keen på at det skal vedvare sånn når vi får en liten baby snart som ungen deres sikkert kommer til å synes er gøy å ta litt på og leke med osv..

Skrevet

Huff, dette ble jeg kvalm av! Det er aldri lett å ta opp ting en er misfornøyd med, men som oftest blir det jo bedre etterpå. Hvis ikke hadde jeg droppa dem, for da har de ikke mye peiling på verken hygiene eller folkeskikk.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sjans i havet for at jeg ville orket å dra på besøk til det galehuset for å ete e-colien til guttungen.

• Liker 3
Skrevet

Ikke bare er det ekkelt, men gutten burde jo også lære litt "sosiale regler". Man flyr ikke rundt naken når man har besøk (egentlig ser jeg ikke poenget med å fly rundt naken inne i huset i det hele tatt), og greit å lære at berøring av kjønnsorgan osv bare er lov på utvalgte steder, som i egen seng eller på badet for eksempel.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sagt som det var at jeg syntes det var både ubehagelig og ekkelt. Hvorfori alle dager skal 4-åringen renne rundt naken uansett? Motbydelig rett og slett :kvalm:

Skrevet

Problemet her er vel at gutten må vaske seg før han er med på matlagingen? En gutt på 4 år som er naken? Hva er problemet?

Uansett er det feil å bruke undertøy som undskyldning for å slippe håndvask.

Jeg har vært besøk hos folk der både datter og sønn var naken i stua, og sønnen var 6-7 år. Men var da selvfølgelig rene på hendene med bordet. Barn har bare godt av å være nakne så lenge dem føler det er ok selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...