AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Hvordan er det å jobbe som værelsesbetjent på hotell? Tungt arbeid? Dårlig betalt? Stress? Er det greit å ha denne jobben som deltidsjobb for en student, eller forventes det at man skal jobbe mye, og dermed ikke får tid til all studeringen?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Jeg jobber med rengjøring av rom på hotell ved siden av studiene. Min arbeidsgiver er fleksibel, og veldig forståelsesfull med tanke på at skolen kommer først, så vi tar arbeidsmengde fortløpende. Jeg jobber ca to helger i måneden, og ca 5 dager i uka i sommerferien. De første ukene i jobben syntes jeg det var veldig tungt og stressende. Man blir sliten av å riste 40 dyner, vaske 20 bad osv, og med tidspresset var jeg fysisk og psykisk utslitt den første uken på jobb, og hadde kjempevondt i "dyne-riste-muskler" jeg ikke visste jeg hadde. MEN, dette gikk seg til etterhvert. Kroppen blir vant til bevegelsene, og når man finner en god teknikk i oppgavene man gjør, bruker man kortere tid, og belaster for eksempel ryggen mindre. Min arbeidsgiver ga meg også store og små tips under opplæringen om teknikker og annet. Jeg setter egentlig pris på å kunne bevege meg på jobb. Husker godt hvor vondt jeg hadde i ryggen da jeg stod stille bak en butikkdisk en hel arbeidsdag. En annen ting er at stresset er ganske sesongavhengig. I sommerferien er det hele tiden fullt hotell med masse barnefamilier, ekstrasenger og ROT. På slike dager er det ofte et forferdelig stress. Resten av året er det mye roligere og behageligere arbeidsdager. Nå i jula var det for eksempel en drøm å jobbe. Jeg tjener 139,- per time. I helger 159,- på lørdager etter 14, og 159,- hele søndag. Jeg jobber mest i helger, og synes helgelønna er god nok. Negativt: Tidvis veldig stressende og slitsomt. Kan oppleves som heslig å rengjøre etter andre. Hår i dusjen, matrester, søppel, og innimellom spy, bæsj, tiss, sæd osv ( vi får lønnstillegg for enkelte ting). Positivt: Dagene går FORT fordi man har mye å gjøre. Jeg får røre meg i jobben, og når man først har teknikken på plass går det veldig greit. Ok lønn, spesielt i helger.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Tusen takk for utfyllende og godt svar! Jeg har et par spørsmål: Får man uniform, eller går man i mer eller mindre privatklær? Hvor lange er vaktene? Hva skjer dersom man ikke oppfyller tidspresset, blir det ordnet slik at man i starten regner med at nyansatte bruker litt lengre tid enn andre, eller forventes det at man skal klare å vaske rommene like for som de andre?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Tusen takk for utfyllende og godt svar! Jeg har et par spørsmål: Får man uniform, eller går man i mer eller mindre privatklær? Hvor lange er vaktene? Hva skjer dersom man ikke oppfyller tidspresset, blir det ordnet slik at man i starten regner med at nyansatte bruker litt lengre tid enn andre, eller forventes det at man skal klare å vaske rommene like for som de andre? Vi får forklær og t-skjorter med hotell-logo, også bruker vi private bukser og sko. Vi har vakter på 7,5 timer. Matpause i 30 min, så får betalt for 7 timer. Dette med tidspress varierer som nevnt en del. Om sommeren når det er fullt hotell kan man risikere å jobbe overtid dersom man ikke blir ferdig, for man kan ikke bare la være å stelle boende gjesters rom. Jeg har imidlertid aldri jobbet mer enn 15 min. over tiden som jeg kan komme på. Vi får overtidsbetalt om det er 30 min eller mer. Hos oss er det også sånn at de andre som er på jobb hjelper til når de selv er ferdige, slik at alle kommer i mål. I helgene, og når det er lite folk, er det ikke så stressende egentlig, for da har hotellet mange rom som allerede er rene og ledige, dersom det skulle dukke opp nye gjester. I tillegg hvis det er få boende gjester, blir det jo enda mindre å gjøre. Hos oss setter de opp folk på jobb ettersom hvor mye folk som sjekker inn osv, slik at det aldri blir ulevelig travelt, men heller ikke noe latmannsliv. Det føres opp hver dag hvor mange rom vi rengjører, så det er egentlig det som er motivasjonen for å få ting gjort de dagene det er lite å gjøre. Det tar seg ikke så bra ut å gjøre ferre enn 15 rom per dag. Om sommeren har jeg vært oppe i 23-24 rom per dag. Min sjef har absolutt hatt forståelse for at jeg i starten ikke jobbet like fort som veteranene, men sa ganske tidlig i fra om at man bør ha minst 15 rom per dag på dette hotellet. Også er det bedre å ha 15 rom som er skinnende rene, enn 20 støvete og slarkete rom! Husk at alt jeg har sagt over er ting som gjelder for MIN arbeidsplass. Hvordan det er andre steder, vet jeg ingen ting om. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå