AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #41 Skrevet 16. januar 2012 Av prinsipp er jeg i mot at utvalg skal legge føringer i viktige moralske og politiske saker. Denne saken vakte stor motstand for noen få år siden. Så lager man et utvalg som på nytt skal se på saken, gjerne ledet av en professor eller noen med høy sosial status. Da kan man senere vise til at "utvalget kom fram til" ... osv. Med andre ord politiske feighet. Skal man gjøre en så dypt gripende endring, så la oss også få lov å diskutere dette politisk i det offentlige rom.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #42 Skrevet 16. januar 2012 De fleste som har kommet til vesten, er pga. krig, politisk flyktninger, FN flyktninger. man kan jo ikke tvinge dem til å forlate religionen sin. Det er da ikke å forlate religionen sin om man ikke får gå med hijab. Skjønner ikke dette voldsomme behovet for å markere religionen sin. Det minner litt om trass og barn i trassalder!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #43 Skrevet 16. januar 2012 De fleste som har kommet til vesten, er pga. krig, politisk flyktninger, FN flyktninger. man kan jo ikke tvinge dem til å forlate religionen sin. Nei, de fleste har kommet pga penger.
Gjest BabyBlue Skrevet 16. januar 2012 #44 Skrevet 16. januar 2012 Det er da ikke å forlate religionen sin om man ikke får gå med hijab. Skjønner ikke dette voldsomme behovet for å markere religionen sin. Det minner litt om trass og barn i trassalder! Enig der. Religion er en privatsak og noe man skal "bære i hjertet sitt". Ikke noe man skal... kommer ikke på et godt norsk uttrykk, men på engelsk ville man kanskje ha sagt "wear on your sleeve". Greit å bære et minimalt kors rundt halsen som de kristne, men å pakke seg vekk bare fordi religionen din tilsier det er bare trist.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #45 Skrevet 16. januar 2012 Hva mener du her nå? Skrevet av menn, Ja det ble skrivet av menn, det Gud Hadde sagt Til Muhammad (Fvmh)og han hadde sagt det til sine kamerater som skrev Koranen. Men om du mener at det noe mannfolk har funnet selv så er du på villspor, Da må du fordype kunnsakpene dine innen religion. Jeg mener at Koranen er skrevet av mennesker, nærmere bestemt menn, og på akkurat samme måte som f.eks Kristendommen (og så alt for mange andre religioner), som også er skrevet av menn så favoriserer den mannen; kvinnen er mannen underlegen, dersom du mener at jeg tar feil når jeg presiserer det så kan jeg godt komme med eksempler. La oss ikke dra dette over på en debatt om hvorvidt Islam, på samme måte som andre religioner er "den ene sannhet", det hører religionsforumet til. Men ja, jeg mener at religioner, herunder Islam er skrevet, dvs "oppfunnet" av menn. "Oppfinne er et litt søkt ord i denne sammenheng ettersom religioner gjerne evolverer over mange generasjoner og formes etter de som profiterer på den og som sitter med definisjonsmakten. 3
lady GaGa Skrevet 16. januar 2012 #46 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Det er da ikke å forlate religionen sin om man ikke får gå med hijab. Skjønner ikke dette voldsomme behovet for å markere religionen sin. Det minner litt om trass og barn i trassalder! skal du liksom ta retten ifra dem om hvordan de skal kle seg ?. jeg skjønner ikke at hvorfor enkelte har vanskeligheter med å forstå, at I Norge har vi Religionsfrihet, Og vi er fri til å velge kordan klær vi skal ha på oss. Vil du nekte en som går med bikini, Nei, da kan du ikke nekte en som dekker håret sitt. Alle mennesker har rett til fritt kles valg, slutt å lek Taliban. De tvang kvinner til å kle seg i Burka og dere vil tvinge dem til å ta av hijaben. Begge deler er negativt. La folk bestemme selv uten slenge ut dritt på dem. vi bor i et demokratisk land, vet dere det ??? Endret 16. januar 2012 av lady GaGa
lady GaGa Skrevet 16. januar 2012 #47 Skrevet 16. januar 2012 Nei, de fleste har kommet pga penger. Takk for svaret og den forståelsen du har om dagens verden.
Drizzt Skrevet 16. januar 2012 #48 Skrevet 16. januar 2012 Takk for svaret og den forståelsen du har om dagens verden. Det er litt merkelig at man ikke drar andre steder som er mye nærmere, men ikke så økonomisk trygge, men vil gjerne dra til rike nordiske land som ligger laaangt unna. Det handler ikke om økonomiske grunner, nei. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #49 Skrevet 16. januar 2012 Enig der. Religion er en privatsak og noe man skal "bære i hjertet sitt". Ikke noe man skal... kommer ikke på et godt norsk uttrykk, men på engelsk ville man kanskje ha sagt "wear on your sleeve". Greit å bære et minimalt kors rundt halsen som de kristne, men å pakke seg vekk bare fordi religionen din tilsier det er bare trist. Det er nok mye mote og gruppepress og langt mindre religion dette egentlig. Vise seg frem, og føle sterkt behov for å være en del av gjengen og et fellesskap.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #50 Skrevet 16. januar 2012 skal du liksom ta retten ifra dem om hvordan de skal kle seg ?. jeg skjønner ikke at hvorfor enkelte har vanskeligheter med å forstå, at I Norge har vi Religionsfrihet, Og vi er fri til å velge kordan klær vi skal ha på oss. Vil du nekte en som går med bikini, Nei, da kan du ikke nekte en som dekker håret sitt. Alle mennesker har rett til fritt kles valg, slutt å lek Taliban. De tvang kvinner til å kle seg i Burka og dere vil tvinge dem til å ta av hijaben. Begge deler er negativt. La folk bestemme selv uten slenge ut dritt på dem. vi bor i et demokratisk land, vet dere det ??? Det blir neppe mye demokrati om det skal fortsette slik og muslimer skal bestemme mere og mere. Det er neppe akseptert å gå med bikini sånn til daglig her i Norge. Demokrati betyr da heller ikke at alle kan gå med hva som helst. Det er kun muslimer som krever det.
Cuckold Skrevet 16. januar 2012 #51 Skrevet 16. januar 2012 (endret) skal du liksom ta retten ifra dem om hvordan de skal kle seg ?. jeg skjønner ikke at hvorfor enkelte har vanskeligheter med å forstå, at I Norge har vi Religionsfrihet, Og vi er fri til å velge kordan klær vi skal ha på oss. Vil du nekte en som går med bikini, Nei, da kan du ikke nekte en som dekker håret sitt. Alle mennesker har rett til fritt kles valg, slutt å lek Taliban. De tvang kvinner til å kle seg i Burka og dere vil tvinge dem til å ta av hijaben. Begge deler er negativt. La folk bestemme selv uten slenge ut dritt på dem. vi bor i et demokratisk land, vet dere det ??? Jeg tror du har misforstått hva denne tråden handler om. Det er ikke et utvalg som foreslår å gjøre det forbudt å gå med hijab offentlig, spørsmålet som drøftes er om muslimer skal få lov å bryte de uniformsregler alle har måttet følge opp til i dag innen politiet, dommerstanden osv. Dette vil være en type unntak som neppe vil kunne gis til alle og enhver, det ligger i kortene at slike unntak bare vil kunne gis til de som har "verdige livssyn", livssyn en bestemt komité eller organ anser mer verdt enn de som krever ulike personlige tilpasninger av uniformen og som vil få avslag. For det vil neppe bli slik at alle og enhver bare kan tilpasse sin uniform som man vil. Dermed er en slik endring i praksis diskriminering satt i system, og det er dette jeg er imot. Personlig oppfatter jeg hijab som et negativt signalplagg, men har selvsagt ikke noe ønske om å forby kvinner å gå kledd i hijab på sin fritid; i den grad man er for frihet må man også tåle å se og høre det som provoserer - men det offentlige bør bestrebe seg på ikke-diskriminering og likebehandling på individnivå, derfor er spesielle unntak fra uniformsreglementene for hijabbrukere uakseptabelt. Endret 16. januar 2012 av Cuckold 1
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #52 Skrevet 17. januar 2012 Jeg synes det er skremmende med store horder av muslimer, og jeg liker ikke at store gjenger med unge muslimske gutter står i store ringer og tøffer seg der mine sønner skal gå! Jeg tviler ikke på at disse unge guttene vil kaste seg over en enslig ung etnisk norsk gutt om de får sjansen. Derfor synes jeg heller ikke noe om at man skal tillatte bruk av hijab, da vil det bli en enda større selvtilfredsstilleslse hos muslimene og de tror vel at de kan tillate seg alt. Jeg husker også da jeg var i Tyrkia. Det var overhodet ikke hyggelig å bli beglodd av alle menn/gutter fordi man ikke brukte hijab. Man ble jo nærmest sett på som fritt vilt. Alle damer der brukte hijab. Er det slike tilstander man ønsker i Norge også. Selvsagt ser man det ikke selv når man bruker hijab, for de opplever jo ikke noe av dette. Jeg har aldri sett en muslimsk mann kaste lange blikk til ei med hijab her i Norge, men oss norske får oppleve litt av hvert. Og i så måte så vil jeg si at muslimske kvinner er med på å opprettholde forakten og fordømmelsen av vestlige kvinner. 1
Gjest toro Skrevet 17. januar 2012 #53 Skrevet 17. januar 2012 Jeg synes det er skremmende med store horder av muslimer, og jeg liker ikke at store gjenger med unge muslimske gutter står i store ringer og tøffer seg der mine sønner skal gå! Jeg tviler ikke på at disse unge guttene vil kaste seg over en enslig ung etnisk norsk gutt om de får sjansen. Derfor synes jeg heller ikke noe om at man skal tillatte bruk av hijab, da vil det bli en enda større selvtilfredsstilleslse hos muslimene og de tror vel at de kan tillate seg alt. Jeg husker også da jeg var i Tyrkia. Det var overhodet ikke hyggelig å bli beglodd av alle menn/gutter fordi man ikke brukte hijab. Man ble jo nærmest sett på som fritt vilt. Alle damer der brukte hijab. Er det slike tilstander man ønsker i Norge også. Selvsagt ser man det ikke selv når man bruker hijab, for de opplever jo ikke noe av dette. Jeg har aldri sett en muslimsk mann kaste lange blikk til ei med hijab her i Norge, men oss norske får oppleve litt av hvert. Og i så måte så vil jeg si at muslimske kvinner er med på å opprettholde forakten og fordømmelsen av vestlige kvinner. Er det kvinnes skyld da? Hvorfor ikke, kan ikke de bestemme kles valget sitt, du kan ikke nekte andre kvinner hijab fordi mannfolk ser på deg. Er det forbudt å se på kvinner???? Det er religiøst plagg og de har rett til å velge, ifølge norskelover. Det er ikke bare muslimske gutter som leker tøfft har du sett på norske gutter, på skolene???
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #54 Skrevet 17. januar 2012 Det er bare å se på rapporten fra PST i dag, der det fremkommer at muslimer faktisk ønsker å overta vesten! Det er mange år siden jeg hørte at det var muslimer oppvokst i Norge med demokrati og frihet (!) som ble mest radikalisert, så dette er ikke nytt for meg. Men for mange er det nok det.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #55 Skrevet 17. januar 2012 Er det kvinnes skyld da? Hvorfor ikke, kan ikke de bestemme kles valget sitt, du kan ikke nekte andre kvinner hijab fordi mannfolk ser på deg. Er det forbudt å se på kvinner???? Det er religiøst plagg og de har rett til å velge, ifølge norskelover. Det er ikke bare muslimske gutter som leker tøfft har du sett på norske gutter, på skolene??? Selvsagt er det muslimske kvinners skyld når de er med på å opprettholde dette synet på vestlige kvinner. Du har kanskje aldri opplevd å bli beglodd, eller å få masse uønsket oppmerksomhet du skjønner jeg. Det er slettes ikke hyggelig. Og jeg vil si at hijabbærende kvinner også er en medvirkende faktor til de mange voldtekter og voldtektsforsøk av vestlige kvinner. Jeg har også sett hijabbærende kvinner se hånlig og stygt på meg da jeg gikk mede miniskjørt. Jeg har aldri sett norske gutter stå i gjenger på 20 - 30 personer, hverken i skolegården eller ellers.
Gjest toro Skrevet 17. januar 2012 #56 Skrevet 17. januar 2012 Selvsagt er det muslimske kvinners skyld når de er med på å opprettholde dette synet på vestlige kvinner. Du har kanskje aldri opplevd å bli beglodd, eller å få masse uønsket oppmerksomhet du skjønner jeg. Det er slettes ikke hyggelig. Og jeg vil si at hijabbærende kvinner også er en medvirkende faktor til de mange voldtekter og voldtektsforsøk av vestlige kvinner. Jeg har også sett hijabbærende kvinner se hånlig og stygt på meg da jeg gikk mede miniskjørt. Jeg har aldri sett norske gutter stå i gjenger på 20 - 30 personer, hverken i skolegården eller ellers. Tull og tøys Hvorfor skjer det mye voldtekt i muslimske land da, hvor kvinner går med burka og hijab. eks afganistan, pakistan osv. Det er latterlig å skylde på de som bærer Hijab, enn å skylde på de som gjør ugjerninger. Du kommer med latterlige argumenter ærlig talt.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #57 Skrevet 17. januar 2012 Tull og tøys Hvorfor skjer det mye voldtekt i muslimske land da, hvor kvinner går med burka og hijab. eks afganistan, pakistan osv. Det er latterlig å skylde på de som bærer Hijab, enn å skylde på de som gjør ugjerninger. Du kommer med latterlige argumenter ærlig talt. Jeg kan da ikke uttale meg om forhold i andre land. Hvor finner du fakta for dette? Men det forundrer meg ikke at voldtekter skjer innenfor hjemmene i disse landene. Der er jo kvinner generelt ikke verdt noenting, der blir jo også jenter og kvinner drept for ingenting! Og dette vil de muslimske kvinnene så tydelig vise at de er en del av. I politiet og i domstolene!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #58 Skrevet 17. januar 2012 Jeg kan da ikke uttale meg om forhold i andre land. Hvor finner du fakta for dette? Men det forundrer meg ikke at voldtekter skjer innenfor hjemmene i disse landene. Der er jo kvinner generelt ikke verdt noenting, der blir jo også jenter og kvinner drept for ingenting! Og dette vil de muslimske kvinnene så tydelig vise at de er en del av. I politiet og i domstolene! Jeg vil også legge til at det er da ingen unnskyldning at kvinner med hijab også bli voldtatt i sine hjemland da mannfolk der vel neppe har så mange andre valg, men de velger da de kvinner de finner minst ærbare her i Norge. Muslimske kvinner med hijab er neppe så myte ute og går eller ute på byen natterstid heller her i Norge.
Gjest toro Skrevet 17. januar 2012 #59 Skrevet 17. januar 2012 Jeg kan da ikke uttale meg om forhold i andre land. Hvor finner du fakta for dette? Men det forundrer meg ikke at voldtekter skjer innenfor hjemmene i disse landene. Der er jo kvinner generelt ikke verdt noenting, der blir jo også jenter og kvinner drept for ingenting! Og dette vil de muslimske kvinnene så tydelig vise at de er en del av. I politiet og i domstolene! Nei nå er du helt på villspor, utdyp deg litt mer i histore,geografi og samfunnsfag.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #60 Skrevet 17. januar 2012 Nei nå er du helt på villspor, utdyp deg litt mer i histore,geografi og samfunnsfag. Jeg tror jeg har langt lengre utdanning enn deg. Jeg har to universitetsgrader, en embetseksamen + høyeskole. Da jeg gikk på vidergående hadde jeg 6 samtlige fag du nevner, og fikk også 6 + på prøver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå