Gå til innhold

Elipsemaskin (noen som har blitt slank av den?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt en elipsemaskin,som jeg vil ta i bruk.Trenger å komme i form til sommeren.

Leser at flere som har brukt den går ned mange kg.

Hvor mye har dere gått ned og på hvor lang tid?Hvor ofte har dere brukt den og hvor lenge hver gang?

Greit å bruke den 30-60min hver dag?(begynne med 30min og mer etterhvert som jeg får komt i gang og).

Bør du har pausedager eller er det bare å stå på hver dag?

Har vel ca 12kg jeg vil bli kvitt.

Strammer den maskinen opp kroppen og eller bare "slanker" den?

Lurte på å ta 100 sit ups hver dag etter å ha brukt maskinen. Noen som anbefaler det? Evt hvor mange og hvor ofte?

Har ikke trent på mange år,og har fått noen kg ekstra etter 2 små :)

Og må selvfølgelig holde meg til godis kun om lørdagene :fnise:

Har lurt på å begynne på treningseneter,men har ingen å gå med og derfor vanskelig med motivasjon. 1-2ganger så orker jeg ikke gå.

Så vil gjøre dette hjemme.Er 100% innstilt på det.

Spinning og tredemølle kan jeg ikke gjøre pga div.

Og denne maskinen skulle være grei for min kropp å bruke.

Noen som har noen tips,ideer,erfaringer fra å bruke elipsemaskin/crosstrainer?

Tusen takk på forhånd :)

:takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellipsemaskin skal være en veldig effektiv kaloriforbrenner og kan helt sikkert hjelpe deg ned i vekt og i bedre form, om du bruker den.

Det er flott at du er innstilt på å trene, men husk at det er viktig å bruke den skikkelig når du først er på den og ikek stå og dasse i en time :fnise:

Forsøk å variere ved å kjøre høyt tempo og lite motstand noen dager, og lavere tempo med mye motstand andre - kjør gjerne på med intervaller (f.eks. 2 minutter med høyintensitet og 1 hvor du roer ned fem ganger) og noen rolige "langturer". Tenk altsom litt som om du skulle løpe.

Om du skal gjøre noe styrke i tillegg til ellipsemaksina så hadde jeg satset på armhevinger. Da trener du armer, bryst og skuldre veldig effektivt og du får også trent kjernemusklene. Det gir det trening på områder du ikke treffer med ellipsemaskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellipsemaskin skal være en veldig effektiv kaloriforbrenner og kan helt sikkert hjelpe deg ned i vekt og i bedre form, om du bruker den.

Det er flott at du er innstilt på å trene, men husk at det er viktig å bruke den skikkelig når du først er på den og ikek stå og dasse i en time :fnise:

Forsøk å variere ved å kjøre høyt tempo og lite motstand noen dager, og lavere tempo med mye motstand andre - kjør gjerne på med intervaller (f.eks. 2 minutter med høyintensitet og 1 hvor du roer ned fem ganger) og noen rolige "langturer". Tenk altsom litt som om du skulle løpe.

Om du skal gjøre noe styrke i tillegg til ellipsemaksina så hadde jeg satset på armhevinger. Da trener du armer, bryst og skuldre veldig effektivt og du får også trent kjernemusklene. Det gir det trening på områder du ikke treffer med ellipsemaskina.

Tusen takk for svar :)

Når du sier kjører på og roer ned,er det på samme styrke,bare at jeg gir full gass og så går rolig og så full gass igjen på samme eller justere opp og ned på styrken samtidig?

Tja kanskje jeg skal prøve å få til noen push ups og da, er ikke så dreven på det,men alt går med litt øvelse :fnise:

Hvor mange push up og hvor ofte anbefaler du da?

Skulle gjerne fjernet kg fra mage,rompe,lår og hofter, virker den maskinen på alt det,eller noe annet jeg burde gjøre i tilegg?

Noen som vet om kg renner av i starten eller må jeg belage meg på at dette kan ta tid?

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Når du sier kjører på og roer ned,er det på samme styrke,bare at jeg gir full gass og så går rolig og så full gass igjen på samme eller justere opp og ned på styrken samtidig?

Tja kanskje jeg skal prøve å få til noen push ups og da, er ikke så dreven på det,men alt går med litt øvelse :fnise:

Hvor mange push up og hvor ofte anbefaler du da?

Skulle gjerne fjernet kg fra mage,rompe,lår og hofter, virker den maskinen på alt det,eller noe annet jeg burde gjøre i tilegg?

Noen som vet om kg renner av i starten eller må jeg belage meg på at dette kan ta tid?

Hilsen HI

Nå har jeg ikke trent på ellipsemaskin selv (jeg syns det er fryyyketlig kjedelig og løper heller på tredemølle :ler:), så du må ta det jeg kommer med med en klype salt - men jeg ville holdt samme motstand når jeg kjører intervall for enkelhets skyld og bare kjørt opp og ned tempoet.

Skal intervallene bli effektive er det greit å følge klokka slavisk og det er lettere om du ikke skal måtte justere opp og ned i tillegg til å jobbe. Finn en motstand som gir deg litt å jobbe med og dra på ;)

Alle muskelgrupper trenger hvile, så push up'sene kan du jo begrense til annenhver dag. Om du vil ha noe annet de dagene du ikke trener push up's så kan du kjøre dips (dvs sitte på et trappetrinn e.l. og ha armenen nedi vedsiden av deg. Flytt rumpa ut over kanten på trinnet og senk deg ned et stykke. Beina skal være rett foran deg og det er armene som løfter deg).

Kjør gjerne sett - både på pushups og dips - 10 ganger 3 for eksempel. Legg til repetisjoner når det begynner å bli lett ;)

Punktforbrenning er det nok ikke noe som heter - du går ned der kroppen din har lettest for å slippe fettet. Det er forøvrig også veldig viktig å fokusre på kostholdet. Du går ikke ned i vekt om du bare begynner å trene uten å tenke kosthold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

har en sånn. veldig effektiv kondistrening.. ja du kan gå mye ned i vekt av det. særlig hvis du har en ordentlig maskin med mye motstand :)

må legge til at jeg har kjøpt mange sånne maskiner, men at de stort sett iikke har hatt den motstanden jeg ønsker i lengden...

hvis du først skal kjøpe det, så anbefaler jeg denne:

http://www.sportsmaster.no/Kondisjon/Elipsemaskin/E500.aspx eller

http://www.sportsmaster.no/Kondisjon/Elipsemaskin/E600.aspx

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt en litt skikkelig en, skal det være en del forhåndsinnstilte programmer på den. Da skal det også stå i bruksanvisningen hva disse programmene er beregnet på. Et par av dem er beregnet på fettbrenning. Sit-ups ved siden av er å anbefale, ja, det samme med push-ups. Hvor mange vet jeg ikke. Du kommer nok ikke til å rase ned i vekt sånn med en gang, men hvis du er flink til å trene flere ganger i uken, og holde deg til godis på lørdager, vil du etter hvert merke at det går nedover, ja :) Men vært tålmodig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker elipse og merket stor forskjell på både kondis og kropp når jeg kjørte motstanden opp på max. Det går treigt, litt som å gå i sirup, men fy søre du blir svett og du merker det godt i hele kroppen ;) Bare ikke la armene gjøre jobben for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker ellipsemaskina framfor tredemølla når jeg er på treningssenteret, både fordi jeg får litt vondt i knærne av tredemølla og fordi jeg syns ellipsemaskina er artigere. Jeg pleier å bruke en forhåndsinnstilling som heter "Hill Plus", men det er ikke sikkert at samme program finnes på alle typer. I hvert fall er det maskina som styrer motstanden, hvor det blir tyngre og tyngre for hvert intervall, men med 1 min pause i mellom hver topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Tusen takk for svar alle sammen :)

Har kjøpt maskin til 3500kr,mer har jeg ikke råd til akkurat no og tørr ikke invistere i noe veldig dyrt før jeg vet at jeg kommer til å klare å bruke maskinen mye.Og har ikke så veldig stor plass til å ha maskinen,så de dyre maskinene var en del for dyrt for meg no,og litt for store.Men de så super ut,så kanskje med tiden :)

Tusen takk for tips alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Tusen takk for svar alle sammen :)

Har kjøpt maskin til 3500kr,mer har jeg ikke råd til akkurat no og tørr ikke invistere i noe veldig dyrt før jeg vet at jeg kommer til å klare å bruke maskinen mye.Og har ikke så veldig stor plass til å ha maskinen,så de dyre maskinene var en del for dyrt for meg no,og litt for store.Men de så super ut,så kanskje med tiden :)

Kostholdet er stortsett veldig sundt :)

Tusen takk for tips alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellipsemaskin i kombinasjon med spinning har fjerna mange kilo hos meg! Effektiv kondisjonstrening hvis du faktisk har på litt motstand. Har faktisk også blitt sterkere i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på å ta 100 sit ups hver dag etter å ha brukt maskinen. Noen som anbefaler det? Evt hvor mange og hvor ofte?

Anbefalt antall situps hver dag er null. Det er en lite effektiv og potensielt skadelig møkkaøvelse som ingen burde bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Hi her.

Tusen takk for svar alle sammen :)

Har kjøpt maskin til 3500kr,mer har jeg ikke råd til akkurat no og tørr ikke invistere i noe veldig dyrt før jeg vet at jeg kommer til å klare å bruke maskinen mye.Og har ikke så veldig stor plass til å ha maskinen,så de dyre maskinene var en del for dyrt for meg no,og litt for store.Men de så super ut,så kanskje med tiden :)

Tusen takk for tips alle sammen :)

man får de jeg linket til på avbetaling. jeg har den første. kjøpt mye skrap til et par tusen :gjeiper: men du får prøve deg frem :)

tok meg 8 timer å sette den sammen :fnise: fordi jeg var alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefalt antall situps hver dag er null. Det er en lite effektiv og potensielt skadelig møkkaøvelse som ingen burde bruke.

Det er helt sant - men du kunne jo vært såpass konstruktiv at du ga henne et alternativ ;)

Endret av Suzy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...