Gå til innhold

Samojed som førstegangshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle egentlig få meg hund forrige sommer, men det ble mye endringer i planene, så jeg la det på hyllen et år.. Nå til sommeren har jeg tenkt til å prøve igjen, og da lurte jeg på om Samojed kan være en ideell rase.

Har en mor som er litt allergisk, men ikke sånn veldig, og har hørt at Samojed er litt allergivennlig. Selv om jeg ikke bor med moren min så hadde det vært hyggelig om hun også kunne fått glede av hunden jeg skal få meg.

Jeg får masse tid til trening av valp, da jeg skal ta opp fag og ikke kommer til å være så mye på skolen det første året.

Men vil dere anbefale Samojed som førstegangshund? Er det noe spesielt med denne rasen som kan gjøre det vanskelig? Og vet noen om en god oppdretter, er veldig ny i hundeverdenen men har veldig lyst på en hund fra en bra oppdretter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samojed er en meget aktiv brukshund. Den kan også være litt vrien å trene med, spesielt i puberteten. Den bør trekke i vinterhalvåret, og sykles med i sommerhalvåret. Den trenger godt med hjernetrim, og mye fysisk morsjon.

Jeg ville ikke anbefalt Samojed som førstegangshund nei. Det er en pen hund ja, men egner ikke seg for alle og enhver. Alt for mange kjøper seg samojed av feil grunnlag og ender opp med en understimulert og frustrert hund.

Hvis det er utseendet du liker, kan du jo se på andre spisshunder? Eurasier er litt enklere, Japansk Spisshund er mye mindre, Finsk Lapphund er også en grei hund.

Skrevet

Bichon frise er også allergivennlig, og kanskje en bedre førstegangshund? :)

Skrevet

Bichon Frise er fine, men de jeg har møtt er veldig gneldrete.. Pluss at jeg helst vil ha en hund jeg kan gå lange turer med i fjellet, og kanskje snørekjøres med om vinteren som det er litt størrelse på.. Bodde sammen med ei i fjor som hadde Alaskan Husky, og det er en hund jeg likte svært godt, men den er desverre ganske allergifremkallende.. Jeg passet hunden hennes i 2 mnd på vinterhalvåret, og vi snørekjørte annenhver dag, og da hadde jeg fulle skoledager; så aktivitetsbehovet er ikke et problem for meg..

Det er ikke utseende det kommer an på for meg, hadde ikke Husky vært så allergifremkallende så hadde det nok blitt den.. Men jeg vil helst at moren min også kan få glede av hunden.

Skrevet

Samojed er en spisshund, og relativt bjeffete :)

Hva med puddel? Enten mellompuddel eller kongepuddel? Trenger en klipp annenhver mnd, men er allergivennelig. Eller portogisisk vannhund evt Wheaten Terrier.

Fjellturer er forøvrig ikke noe problem for små hunder, så lenge de er vant til det :) Å bli trukket på ski er litt verre da :ler:

Er forøvrig innen garanti at moren din tåler den, ingen hunder er 100% allergivennelige. En allergiker kan tåle puddel, men reagere på portogisisk vannhund selv om begge hundene er allergivennlige :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke utseende det kommer an på for meg, hadde ikke Husky vært så allergifremkallende så hadde det nok blitt den.. Men jeg vil helst at moren min også kan få glede av hunden.

Jeg er allergisk mot en del hunderaser, særlig fuglehunder, men siberian husky og alaskan malamute har aldri skapt problemer for meg. Tror det er underullen som gjør underverker. Har nå en nydelig siberian-gutt, og er strålende fornøyd.

Skrevet

Har aldri hørt at samojed er allergivennlig, men det kan jo hende. Uansett bør en være forsiktig med å satse på det dersom en ikke kan beholde hunden om allergikeren likevel reagerer. Men nok om det :)

Vi hadde samojed da jeg vokste opp - det var virkelig en fantastisk fin hund :hjerte: Foreldrene mine hadde hatt hund tidligere (med varierende resultat og seriøsitet...), men jeg fikk ansvaret for ganske mye av oppdragelsen. Samojeden er intelligent og lettlært, og så lenge den er motivert og glad lærer den kjempefort :) Men som spisshund har den også sine egenheter/begrensninger - vår ble aldri 100 % lydig, og det var alltid en risikosport å slippe den løs, f eks. Hørte og forstod alt så lenge den ville, om det var noe mer spennende i nærheten, var det ikke snakk om å gå pent, komme på innkalling etc. Den bjeffet ikke mye, aldri på folk eller dørklokka, bare andre hunder. Og den var en super turhund forutsatt at vi gikk steder den kunne være løs uten å sjenere andre, eller hadde den i bånd. Trakk oss på ski, bar kløv og stortrivdes ute. Vår var også veldig tålmodig med barn.

Skrevet

Jeg var borti en kar i ei turløype om sommeren som lot samojeden sin dra et tungt bildekk etter seg, og det funket flott som sommeraktivitet. :)

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg kjenner en Bichon Frise som brukes som ledhund på elg. Hun er knalltøff.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bobler: Er puddel god til å trekke? Har aldri tenkt på den som trekkhund, men kanskje det funker :P Vet at det ikke finnes helt allergifrie hunder. Men som sagt er moren min ikke sånn veldig allergisk, og jeg prøver å finne en hund som passer til både trekk og som ikke er veldig allergifremkallende.

FrkHarepus: Moren min tålte desverre ikke huskyen til samboeren min sånn veldig godt. Men så er jo Alaskan husky en blanding av ganske mange forskjellige, kanskje jeg skulle sjekket ut om hun tålte Siberian eller Malamute.. Men de er kanskje ikke så fine som førstegangshunder de heller?

Anonymbruker: Takk for at du delte hyggelige erfaringer om Samojed! :)

Vil gjerne ha flere innspill om det er noen flere som har en mening om dette! :)

Endret av Porselen
Skrevet

Ja, pudler er flinke til å trekke. :) Noen vil jo selvfølgelig ikke, men det gjelder jo samojed også. Vanskelig å vite når hunden er valp om den vil trekke som voksen :) Riesenschnauzer er også ofte flinke til å trekke, og allergivennelige.

Skrevet

alle hunder kan egne seg som førstegangshunder sålenge en vet hva en går til. Synes det er noe tøys med at "den og den" passer ikke som førstegangshund. Sålenge du kjenner rasen og har kunnskap om den så skaffer du deg den. Bare tull å ta en annen hund som du egentlig ikke ønsker deg. Da må det være fordi du ser at den vil passe dine behov bedre. Det virker som du er inneforstått med hva samojed trenger, da kjøper du det.

Skrevet

Om det er en samojed du vil ha, og du er forberedt på hva det innebærer å ha en slik rase, så går du for samojed. Du blir ikke mer forberedt på en samojed av å ha en golden retriever, når det er førstnevnte du i utgangspunktet vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...