Gabriel Skrevet 30. desember 2003 #1 Skrevet 30. desember 2003 Når man hører på nordmenn og norske politikere spesielt så kan man få inntrykk av det er en overbevisning om at våre verdier er riktigere og mye bedre enn alle andres. Det gjelder svært mange felt f.eks. oppfatninger om likestilling, kjønnsroller, samlivsformer og seksualmoral, regler for nakenhet/tildekking av kropp, klesregler, klesmoter og kroppsmoter, regler for sosial omgang, miljøvern, dyrevern, menneskerettigheter, kriminalomsorg, sosialomsorg og hva slags mat man skal spise med mye, mye mer. Og når andre kommer til Norge så krever vi at våre "gjester" skal tilpasse seg våre regler mens når vi selv er i utlandet så nærmest krever vi med stor frimodighet å få kunne opptre og handle etter Norske regler. Mitt spørsmål er: Hvorfor er det slik at våre regler og vår forståelse av hva som er riktig er så mye bedre og riktigere enn alle andres? Er vi mye klokere enn alle andre? Er det at vi (ofte) har en høyere teknisk og materiell standard et bevis på at vi også har en høyere kulturell og livssynsmessig standard? Gabriel
Gjest Poirot Skrevet 30. desember 2003 #2 Skrevet 30. desember 2003 Jeg tror det er fordi vi er etnosentriske, dvs ser alt ut ifra vår egen standard. Men slik er jo imidlertid de fleste nasjoner..... Jeg kan ikke bruke bikinien min i Iran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå