Veronica W Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Nå er det noen måneder siden jeg sluttet på p-pillene, og det ser ut til at jeg har syklus på 22/23 dager... Syns dette virker så kort.. Har jo mensen støtt...! Forrige periode forsøkte jeg med EL-tester fra billig-tester.no, uten at det gav utslag noen av dagene.. denne mnd tester jeg med clearblue EL-monitor.. Ikke fått noe utslag enda, jeg er på dag 8 i syklusen... Håper virkelig den finner EL denne mnd, for ønske om å bli gravid er såpass stort! Del gjerne erfaringer, de som er i samme båt
Gjest Modig mor Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Skaff deg et termometer med to desimaler og begynn å tempe. Jeg har pleid å ha sykluser på 24-26 dager, men siden eggløsningen var tidlig i syklusen, var det aldri noe problem. En annen ting er at med så kort syklus er det ikke noe stort problem å passe på å ha samleie minst annenhver dag fra mensen slutter, til syklusen er slutt. (Litt mer masete for den som har sykluser på 40-50 dager ...) Dermed trenger du strengt tatt ikke finne eggløsning, for du kan treffe bra uansett. (Men når det er sagt: Jeg er helt hekta på temping, jeg liker å vite hva som foregår i kroppen. Og det er utrolig kjekt å vite når man kan forvente mens - av flere grunner, men særlig for å unngå skuffelser i måneder da eggløsningen kom senere enn vanlig.)
Veronica W Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2012 Nå på dag nr.17 viser fertilitetsmåleren min at EL skal skje ila 24-36 timer.. ifølge syklusene mine er det 7/8 dager til mensen skal dukke opp.. Er ikke denne fasen litt for kort til at egget skal kunne feste seg?
Gjest Modig mor Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg aner ikke hva fertilitetsmåleren måler, har aldri prøvd en. Men hvis du faktisk får eggløsning nå og mensen om bare ei uke, er det for kort lutealfase, ja. Da bør du ta en prat med legen. Men som nevnt: Kjøp termometer, det er lettere å forstå seg på syklusen når du har temperaturkurver å sammenlikne.
Veronica W Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2012 Er klar over at det kan være i korteste laget.. men vi er alle forskjellige, og lurte vel på om noen her inne selv var i samme båt, og allikevel klarte å bli gravid? Er vel litt for tidlig å gå til lege med dette problemet enda tenker jeg...
Gjest Modig mor Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Jeg vet ikke om jeg skjønner dette helt, du får rette på meg hvis jeg misforstår. Men hvis du har eggløsning på dag 17 og får mensen på dag 24, kan du ikke bli gravid. Et eventuelt befruktet egg fester seg vanligvis 7-10 dager etter eggløsning, og det vil det jo ikke rekke hvis lutealfasen er så kort. Mindre enn ti dager kalles lutealfasedefekt, og det er noe som man kan få hjelp med (hormoner som forlenger lutealfasen. Når du sier at det er for tidlig å gå til legen, antar jeg du mener at du ikke vet ennå om du faktisk har dette problemet? Jeg anbefaler (igjen!) at du begynner å måle morgentemperaturen din. På den måten kan du finne ut om du virkelig har så kort lutealfase.
Veronica W Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har hatt regelmessig mens siden jeg sluttet på p-piller 23/24 dager... Men det er kun denne måneden jeg har målt når jeg har EL, altså med en fertilitetsmåler som du tisser på, og en maskin som leser av svaret, og gir deg dager med liten/medium/høy sannsynlighet for å bli gravid.. Jeg var hos gynekolog på mandag, der han så at jeg ville få EL de nærmeste dagene.. igår viste monitoren høy sannsynlighet, altså at EL vil skje. El på dag 17.. Ut ifra syklusene jeg har hatt før vil det tilsi at det er 7/8 dager til jeg forventer TR. Selvom det denne syklusen viser seg at lutealfasen er for kort, er det jo ikke sikkert det er slik i alle sykluser.. som gynekologen sa; Ja, i denne syklysen har du hvertfall EL nå... Vet ikke om de hos legen vil gjøre noe med dette potensielle "problemet" før det er gått et år, slik som anbefalt for å få hjelp... Har også lest at lutealfasen kan være kort etter p-pilla bruk, og mulig bli forlenget etterhvert som kroppen kvitter seg med dette.... Har en på jobb som også har såpass kort lutealfase, hun har idag 2 barn!
Diva77 Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Hei, har også kort syklus 22/23 dager men har eggløsning så å si rett etter mensen er slutt, dag 8-10 og har blitt gravid 2 ganger. Så det er mulig
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Det er jo mulig at du har en litt forlenget syklus akkurat denne måneden? Jeg fannt ikke EL en måned, og bruke derfor fertilitetsmonitoren neste måned. Da viste det seg at den kom 5 dager for sent akkurat den ene måneden, og syklusen min ville blitt på 37 dager den måneden om jeg ikke hadde blitt gravid. Det er faktisk fullt mulig at syklusene plutselig forandrer seg, og at dette bare gjelder denne ene måneden. Med monitoren kan du jo overvåke syklusene dine de neste månedene og få ett godt innnblikk i hvordan din syklus er.
Veronica W Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2012 Jeg trenger litt hjelp av dere Slik ser syklusen min ut: PP1: 24 dager PP2: 23 dager PP3: 25 dager PP4: 26 dager PP5: 24 dager Med eggløsning på dag 16/17 hver måned... Jeg syns det er altfor kort tid mellom EL og mensen. Må jeg vente et helt år før jeg kan snakke med noen å kanskje få hjelp med dette? Gjerne når jeg også spotter 1 dag før mensen bryter ut, slik at dagene over blir 1 dag kortere.
Gjest Macaron Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Det KAN hende at du har kort lutealfase med de sykluslengdene, men det kan også hende at det er helt uproblematisk. Alt avhenger av når i syklusen du har eggløsning, og det finner du best ut v.hj.a. EL-tester og temping. Jeg har selv forholdsvis korte sykluser (25-27 dager), og ble gravid i en 25-dagers-syklus. Lutealfasen min er på 13 dager, så i den syklusen jeg ble gravid kom EL allerede på dag 12. Edit: Sorry, jeg så nå at du skriver EL er dag 16-17. Da blir nok lutealfasen din i korteste laget, ja. Jeg synes du skal høre med legen din om dette, du vil antakelig kunne få starte utredning tidligere enn det obligatoriske året når det er noe som åpenbart kan være galt Lykke til! Endret 26. mars 2012 av Macaron
Veronica W Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2012 Bør man ta kontakt med lege eller gynekolog?
Gjest Macaron Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Du bør nok ta kontakt med fastlegen først for å få henvisning til gynekolog. Hvis du skal gå til gynekolog uten henvisning kan det fort bli dyrt dersom du må ha flere timer. (Og det må du fort, med alle prøver og tester som skal tas osv.)
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #14 Skrevet 10. april 2012 Jeg sliter også med det samme, og mottar gjerne kjerringråd eller erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå