Gå til innhold

Samboer mener han ikke kan gi baby flaske om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på snart 4 mnd. Hun får kun flaske som måltid. Om natten vil hun ha to måltider. Problemet er at jeg får ikke sove mellom disse måltidene og heller ikke etter det siste. Jeg dupper nok av, men ingen ordentlig søvn. Jeg prøver å få samboeren min til å gi henne flaske, men han sier at om han skal opp 7-8 så går ikke det. Han kan gi om han skal opp sånn 9. For da får han bok søvn til å kunne jobbe.

Jeg har nå vært våken siden halv to og googlet meg frem på måter hvor jeg kan avvenne baby flaske om natten. Heg merker at set er for koseb sin skyld da hun skriker om hun er sulten ( noe hun ikke gjør nå selvsagt), men har da endt med at jeg har gått rundt og rundt i huset i 1 1/2 time. Til slutt ga jeg etter. Sambo mener at det vil gå over av seg selv, men det er fryktelig enkelt og si da han får hele netter. Jeg merker at jeg tåler ingenting når det gjelder babyen. Har jeg hun på armen og hun begynner å gråte koker det nesten over for meg. Jeg er så sliten og trett.

Noen som har noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes samboeren din er en dott. Hva skjer når barnet blir større og har mareritt om natten, kaster opp e.l? Da må man opp en gang i løpet av natten enten man vil eller ikke, så at han ikke kan trå til med en flaskemating på natten en gang i blant er bare tull. Han kan jo evt legge seg tidligere på kvelden slik at han får nok søvn likevel?

• Liker 33
Skrevet

Han høres ut som en klassisk dott, ja. Si at han skal få ut fingern og begynne å ta seg av familien sin. Dette er sånne "småting" som ødelegger forhold.

:klem:

• Liker 24
Skrevet

Hva var det han trodde papparollen gikk ut på egentlig? og ligge i senga og sløve? Nei vet du hva. Be han skjerpe seg og ta vare på ungen sin. Foreldreansvar går begge veier!

• Liker 24
Gjest HollyDolly
Skrevet (endret)

Han høres ut som en klassisk dott, ja. Si at han skal få ut fingern og begynne å ta seg av familien sin. Dette er sånne "småting" som ødelegger forhold.

:klem:

Ja men det er jo litt annerledes når mamma er på mammapermisjon og kan sove om dagen når babysen sov.

Men selfolgelig skal han hjelpe hun av og til.. men jeg synes at det er en selfolge at mora står op flere ganger om natta når hun har permisjon og "fri" dagen etter..

Når jeg avvente gutten min på flaske da tok jeg en uke.. var en vanskelig uke men var verdt det.

Når han gråt da fikk han litt vann, tok han aldri ut av senga. etter den uken sov han alltid kjempe gott hele natten.

han var vel litt eldre da, trur han var 7 mnd.

Men lykke til :yvonne:

Endret av HollyDolly
  • Liker 13
Skrevet

Ja men det er jo litt annerledes når mamma er på mammapermisjon og kan sove om dagen når babysen sov.

Men selfolgelig skal han hjelpe hun av og til.. men jeg synes at det er en selfolge at mora står op om natta når hun har permisjon og "fri" dagen etter..

Babyer lever om dagen også.

• Liker 29
Skrevet

Skulle gjerne sovet om dagen, men babyen kan ikke sove mere enn 15 min av gangen. Hun blir umulig om kvelden. Rutinene blir det bare krøll på. Maks en halvtime. Og en halvtime veier ikke opp for 5 timer våkenhet om natten

• Liker 4
Gjest HollyDolly
Skrevet

ah? det viste ikkje jeg :fnise:

Men de aller fleste babyer jeg veit om sov om dagen med.. derfor kan mamma sove/hvile når babyen sover om dagen, sa etter pappa kjem heim.. bytta de på og hjelper hverandre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Å være hjemme med en baby er like slitsomt som å jobbe, faktisk enda mer. Jeg fikk to barn i løpet av ett år og var hjemme i 2,5 år før jeg begynte å jobbe.

Da jeg gikk hjemme var jeg konstant utslitt og ekstremt trøtt, nå som jeg jobber er jeg aldri sliten i det hele tatt og har masse overskudd.

Så egentlig burde det vært omvendt, han burde tatt alt på nettene så du fikk sove, for dine dager er nok mye tøffere enn hans!

Men det mest rettferdige er jo at dere bytter på det, enten en gang hver om natten, eller annenhver natt.

Har du ikke ryggrad til å si fra, så går det bare utover deg selv, for da blir det jo du som må fortsette å stå opp hver eneste natt.

Hadde den idioten vært min samboer så hadde jeg blitt skikkelig forbanna, og sagt at hvis ikke han tok sin del, så kunne han bare dra til helvete og flytte et annet sted. Jeg fatter ikke at du finner deg i dette.

Endret av Mooria
  • Liker 19
Skrevet

Skal det om to timer. Dråpen i natt. Vært våken siden halv to.

Skrevet

dette er helt typisk. jeg var også alenemor med 3 barn og samboer som hadde så viktig jobb at han ikke kunne ta barna om natten og iallefal ikke ta fri fra jobb for å vere hjeme med dem syk.

nå er det slik at jeg er alene mor uten barnas far og det fungerer faktisk mye bedre! men da henger han seg opp i at jeg jobber og mener han er en bedre foreldere enn meg..neidu. menn som ikke hjelper til er ingenting å samle på. det er slitsomt med alle våkenettene men verd det!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke fått barnet mitt enda.

Hos oss har vi snakket om at det vil være min jobb å stå opp om natten, så lenge det er jeg som er i permisjon. Aner ingenting om hvor sliten og trøtt jeg kan bli, men vet jo at selv om vi har denne enigheten om "arbeidsfordeling" så vil mannen min kunne stille opp hvis jeg blir for sliten.

En natt i ny og ne hvor mannen din gir flaske til babyen burde jo ikke by på et problem. Samtidig så forstår jeg at det ikke kan bli for ofte, når mannen skal på jobb. Han har sikkert mulighet til å avlaste deg når han har fri, som han kanskje har i helgene.

Jeg tror dere trenger å snakke sammen. For meg høres det ut som kommunikasjonssvikt angående hvordan dere skal fordele ansvaret for babyen i hverdagen deres.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns han høres ut som en skikkelig dust! Det er jo klart at hvis du får 3 timers usammenhengende søvn hver eneste natt og maks to timer på dagen kommer du til å bli helt utslitt etter en stund. Ser han ikke hvor sliten du er?

Du får si til ham at du skal være våken med babyen hele dagen og hele kvelden neste dag, og siden babyen sover så kort om gangen så blir det ikke noe mer søvn på deg. Han kan jo f.eks ta første mating om natta, siden du ikke får sove etter du har matet, og så kan du ta den andre. Han kan vel klare seg på 6 timers søvn innimellom han også, som alle andre!

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er ufattelig mange KG-damer som mener at pappaen bør ta sitt ansvar for babyen på natta. Noe jeg finner helt urimelig, i og med at det er moren som går hjemme i permisjon -og kan hvile ut på dagtid, sammen med barnet.

Falt meg ikke inn engagn å vekke pappaen til mine barn på natten, for at han skulle mate dem, når han faktisk skulle opp kl 0630 hver morgen. Jeg kunne ligge litt utpå sammen med babyen, eller slumre litt på sofaen på dagtid, den muligheten hadde ikke pappaen. Og ja, det er slitsomt med babyer, men det går over!

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det er ufattelig mange KG-damer som mener at pappaen bør ta sitt ansvar for babyen på natta. Noe jeg finner helt urimelig, i og med at det er moren som går hjemme i permisjon -og kan hvile ut på dagtid, sammen med barnet.

Falt meg ikke inn engagn å vekke pappaen til mine barn på natten, for at han skulle mate dem, når han faktisk skulle opp kl 0630 hver morgen. Jeg kunne ligge litt utpå sammen med babyen, eller slumre litt på sofaen på dagtid, den muligheten hadde ikke pappaen. Og ja, det er slitsomt med babyer, men det går over!

Det går med "normale" babyer. Barnet til TS ser ut til å kun sove 15 min i slengen på dagtid.

Så TS går i verste fall et par måneder med 2-3 timer søvn på natten, og muligens døse litt på dagtid.

Men kanskje TS kan sove på dagen, etter far har kommet hjem?

• Liker 10
Skrevet

Siden far skal på jobb på dagen, med alle de kravene det medfører (nei, det er ingen unskyldning at man har baby og derfor hangler rundt på jobb på dagtid. Da får man ta ulønnet permisjon deler av tiden slik at man er produktiv i tiden bedriften betaler lønn for at man skal være det), så er jeg enig med far. Men da må far ta barnet på ettermiddag/kveld frem til han legger seg, så mor får hvilt ut/sovet på ettermiddag/kveld. Og vice versa når far er i permisjon og mor i jobb, så klart.

• Liker 10
Skrevet

Du er jo heldig. Min eks mente at han ikke orket å stille opp da han skulle på jobb om tre uker!

Nei, synes det virker lite ansvarsfullt å ikke kunne stille opp, ihvertfall noen ganger.

• Liker 1
Skrevet

Siden far skal på jobb på dagen, med alle de kravene det medfører (nei, det er ingen unskyldning at man har baby og derfor hangler rundt på jobb på dagtid. Da får man ta ulønnet permisjon deler av tiden slik at man er produktiv i tiden bedriften betaler lønn for at man skal være det), så er jeg enig med far. Men da må far ta barnet på ettermiddag/kveld frem til han legger seg, så mor får hvilt ut/sovet på ettermiddag/kveld. Og vice versa når far er i permisjon og mor i jobb, så klart.

For ikke å snakke om at han vil være en livsfarlig sjåfør til og fra jobb når han ikke får sovet ut. Og livsfarlige sjåfører ender fort opp enten som døde selv eller som bildrapsmenn.

Jeg regner med at trådstarter sin samboer tar sin tørn i helga, så får trådstarter sove ut ekstra mye da.

• Liker 2
Skrevet

Her holder jeg med far.

Og Greengrass.

• Liker 10
Skrevet

Du sier at barnet ikke kan sove mer enn 15 min om dagen for da blir rutinene "ødelagt". Da tror jeg faktisk at jeg ville sett på de rutinene jeg. For ett barn på 4 mndr trenger mer søvn en noen små dupper nå og da på 15 minutter.

Vårt yngste barn var helt likeends. Det løste seg den dagen ei venninne av meg foreslo å legge h*n ut i vogn for å sove. Da snudde det seg og både h*n og vi fikk bedre dager. H*n var rett og slett overtrøtt og klarte derfor ikke å finne roen om natta.

Evt så ville jeg kontaktet HS eller en kiropraktor for å sjekke om barnet kanskje kan ha låsninger i ryggen/nakken (kiss kidd) som gjør at h*n har smerter og derfor ikke finner roen og får sovet.

Har barnet en "favoritt side" når det ligger på ryggen (feks ligger med hodet til høyre eller venstre hele tiden, foretrekker å ligge slik)?

Men når hun ligger våken om natta, skriker hun eller viser anna form for misnøye? Hvis hun ikke skriker så la henne ligge i senga si, så sovner hun nok etterhvert.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...