Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er en mann i begynnelsen av 20 årene som vurderer å ta et år til på FHS etter 2 år med jobbing. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen her kan svare på, på forhånd takk.

Vil de være rart at jeg har jobbet imellom for så å ta enda et år på FHS?

Jeg har også et søsken som også har søkt på den skolen jeg vurderer, h*n sier at det ikke vil være noe problem, men er det rart/uvanlig at søsken går på samme FHS?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

På den skolen jeg gikk på hadde vi flere som hadde jobbet noen år mellom skole og fhs. Den eldste på vår skole var vel 26 hvis jeg husker riktig, ikke noe problem det :)

Det tror jeg bare du og broren din kan svare på. For de fleste er fhs helt nytt, og ingen vil nok reagere på at dere er søsken så lenge dere har en god tone dere imellom :)

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Der jeg gikk var det også folk som var litt oppe i 20-årene. De yngre hadde ingen problemer med dem, men tror de eldre kunne synes det var litt mye barnsligheter og drama innimellom. Så du kan jo se på skoler med 18-årsgrense i stedet for 16.

Ville også valgt en annen skole enn broren din. Mest fordi da får du det samme utgangspunktet som de fleste andre- at du ikke kjenner noen fra før. Det er mye mer utfordrende på det sosiale plan. Kjenner du noen fra før, vil det være mye enklere å bare velge å være med den personen. Den første tiden på skolen er viktig. Er i alle fall det inntrykket jeg fikk av at vi hadde 2x2 venninner som hadde søkt og kommet inn på skolen sammen.

• Liker 2
Skrevet

De fleste på min FHS kom rett fra videregående, men den eldste var 30. Det var en del svensker og dansker som søkte seg dit, og de var alle oppi tyveårene. Tror faktisk snittalderen var 21 pga de som dro opp snittet. Men du må være forberedt på at de fleste kommer rett fra VGS og aldri har bodd hjemmefra før. Det er nok en del forskjeller fra skole til skole, noen rekrutterer kanskje litt eldre elever også. Synes heller ikke du burde søke samme skole som broren din, rett og slett fordi jeg tror man har godt av å komme til en FHS hvor man ikke kjenner noen fra før, og sier meg enig i det Badabing mener med det. Og ellers vil jeg bare si at FHS for min del var et helt fantastisk år! Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet to år etter vgs, og så begynte jeg på FHS. Jeg tror jeg på mange måter hadde et bedre utgangspunkt enn de andre, jeg var mer opptatt av å faktisk få noe faglig ut av det i stedet for å bruke tiden til å slaske og feste.

Det eneste negative med å være litt eldre enn de andre, var at jeg hadde opplevd å bo alene og visste litt mer hva det dreide seg om. Det er ikke særlig gøy når ingen av de du bor sammen med er spesielt opptatt av å ha det ryddig rundt seg eller å ta hensyn til andre - men sånn kan jo folk som er langt oppi 20åra også være, da ;)

• Liker 1
Skrevet

Du må også være forberedt på å gi opp en del friheter du tidligere har tatt for gitt. Alle skoler har ikke det, men de fleste skoler har forbud mot drikking. Noen kun på skolen, andre at det ikke er lov å komme hjem beruset, hvorpå lærerne står med alkotester i døra. Du vil heller ikke få bestemme måltider selv, og det er ofte fellesvasker. Mye av dette er bare bra for 18-åringer som kommer dit, men kan være litt vanskeligere for noen som har bodd utenfor hjemmet et par år. Og om skole tillater drikking, anbefaler jeg deg å være nøye på hvilken skole du tar, da jeg har hørt at en del tar litt av med drikkinga (en haug 18åringer som lever tett på hverandre + alkhohol = ?).

• Liker 2
Skrevet

Der jeg gikk var det også folk som var litt oppe i 20-årene. De yngre hadde ingen problemer med dem, men tror de eldre kunne synes det var litt mye barnsligheter og drama innimellom. Så du kan jo se på skoler med 18-årsgrense i stedet for 16.

Ville også valgt en annen skole enn broren din. Mest fordi da får du det samme utgangspunktet som de fleste andre- at du ikke kjenner noen fra før. Det er mye mer utfordrende på det sosiale plan. Kjenner du noen fra før, vil det være mye enklere å bare velge å være med den personen. Den første tiden på skolen er viktig. Er i alle fall det inntrykket jeg fikk av at vi hadde 2x2 venninner som hadde søkt og kommet inn på skolen sammen.

Trådstarter her.

Ja, de skolene jeg har sett på og som jeg vurderer har alle 18 års grense

Joda, du har vel et poeng i det, men jeg trur vi såpass få felles interesser at vi nok neppe vil henge mye med hverandre sånn til vanlig. En annen grunn til at jeg vurderer den samme skolen er for at foreldrene våre skal slippe å måtte ta to turer vestover. Vi bor på østlandet nå så det kan fort bli mye ekstraarbeid for dem.

Takk for at du svarte.

Skrevet

Du må også være forberedt på å gi opp en del friheter du tidligere har tatt for gitt. Alle skoler har ikke det, men de fleste skoler har forbud mot drikking. Noen kun på skolen, andre at det ikke er lov å komme hjem beruset, hvorpå lærerne står med alkotester i døra. Du vil heller ikke få bestemme måltider selv, og det er ofte fellesvasker. Mye av dette er bare bra for 18-åringer som kommer dit, men kan være litt vanskeligere for noen som har bodd utenfor hjemmet et par år. Og om skole tillater drikking, anbefaler jeg deg å være nøye på hvilken skole du tar, da jeg har hørt at en del tar litt av med drikkinga (en haug 18åringer som lever tett på hverandre + alkhohol = ?).

Jeg er vel nesten avholds, drikker ihvertfall svært lite og sjeldent så akkurat det med alkoholforbudet er ingen stor sak for meg. Takk for svarene.
Skrevet

Hvis du ser for deg at du ikke har noen problemer med å være med folk rundt alderen 18-21 (de fleste på folkehøgskolen min var det ihvertfall. Men vi hadde jo noen eldre. Han eldste var 25 og hadde ingen problemer med å være med de yngre)

så er det vel inget problem.

Tror ikke du skal se for deg så særlig mye faglig tyngde på folkehøgskole. Det var ihvertfall mest 'gøy' på skolen min, selv om jeg selvfølgelig lærte noe da :) Men du må jo gjøre det beste ut av det. Vil du lære noe, så lærer du jo mer.

Er ikke rart om du har jobbet tidligere. Vi hadde mange forskjellige slags mennesker på skolen min. Folk hadde gjort alt mulig rart!

Bare vær åpen, og vær med på ting. Vær sosial, snill og grei... så har ikke resten noe betydning...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vel nesten avholds, drikker ihvertfall svært lite og sjeldent så akkurat det med alkoholforbudet er ingen stor sak for meg. Takk for svarene.

Nei, da gjør det vel ikke så mye ;) Jeg håper uansett du finner en skole du trives på, for min del er i hvert fall FHS noe jeg kommer til å savne lenge (selv om et år var nok), og jeg har fått minner og venner for livet.

• Liker 1
Skrevet

Nei, da gjør det vel ikke så mye ;) Jeg håper uansett du finner en skole du trives på, for min del er i hvert fall FHS noe jeg kommer til å savne lenge (selv om et år var nok), og jeg har fått minner og venner for livet.

Helt enig. Vurderte faktisk å ta et år til med en gang, men ble jobbing istedet, men nå har savnet etter miljøet og alle de gode stundene man har på FHS blitt for mye så det må nok bli et år til for meg.

Takk for alle gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...