Gå til innhold

Kalkun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er en annen tråd, men jeg er kalkun-jomfru og skal servere denne fuggeln i morgen og har noen helt konkrete spørsmål.

Først og viktigst:

Jeg har en diiiiiger kalkun på balkongen. Når og hvordan skal den tines?

Det virker som det sikreste er å steke den på 100 grader fra morgenen av og stappe med epler og svisker? Kan man ikke lage stuffing ved siden av? Ja, jeg vet at stuffing skal stuffes, men for å jukse litt, liksom?

Tips til saus og sånn skal jeg finne i den andre tråden, mye godt der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står om både tining og massevis om stuffing el ikke stuffing i den andre tråden også, men du må ihvertfall begynne å tine den NÅ hvis du skal tine den i kjøleskap.

Skrevet

Tror ikke du rekker å tine den i kjløeskapet nå jeg..

Skrevet

Først, kalkun bør tines i kjøleskap, eller annen litt kjørlig plass over ca to-tre dager.

Til nød på kjøkkenbenken natta over, men da siver det ut mye kjøttsaft.

100 grader stuffet med epler og svisker er bra, selv om jeg sverger til appelsinjuice.

Bind opp vinger og lår.

Stuffing kan lages ved siden av, mener å ha sett en oppskrift inne på NRK sine mat sider, og stekes i form i lag med kalkunen.

Gjest Hilde K S
Skrevet

På vår kalkis p 4,6 kilo står det tining i kjøleskap i to døgn.

Kjapp som jeg alltid er tok jeg den ut i dag klokken halv ti...

Skrevet

Kalkunen vår på 5 kg ble satt i den svale matkjelleren i går =) Gleder meg villt!!

Men hvis du ikke har tatt inn kalkunen enda så gjør det med en gang!! Du rekker nok ikke å tine den i kjøleskap, men da får du sette den på kjøkkenbenken og la den stå der til i morgen =)

Skrevet

Det var 9 dritkalde ute da - så klaka var den uansett. Nå står den på kjøkkengulvet og jeg skal sette noe under den tilfelle den renner. Kjøleskapet hadde jeg ikke hatt plass i under noen omstendigheter.

Takk for tips!

Skal på handel litt senere og da skal jeg kjøpe juice og svisker og epler og annet snadder - lese litt mer i den andre tråden først så jeg ikke glemmer noe.

Matprat er vel også er god side i og for seg. Men stuffing høres da utrolig mektig ut... et lite ekstra måltid det, og kalkun er jammen meg mektig nok i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...