AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Vi har som smått begynt med pottetrening på poden som nå er ett og et halvt år gammel. Har vel holdt på i ca to uker nå, og han har blitt flink til å tisse på potta ihvertfall, men har nok ikke helt blitt fortrolig med å bæsje på potta enda. Han sier heller ikke ifra enda når han må på potta, men det har vi heller ikke forventet så tidlig, selvfølgelig. Det jeg lurer på er om dere synes det er veldig tidlig å begynne pottetreningen allerede? Og er det noen som har lure tips til hvordan det skal gå enklest mulig? For eksempel hvordan få gutten til å forstå at han skal bæsje på potta også og ikke bare tisse? Det virker som han synes det er gøy og sitte på potta da. Når vi sitter der og venter så leser vi bøker, synger, ser på en leke osv. Er det dumt å gjøre det sånn? Kanskje han liksom "glemmer" hva han gjør på potta da, når vi holder på med noe annet i tillegg? Men han virker veldig stolt når han får skryt for å ha gjort på potta da
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Dette lurer jeg på også. Vi har en datter på 20 mnd hvor vi har prøvd litt. Hun var veldig ivrig til å sitte på doringen framfor potte de første dagene, men så etter det så har hun bare nektet. Vi har tenkt at det er ennå for tidlig og vi skal ikke stresse med det ennå. Nå aner vi ikke når vi skal prøve neste gang.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes også dette er vanskelig. Jenta vår er 2 år og 2 mnd, og her ser vi at det rett og slett er for tidlig. Vi prøver å lokke med pottebok med klistremerker etc, den største potteskrekken begynner å avta noe, hun kan sitte ned et par sekund, men så er det nok, og det har aldri kommet noe i potten. Det er heller ingen andre i barnehagen på gruppa hennes på samme alder som har sluttet med bleier.
Susan Sto Helit Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Vi har som smått begynt med pottetrening på poden som nå er ett og et halvt år gammel. Har vel holdt på i ca to uker nå, og han har blitt flink til å tisse på potta ihvertfall, men har nok ikke helt blitt fortrolig med å bæsje på potta enda. Han sier heller ikke ifra enda når han må på potta, men det har vi heller ikke forventet så tidlig, selvfølgelig. Det jeg lurer på er om dere synes det er veldig tidlig å begynne pottetreningen allerede? Og er det noen som har lure tips til hvordan det skal gå enklest mulig? For eksempel hvordan få gutten til å forstå at han skal bæsje på potta også og ikke bare tisse? Det virker som han synes det er gøy og sitte på potta da. Når vi sitter der og venter så leser vi bøker, synger, ser på en leke osv. Er det dumt å gjøre det sånn? Kanskje han liksom "glemmer" hva han gjør på potta da, når vi holder på med noe annet i tillegg? Men han virker veldig stolt når han får skryt for å ha gjort på potta da Vi gjorde det rimelig likt med eldstemann, og han sluttet med bleie når han var rett over to år. Det med å bæsje i potta kom av seg selv en gang han hadde diare... Da ville han ikke bæsje i bleier, og så ble han vant til å bæsje i potta istedenfor... Når dere er litt vant med potte, kan dere jo teste det å gå i truse litt? Regn med en del uhell, men da ser dere ganske greit om ungen er klar for å slutte. Eldste sluttet å tisse i truser rimelig fort, og gikk på potta selv istedenfor. Minste har vi jo brukt potte på fra tidlig av, men ikke gjort noe stort ut av det. For tiden har vi pottenekt... Men har begynt å teste truser alikevel. Jeg tåler at det kommer noen uhell, og ungen lærer at det går an å gå uten bleie. Barn er klare til forskjellige tider. Men så lenge man ikke kjefter og stresser, så er det jo bare å prøve seg fram og se hva som går og ikke går.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 anbafaler å begynne å trene barna direkte på do. med do ring self.mindre griseri,og barna blir ikke nødd å begynne med det itillegg senere. beste tiden å begynne er med en gang barnet er bevist på sitt ærend.noen er tidligere enn andre og noen bruker lang tid. det er bare å prøve seg frem. når barnet går for seg selv og har ett "ærend er det bare å ta det med på do,gi en belønning i begynnelsen.klistemerke,frukt bit..noe barnet liker etc.
FangeLiv Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Vi har begynt tidligere, ved sju-åtte måneder, men jeg prøver på et svar likevel. Det med bæsjing, er det situasjoner der barnet pleier å bæsje? F eks om morgenen, etter frokost, etter middag eller andre ganger? Sånn er det her, og da har jeg kommet barna i forkjøpet ved å sette dem på do/potte. Etter å ha gjort det på do mange nok ganger, har det blitt normalen for dem og de vil ikke bæsje i bleia. Eldste sluttet helt med b-bleie som ettåring, mens bleia forsvant litt før hun var to da hun først da fikk kontroll på tissingen. Minstegutten er foreløpig litt motsatt, han har tisser lite i bleia og mest på do, mens det hender han bæsjer i bleia ennå. (bæsjer mange ganger om dagen da, ikke bare 1-2 ganger slik søstra har gjort, så da blir det vanskeligere å komme i forkjøpet). Når det gjelder lesing/ha det moro på do. Vi har hatt stor suksess med det med den første. Til sammen er det maaange timer vi har brukt på lesing/sang mens hun sitter på ramma. Hun ble som sagt helt tørr og har ikke tatt skade av den moroa. Har prøvd det samme med minste, men han har ikke tid. Han viil gjøre seg ferdig med tiss/bæsj og så vil han tørkes og krabbe videre. Kort oppsummert herfra: man kan kjøre et likt opplegg, men barna er så ulike at de former det slik de vil ha det uansett. Lykke til 1
Gjest Annaires Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Her tok vi Frøkna rett på do, hoppet over den ekle potten. Fant en god rutine på det. Med en gang hun stod opp, etter måltid, før vi skulle ut.. Osv. Var en periode hun var redd for å sitte på do, men da sang og leste vi. Hun sluttet med bleie da hun var 2 år og 2 mnd. Var mye uhell de første to ukene( like før vi ga opp hele greine), men hun lærte fort.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Kanskje man som oftest beg for sent med pottetrening nå?
Gjest Annaires Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Kanskje man som oftest beg for sent med pottetrening nå? Det tror jeg så absolutt! 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 TS her! Tusen takk for mange gode svar Jeg antar vi bare kan fortsette på samme måten, og være ekstra obs på når han ser ut til å skulle bæsje, så kanskje det kommer i boks også Og jeg skal se meg om etter en sånn ring til doen så han kan begynne og sitte på do i stedet, er nok et godt poeng at det er lurt å venne ungen til "voksendoen" med det samme, ellers kan vel den virke litt skremmende også i overgangen fra potta til doen ved et senere tidspunkt. Men da må man vel også kjøpe en liten krakk som han kan ha beina på, så han slipper å sitte og dingle med bena. Stakkars småen
helenaa Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Vi begynte med do-ring til førstemann før hun var 2 år, og da var hun veldig motivert, og fikk det til noen ganger. Men da hun ble litt eldre nektet hun. Nå er hun 3, og kan gå med truse hjemme, og vi har nesten ingen uhell. Men i barnehagen bruker hun fortsatt bleie, og på natta. Noen ganger må vi lokke henne til å gå på do (lese bok eller blåse såpebobler), men ofte sier hun ifra selv. Minsten satte vi på do-ringen fra hun var 6 mnd, og hun bæsjer stort sett bare der. Har ofte tørre bleier også, men vi har ikke prøvd å la henne gå uten. Hun er bare 1 år. Vi setter henne på do når hun står opp på morgenen og etter dagsoving, evt hvis hun lager presselyder eller promper. Det pleier å være sikre tegn. Min erfaring er altså at det er lettere når de er små, og jeg synes det hørtes fint ut sånn som dere gjør.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #12 Skrevet 17. januar 2012 vi begynte med tidlig pottetrening (fra babyen var en måned). dette gikk kjempefint, helt til hun begynte i barnehagen, da ho var ett. der bruker de ikke potte, pga hygiene. så da nektet vesle å gå på do. og begynte samtidig å nekte å gå på potta hjemme. vi har hatt pause noen måneder, før vi har begynt igjen. har en liten veske, med ulike 'spennende' ting hun får leke med. denne veska får hun kun se oppi mens ho sitter på potta. så nå er vi heldigvis tilbake på pottesporet. Med nestemann skal jeg begynne rett på do-ring, så blir det ikke så stor overgang i barnehagen. når det gjelder å få til bæsjinga på potta, så regner jeg med at du merker når poden skal gjøre sitt. da er det lurt å ta han med på badet med en gang, og sette han på potta. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Jeg vil få denne tråden til å livne opp igjen, da vi fortsatt ikke har fått huttungen til å bæsje på potta. Han er veldig flink til å tisse på potta, og det er ikke noe "pottenekt" her nei... Men når jeg merker at han skal bæsje, og jeg sier : "Kanskje vi skal gå på potta, og bæsje der i stedet? " Så følger han villig med, og setter seg frivillig på potta, men ingen bæsj kommer... Etter å ha sittet på potta og ventet leeeenge og vel, så gir vi ofte opp. Og med det samme vi kommer ut på stua igjen da, og han begynner å leke med noe eller ser i en bok eller noe, så kommer det. Det er nesten som han har en slags "stopper" for å bæsje på potta! Han får det rett og slett ikke til. Men det er kanskje normalt? At det er et større problem med bæsjing enn tissing? Noen som har flere råd? Vi har ikke begynt med truse enda, for det er såpass "ustabilt". Men kanskje om han bæsje på seg da han har truse på, så blir han det mer bevisst`?
Susan Sto Helit Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Jeg vil få denne tråden til å livne opp igjen, da vi fortsatt ikke har fått huttungen til å bæsje på potta. Han er veldig flink til å tisse på potta, og det er ikke noe "pottenekt" her nei... Men når jeg merker at han skal bæsje, og jeg sier : "Kanskje vi skal gå på potta, og bæsje der i stedet? " Så følger han villig med, og setter seg frivillig på potta, men ingen bæsj kommer... Etter å ha sittet på potta og ventet leeeenge og vel, så gir vi ofte opp. Og med det samme vi kommer ut på stua igjen da, og han begynner å leke med noe eller ser i en bok eller noe, så kommer det. Det er nesten som han har en slags "stopper" for å bæsje på potta! Han får det rett og slett ikke til. Men det er kanskje normalt? At det er et større problem med bæsjing enn tissing? Noen som har flere råd? Vi har ikke begynt med truse enda, for det er såpass "ustabilt". Men kanskje om han bæsje på seg da han har truse på, så blir han det mer bevisst`? Dere kan ikke sitte og se i bok mens det sittes på potta da? For å se om det kommer noe når man ikke tenker på at man sitter på potte... Vi har veldig suksess med det å lese bok mens man potter. 1
Gjest Annaires Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 Vi satt henne på do, og sang en sang, eller leste bok. Kan jo hende det hjelper,.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 Vi har gjerne med leker og bøker til potta. Vi synger også, og han følger tålmodig med på det. Men ingenting i potta..utenom tiss da.
Vibi Skrevet 22. mars 2012 #17 Skrevet 22. mars 2012 Har du prøvd å klemme litt på magen, løfte opp beina etc? Kanskje han bare må gjøre det en gang for å skjønne at det ikke er noe skummelt med det?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #18 Skrevet 22. mars 2012 Har du prøvd å klemme litt på magen, løfte opp beina etc? Kanskje han bare må gjøre det en gang for å skjønne at det ikke er noe skummelt med det? Vi har prøvd det ja. Ja, men så var det det da... hvordan i alle dager få ham til å gjøre det første gangen...?? Jeg tror også at han skjønner det, bare han får gjort det én gang. Men jeg har ikke inntrykket av at han synes det er skummelt, bare at han ikke kontrollerer/tenker på det selv liksom. Tror "bæsjestunden" er en litt "hellig ting", da han vanligvis gjemmer seg bort og studerer en leke lenge og vel.. Og at det blir så forandret fra hva han er vant med å skulle gjøre det på potta da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå