Gå til innhold

Håpløs legging av to barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg GIR OPP snart, grrr. Vel, skriver dette 1 min etter at ungene endelig har falt til ro....

Men: er ute etter tips til hvordan få lagt to unger samtidig uten problemer????

Av og til må jeg legge begge alene hvis pappa ikke er hjemme. Hvis eldstemann skal få være litt lenger oppe enn minste, så holder minste seg likevel våken til eldste skal legge seg. Og da er f..skapet i gang. De tuller, tøyser, ler og har d ufattelig morsomt på min bekostning. det hjelper ikke med "pedagogisk legging", streng legging, morsom legging, rolig legging, sint legging osv osv.

Det går sååå fint med både synging og eventyr, helt til jeg skal si god natt og gå...DA forvandler de seg til små monstre.

TIPS?!??!?

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Si god natt og ikke responder på en skit fra dem etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men broren min pleide å "rømme" fra senga da han var liten. Mamma og pappa løste det ved å ta ham i hånda og leie ham tilbake i senga uten å reagere på det han sa og gjorde fram til han skjønte at det ikke var noe artig å prøve å stå opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Her i huset var det i flere perioder stor suksess med en spennende lydbok. Gjerne en med flere kortere historier i stedet for en lang (i og med at de ikke alltid sovnet samtidig. Man slapp dermed å krangle om hvor man skulle fortsette historien neste dag).

Da er det bare å liste seg inn for å skru av CD-spilleren når begge har sluknet. Et aldernativ hvis man feks har digibok eller mp3-spillere er at de får høre på hver sin lydbok gjennom ørepropper (hvis de sover på samme rom).

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er de?

Skrevet

Hvor gamle er de?

Og sover de på samme rom?

Skrevet

Og sover de på samme rom?

De har hvert sitt soverom, 3 og 6 år...

Takk for tips så langt!

De er små engler helt til jeg skal gå, da starter det. Har latt dem styre på for seg selv, men det er kaos og mega-gøy å leke etter leggetid, og de kan holde på 1 time....Neste dag: supertrøtte :(

Skrevet

Jeg har tre stykker. De prøvde seg i begynnelsen. Du må bare si natta, slukke lyset lukke døren og ikke respondere etter dette. Det blir rabalder en stund, men til slutt kommer de inn i rutInen og da er de lett å legge. Du må være sta som fy og tåle og høre gråt en stund

Skrevet

Jeg GIR OPP snart, grrr. Vel, skriver dette 1 min etter at ungene endelig har falt til ro....

Men: er ute etter tips til hvordan få lagt to unger samtidig uten problemer????

Forventer du at de skal falle til ro tidligere enn 19:30?

Skrevet

Lydbok

Bok eller EN leke i senga...

Tja... Man får bare prøve seg frem.

Her har vi "regelen" om at ingen kan tvinges til å sove, men om man vil lese eller leke så må man være i senga.

Noen ganger sovner alle i løpet at 10 minutter, andre tar det over en time. Sånn er det bare.

Men her legger de seg "samtidig" da - og det er hipp som happ om jeg er inne til 4-åringen eller 6-åringen først.

Alle tre går på soverommene samtidig, og så går jeg runden med nattasang og "kos" etterpå, en etter en.

Men denne rutinen har vi hatt helt siden de var små, og den har alltid fungert, nemlig fordi de er vant med den - og de går kun ut av senga si om de må på do på kveldstid. Det har bare blitt sånn ;-)

Gjest Annaires
Skrevet

Hvorfor ikke?

Skrevet

legg den ene først. og vent til den har roet seg før neste mann skal i seng.30 min mellom dem må jo være ok.

Skrevet

Hva er galt med at de faller til ro før 19.30?

3 åringen bør vel absolutt sove før det?

Skrevet

Ja det er akkurat det; begge mine BØR sove rundt kl 19 for å være uthvilte nok når de vekkes 0630!

Skrevet

Ja det er akkurat det; begge mine BØR sove rundt kl 19 for å være uthvilte nok når de vekkes 0630!

Vi legger våre to eldste (3 og 5) med litt mellomrom, slik at treåringen har sovnet før eldstemann kommer (de deler rom). Det har vært løsningen hos oss.... Hos oss er det ikke så kritisk siden de (for tiden) ikke trenger å vekkes om morgenen. Hva om treåringen er i seng 1845 og seksåringen 1915? Femåringen vår synes ihvertfall det er veldig stas å få sitte å se på NRKsuper etter at barne-tv er slutt, mens treåringen ikke er så opptatt av super-quiz etc. Så da legger vi treåringen ca. 1845, og så sover hun når femåringen kommer.

Skrevet

Vi legger våre to eldste (3 og 5) med litt mellomrom, slik at treåringen har sovnet før eldstemann kommer (de deler rom). Det har vært løsningen hos oss.... Hos oss er det ikke så kritisk siden de (for tiden) ikke trenger å vekkes om morgenen. Hva om treåringen er i seng 1845 og seksåringen 1915? Femåringen vår synes ihvertfall det er veldig stas å få sitte å se på NRKsuper etter at barne-tv er slutt, mens treåringen ikke er så opptatt av super-quiz etc. Så da legger vi treåringen ca. 1845, og så sover hun når femåringen kommer.

Takk for mange gode tips folkens :)

Har forsøkt å la største være litt lenger oppe, problemet er at minsten klarer å holde seg våken til eldste MÅ legge seg.

Ikveld gikk d faktisk bra, sånn halvveis. Dette pga snakket med den minste om å ha en AVTALE om å bli på rommet og ikke komme ut ;)

Skrevet

Min 2 åring sovner aldri før kl 21, hun står opp mellom 0530-0600..

Skrevet

Sover hun på dagtid da?

:heks:

Skrevet

Nå har det jo vært relativt mye fokus på at unger får for lite søvn, og det er faktisk slik at man kan virke våken og opplagt selv om man er overtrøtt, og også ha problemer med å sovne. Søvnmangel (spesielt over tid) er skadelig for hjernen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at unger er forskjellige og at de har ulike søvnbehov. Men jeg syntes likevel det hørtes veldig tidlig ut å legge 6-åringen rundt 19. Er du sikker på at ungen er trøtt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...