Gå til innhold

Blir voksentennene noenlunde like som melketennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 3,5 år har ganske store mellomrom mellom hver tann. Jeg og faren har jevne, rette tenner som står tett. Vil barnet mitt få sånne mellomrom også med det neste tannsettet, eller er det ingen sammenheng mellom utseendet på melketennene og på de permanente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sett noen sammenheng.

Husk at de nye tennene oftest er større enn melketennene også, og vil fylle opp mer

Skrevet

Det er svært liten sammenheng, så lenge det ikke dreier seg om tydelige strukturer i skjelettet (et stort underbitt vil ofte kunne oppdages før permanente tenner kommer).

Gjest WendyClear
Skrevet

Voksentennene er jo større enn melketennene, så jeg vil tro hun kan få veldig rette fine tenner hvis hun allerede har god plass i munnen :) Dessuten er tannstell genetisk, så hun vil nok ende opp med å ha like tenner som deg eller din mann :)

Skrevet

Nei, det har ingen sammenheng etter mine erfaringer. Da min yngste var hos tannlegen første gang hadde hun så feil bitt at tannlegen lurte på om ungen klarte å spise. Og ga meg rekvisisjon til reguleringstannlege siden vi kom til å måtte trenge det (ungen var da 4 år). Da melketennene forsvant og nye tenner kom så fikk ungen en ordentlig perlerad. Har veldig fine og sterke tenner i voksen alder.

Eldste hadde melketenner på perlerad, mens voksentennene ble for tette.

Skrevet

Jeg hadde veldig rette melketenner, men måtte ha regulering i tre år, når de blivende tennene kom opp, så det hadde ingen sammenheng på meg i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...