Gå til innhold

Finne studentbolig i Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På sib sine nettsider kan jeg velge blant disse gatene som (tror jeg) ligger i nærheten av Nygårdshøyden:

Hans Holmboesgt. 18

5007 Bergen

Fosswinckelsgt 50B

5008 Bergen

Fosswinckelsgt. 67

5008 BERGEN

Magnus Barfotsgt.27

5015 Bergen

Sverresgt. 28

5010 Bergen

Klostergaten 2-4

5005 Bergen

Harald Hårfagres gt. 7

5007 Bergen.

Harald Hårfagresgt.9

5007 Bergen

Hans Tanksgt.18

5008 Bergen

Kan noen snille bergensere hjelpe meg litt her? :)

Endret av stacylicious
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle de adressene ligger midt i byen og maks 5 minutter fra fakultetet. Fakultetet ligger i den gaten hvor de fleste bussene stopper så det er ikke noe problem å leie noe utenfor sentrum.

Skrevet

Takk for svar!

Dumt spørsmål, men er det studentboliger på disse adressene?

Skrevet

Alle de adressene du har hentet fra SiB er det SiB som eier, så det er studentboliger, ja.

Skrevet

Det ligger også studentboliger langs bybanetraseen. Fantoft og Minde er gode alternativ. 10 minutter på bybanen, så er du der.

Skrevet

Det ligger også studentboliger langs bybanetraseen. Fantoft og Minde er gode alternativ. 10 minutter på bybanen, så er du der.

TS hold deg langt unna Fantoft. Ikke et bra sted å bo.

Minde er ganske koselig, det ligger rett ved bybanesporet og som AB sier 10 min med bybanen. Bybanen går som regel hvert 5 min om morgenen, og om ettermddagen midt i rushet, ellers hvert 10min frem til midnatt. :)

Skrevet

De fleste forelesningene til åsstudiet i psykologi foregår på det juridiske fakultet, altså Dragefjellet. Hvis du får hybel på Gyldenpris eller Frydenbø, tar deg deg 10 minutter å gå. Det er på andre siden av Puddefjordsbroen, men altså ikke langt :)

Skrevet

Hvorfor er ikke Fantoft et bra sted å bo?

Er det noen som har erfaring med noen studentboliger i Bergen?

Skrevet

Jeg har hatt venner i Fosswinckelsgate og Frydenbø. De var alle veldig fornøyd. I Fosswinckelsgate delte de bad og kjøkken med 3 andre. På frydenbø hadde de eget bad og kjøkkenkrok (to stekeplater og vask. Ovn på fellesrom).

Skrevet

Jeg vil helst ikke dele bad eller kjøkken med andre, altså ha en liten men "egen" leilighet...

Har fått inntrykk av at det kan være vanskelig/stressende å dele f. eks kjøkken eller bad med flere mennesker man egentlig ikke kjenner så godt...

Skrevet

Jeg vil helst ikke dele bad eller kjøkken med andre, altså ha en liten men "egen" leilighet...

Har fått inntrykk av at det kan være vanskelig/stressende å dele f. eks kjøkken eller bad med flere mennesker man egentlig ikke kjenner så godt...

Tror det kan være veldig vanskelig, da mange konkurrerer om disse studentboligene :) Men jeg vet du kan søke om det når du søker studieplass. :) Du får det opp på SIB sine sider, mener å huske at det stod ruter hva du kunne huke av, typen dele bad, eget bad og kjøkken osv :)

Ellers blir det å søke på det private markedet

Skrevet

Ja, jeg vet at det kan være vanskelig, derfor tenkte jeg å være ute i god tid og prøve å finne mest mulig om boligene på forhånd.

Er det noen områder som har mye støy, "farlige" plasser o.l.?

Skrevet

Det er alltids en del støy i sentrum, spesielt i helgene. Hvis du vil ha eget bad og kjøkken må du holde deg unna Fosswinckelsgate. Jeg har ikke vært i noen andre studenthybler enn Forsswinckel og Frydenbø, men sistnevnte anbefaler jeg på det varmeste.

Skrevet

Hvis du er litt nattredd, anbefaler jeg deg å holde deg unna Damsgårdsveien studentboliger. Litt dårlig nabolag, ukoselig å gå alene om kvelden.

Skrevet

Jeg har ikke selv bodd der, men flere av mine studentvenner har bodd der - og flyttet ganske fort. Fantoft er utenfor sentrum, du kommer raskt til byen pga. bybanen. Men ut ifra det jeg har hørt og selv sett er det ikke så bra. Nå har jeg kun vært i en av blokkene der, men det har vært dyr som kryper rundt, tilfeller av folk som har laget narkotika (ikke meningen å skremme deg, det er lenge siden jeg hørte noe om det, men det har altså skjedd), dårlige bygg osv.

Folkene er veldig greie, masse utvekslingsstudenter som bor der, så du får et kjempestort nettverk :) Men de aller aller fleste jeg kjenner har holdt ut ett år og funnet seg et annet sted etter det.

Det er noen som har det kjempefint i de andre blokkene, men jeg kan ikke si noe på dem, da jeg kun var i den verste. De har fått noen nye leiligheter og de er helt tipp topp, virkelig, men spørs om du får plass der - den ene gamle blokken er ikke så bra.

Skrevet

Det er stor kamp om boligene som innebærer at du ikke deler kjøkken og bad med andre. Selv ønsket jeg dette da jeg søkte hos SiB da jeg flyttet til byen, og jeg fikk rett og slett ikke tilbud om studentbolig.

Jeg måtte da bite i det sure eplet, og flytte inn i et kollektiv, sammen med andre. Det er klart man kan oppleve kjipe kollektiver, men jeg har ikke angret et sekund på at jeg har sjekket ut kollektivlivet. Det er lærerikt og hyggelig å bo sammen med andre :)

Når det er sagt, er ikke Bergen en veldig stor by, og uansett hvilken av SiB-boligene du velger, er du i helt overkommelig avstand til UiB.

Skrevet

Vi bor der og trives. Men vi bor i de nybyggede familieboligene. Resten av hyblene sies å være ganske slitte og stygge.

Skrevet

Jeg har bodd i Hans tanks gt, for mange år siden. Et kjempekjekt sted å bo, veldig sentralt.

Minuset var at vi var 7 stykker som delte kjøkken, to dusjer og toalett.

Vi delte vaskingen, hver sin uke. det fungerte greit, og kjøpte dopapir for pantepengene(vi hadde ofte fest :)).

Skrevet

Hva med Grønneviksøren? Skal ikke det være klart snart? Sentral beliggenhet og helt nytt, kan vel ikke bli bedre enn det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...