Gå til innhold

Hvor skadelig er Coca-Cola?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt spesiell situasjon, men jeg har ei venninne som drikker 1-2 LITER cola pr dag, til alle måltider, og litt imellom også. I dag hadde vi en veldig lang samtale der jeg prøvde å argumentere mot å drikke cola, men hun bare argumenterte tilbake med "så ille er det ikke" og "det påvirker jo ikke psyken". Jeg påstod at cola påvirker blodsukker som igjen påvirker humør og ytelse dagen gjennom.

Uansett, jeg vil ha erfaringer, tips, historier, og argumenter MOT å drikke cola, så vil jeg vise denne tråden til henne, kanskje hun slutter! Hun er min gode venninne, og jeg liker ikke det cola gjør med henne, hun er småfeit og lei seg pga det, hun sliter -veldig- med huden sin, hun har dårlige tenner i en alder av 24. Slik var det aldri før, før hun begynte å drikke så mye cola!

Skrevet

Jeg har venner som drikker MYE brus hver dag, og det ser man godt på tennene. De blir små og stumpete, ser nesten ut som babytenner. Utrolig ekkelt, spør du meg. Du burde si til din venninne at cola er veldig skadelig for tennene. Finn en tannbit, legg den i cola et par dager, og se hva som skjer! Selv om hun ikke får hull i tennene av dette, gir det likevel syreskader! Det er ikke til å unngå!

• Liker 1
Skrevet

Stakkars tennene til venninnen din.

Å drikke så mye brys hver dag er ikke bra uansett åssen man vrir og vender på det.

Skrevet

Om man pusser tennene etterpå så er det minimalt med skade.

• Liker 1
Gjest henriett3
Skrevet

Om man pusser tennene etterpå så er det minimalt med skade.

Hvor mange av 100 personer pusser tenner hver gang rett etter de har drukket brus?

Skrevet

Man skal faktisk IKKE pusse tenner rett etter man har konsumert syre og sukker. Det svekker emaljen. Drikk heller vann.

• Liker 7
Skrevet

Finn en tannbit, legg den i cola et par dager, og se hva som skjer!

I følge coca-cola.no (som det er nede for vedlikehold) så kan ikke det sammenlignes da colaen ikke er i munnen hele tiden og man har spytt i munnen. Husker ikke helt ordrett hva de det stod da.

Skrevet

Jeg drakk ca en og en halv liter cola i flere år. Var også dypt deprimert i den perioden, og pusset ikke tennene i det hele tatt.

Jeg har perfekte tenner, med unntak av et lite hull i en visdomstann. I følge tannlegen var trolig det at jeg ikke pusset tennene det som berget de, pga at det da la seg et beskyttende lag med plakk og tannsten over de.

Men, jeg lurer i ettertid på om coladrikkingen var et symptom, eller en delårsak til depresjonen jeg hadde da. Var kun lett-cola/pepsi/osv, og asparatam er ikke kjent for å være helsekost.

• Liker 1
Skrevet

Takk for erfaringer og historier, keep them coming sier jeg bare. Er fast bestemt på å hjelpe venninnen min ut av dette coladritet, hun blir SKIKKELIG sint og slem om hun går uten cola en dag eller to, og det er ikke bra.

Skrevet

1-2 LITER cola pr dag

hun er småfeit og lei seg pga det, hun sliter -veldig- med huden sin, hun har dårlige tenner i en alder av 24

hun bare argumenterte tilbake med "så ille er det ikke"

Jeg beklager, men venninna di er en idiot. Bokstavelig talt alle problemene du nevnte kan grunnes overdrevent brusdrikking. Dersom hun fortsetter, kan hun også snart kose seg med diabetes og beinskjørhet.

Skrevet

I følge coca-cola.no (som det er nede for vedlikehold) så kan ikke det sammenlignes da colaen ikke er i munnen hele tiden og man har spytt i munnen. Husker ikke helt ordrett hva de det stod da.

Det kan ikke helt sammenlignes hvis man heller nedpå ett glass/en halvliter cola én gang om dagen, nei, men når man drikker cola til alle måltider, og i tillegg mellom disse, så blir faktisk tennene badet i cola store deler av dagen, og dette skjer da dag ut og dag inn over lang, lang tid. KLART denne "testen" er viktig som et bilde på hva denne drikken faktisk gjør med tennene.

Juice og andre sure drikker er også skadelig, men de færreste går og nipper til det dagen lang, og dermed blir påvirkningen en helt annen. Coladrikkere (i stort format) har derimot en tendens til å sitte med glasset/flaska så snart de har mer enn et halvt minutt ledig.

En kompis av meg hadde/har gulgjennomsiktige tenner etter langvarig coladrikking. Det er... ja... deilig?

Skrevet

...

Det er omtrent like påitelig å finne info om cola på coca-colas egne sider som det er å finne info om melk på melk.no og de andre sidene til TINE :ler:

Skrevet

1/2 liter cola inneholder 50g sukker (tilsvarer 25 sukkerbiter) og ersom man kalorimessig går i 0 hver dag (altså at man inntar og forbruker et likt antall kalorier), så vil man ved å drikke 1/2 liter cola daglig legge på seg 0,8kg i måneden. Gang det opp med 1,2,3...og det blir en god del kg etterhvert:/ Man får også store svingninger i blodsukker pga alt sukkeret, som igjen kan føre til humørsvigninger, konsentrasjonsvansker, depresjoner m.m

Dessuten fører brusdrikking (med eller uten sukker) til at man skiller ut kalsium fra skjelettet, ikke bra mtp f.eks benskjørhet.

Sånn på toppen av det hele; cola inneholder ingen næringsstoffer, kun tomme kalorier.

Skrevet

1/2 liter cola inneholder 50g sukker (tilsvarer 25 sukkerbiter) og ersom man kalorimessig går i 0 hver dag (altså at man inntar og forbruker et likt antall kalorier), så vil man ved å drikke 1/2 liter cola daglig legge på seg 0,8kg i måneden. Gang det opp med 1,2,3...og det blir en god del kg etterhvert:/ Man får også store svingninger i blodsukker pga alt sukkeret, som igjen kan føre til humørsvigninger, konsentrasjonsvansker, depresjoner m.m

Dessuten fører brusdrikking (med eller uten sukker) til at man skiller ut kalsium fra skjelettet, ikke bra mtp f.eks benskjørhet.

Sånn på toppen av det hele; cola inneholder ingen næringsstoffer, kun tomme kalorier.

FY FAEN!! Så 2 liter feks, det er 200GRAM SUKKER?! Man kan jo bli alvorlig syk!

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at å legge en tannbit i cola i 24 timer lett kan sammenlignes med å drikke flere liter Cola hver dag i flere år.

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg synes du skriver mange argumenter IMOT selv i startinnlegget ditt jeg ts.... at hun er småfeit for.eks! en sånn stor colaflaske innholder jo mer kalorier enn et middagsmåltid!! så om hun drikker all denne colaen i tillegg til maten, så er det sørenmeg ikke rart hun er småfeit... og innen kort tid: overvektig og fedme-feit!

• Liker 1
Skrevet

Jeg visste at det var mye sukker i Cola, men jeg kommer ikke over at det er snakk om 200gram på to liter. TO HUNDRE GRAM, for meg, ts, som ikke spiser sukker eller varer med spesielt mye sukker i, er det sjokkerende store mengder. Ikke rart min venninne sliter med utseende når hun får i seg rundt 2kg sukker pr 10 dager, hvis det er de dagene hun drikker rundt 2 liter cola. Ofte gjør hun nemlig det. Hun har holdt på lenge, jeg er redd hun får diabetes og andre farlige sykdommer :(

Mine argumenter biter ikke på, derfor er jeg glad jeg kan få støtte og oppbacking av dere her.

Dessverre blir hun ganske sinna når jeg prøver å få henne til å slutte å drikke cola, det er jo tydelig at hun er avhengig?

Skrevet

Cola er ikke noe verre enn andre brusdrikker. Juice er også veldig skadelig for tennene.

De fleste blir avhengig av koffeinet i Cola, i tillegg til sukkeret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...