AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Hvorfor er man myndig når man blir 18? Og dette er vel noe som også gjelder nesten hele verden? Hvordan kom frem til dette? Jeg har at man er ikke ferdig utviklet før over 20. Og var ikke myndighetsalderen 20 i Norge frem til slutten av 70-tallet? Hvorfor ble den senket?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Grensen har vel vært både 25, 21 og 20 før den ble 18. I gamle dager ble ikke kvinner myndige. Så hvorfor akkurat 18? Det er ikke som om man blir voksen akkurat den dagen, men ett sted må jo den offisielle grensen gå. 18 år er anbefalt myndighetsalder fra Europarådet.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Som det blir sagt over her: Et sted må jo grensa gå. Den kunne sikkert like gjerne vært på 17 eller 19. Eller 22. Eller noe annet. Jeg tipper det har vokst seg fram en sedvane gjennom årenes løp, og så har man tilpasset seg det som andre land har praktisert.
Chiyo Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Jeg aner ikke hvorfor. Det er jo litt rart at man er myndig, men man kan ikke kjøpe sprit. Jeg syns 18 er en grei alder å bli myndig på, men jeg ser ikke på 18 åringer som voksen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Jeg aner ikke hvorfor. Som sagt, det er fordi Europarådet har anbefalt 18 år. Så kan man selvsagt spørre seg hvorfor de har valgt akkurat 18. Kunne sikkert både vært høyere og lavere myndighetsalder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå