AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Ble litt inspirert av et annet innlegg og lurer litt på hvordan er det med modenheten til en som er født i januar 97 og en som er født i nærmere desember 97. Vil det omtrent ære på samme sted siden de går i samme klasse eller vil den ene andre være langt fremme? Går år ut i fra at dette varierer, men hva er mest normalt? For det jo egentlig ett år forskjell på dem. Og når det kommer til aldersgrenser, hvordan vil du gjøre det? Er det på alderen punktum, eller går du etter klassetrinnet?
Mally Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Jeg ville sagt at det er klassetrinnet som har noe å bety, fordi selv om et er opptil nesten et år forskjell på enkelte så er de et samme klassetrinn omtrent like modne! Tror det har mye med miljøet og de man er sammen med som spiller en stor rolle
Mally Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Men på en annen side er det ikke så stor forskjell på 2 klassetrinn heller
Surriball Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Ble litt inspirert av et annet innlegg og lurer litt på hvordan er det med modenheten til en som er født i januar 97 og en som er født i nærmere desember 97. Vil det omtrent ære på samme sted siden de går i samme klasse eller vil den ene andre være langt fremme? Går år ut i fra at dette varierer, men hva er mest normalt? For det jo egentlig ett år forskjell på dem. Og når det kommer til aldersgrenser, hvordan vil du gjøre det? Er det på alderen punktum, eller går du etter klassetrinnet? Jeg har lest en artikkel et eller annet sted (A-magasinet kanskje?) at når det kommer til fysisk modenhet er det stort sett januarbarna som kommer best ut. Dette var i forbindelse med idrett og fotball, og talentspeidere. Der hadde noen ført statistikk og funnet ut at de fleste som var plukket ut av talentspeiderne var født i første halvdel av året, og det har gjerne sammenheng med at de er større og har hatt lenger tid på å utvikle sine fysiske evner. Det vil jo jevne seg ut når de blir voksne, men for barn har det faktisk noe å si. Når det gjelder mental modenhet tror jeg det er større forskjell. Selv har jeg gått på skole med årskullet over meg i alle år (og jeg er født midt på året, men fikk hoppe opp et klassetrinn), og det gikk bra fordi jeg var moden nok til det. Så alder og årskull har mindre å si på modenhet, tror jeg. Det kan ha like mye med stimuli fra omgivelsene å gjøre, eller at barnet rett og slett utvikler seg fortere fra naturens side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå