AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Jeg tenker å ha hesten på utgang, men hva koster det for - Mat (en liten hest/ponni) - vetrinær i året - Heste Sko - evt andre faste utgifter? Jeg skjønner jo at det vil kunne variere, men sånn ca hva koster det?
katinkatinka Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Det er jo helt fullstendig avhengig av bruk. Om du skal ha en hobbyhest du rir en times tur om dagen kan den spise en femtedel av det en konkurransehest spiser. Det samme gjelder for veterinær, sko og utstyrsutgifter: Jo mer og jo mer "seriøst" du bruker hesten, jo mer vil dn koste på generelt grunnlag.
absinthia Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Sjekk priser på utegangsstall der du bor, forpriser, skopriser, sett av et månedlig beløp til veterinær og andre utgifter, så har du en nogenlunde sum. Ville ikke ha anskaffet hest før jeg hadde et beløp på 3500 å avse hver måned- men det er i området jeg bor, vet om folk som bruker 6000 på hest pr måned. Kanskje du kan finne en å ha på Halvor eller helfor så dunfår en pekepinn om hvordan du takler det først?
lillejenta1 Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Før du anskaffer deg hest må du være 100% sikker på at du har innsett at det er tidkrevende og ikke minst kostbart. Du må legge av penger dersom det kommer uforutsette regninger dersom det skjer noe feks hesten blir syk/skadet så du må ha vetrinær og det kan bli veldig dyrt, selv med forsikring (noe jeg anbefaler å anskaffe). Prisen på for kommer helt ann på dersom du bruker silo eller høy og om det er inkludert i prisen der du skal ha hesten din? Skal du ha den hjemme eller leie hos noen?? Så vil jeg påpeke at du skal ikke kun ha hesten på utegang fordi du tror det er mest lønnsomt. For at en hest skal gå på utegang må forholdene ligge til rette for det. Hesten skal ha tilgang på stort leskur i forhold til vær og vind. Uteplassen skal være drenert og ha tilgang på store områder å bevege seg på sammen med andre hestevenner. Friskt vann og salt og vitaminer skal hesten ha tilgang på konstant hele tiden. Uten tilgang på vann store deler av dagen kan hesten få kolikk. På vintertid må man være ekstra påpasselig å sørge for at hesten har tilgang på vann noe som kan være vanskelig dersom man ikke har tid til å være der ofte for å knuse is eller fylle på med nytt. Det finnes mange metoder for isolering av vanndunker som kan holde vannet isfritt noen timer men ikke hele dagen. Å anbefale er termobarer som holder vannet konstant isfritt hele tiden. Det er en vannbøtte med strømledning som gir vannet varme/lunk. Du må gi hesten regelmessig ormekurer hesten skal ha årsvaksine 1 gang i året og har man ikke vært nøye med årsvaksinen og ikke vaksinert hesten innenfor tidsfristen må man revaksinere hesten og vetrinæren må komme igjen innen 4-6 uker for å gi "hovedvaksinen" og den holder 1 år. Tannrasp er også viktig for at hesten skal spise som normalt og ikke ha plager når den spiser eller at den skal føle ubehag under ridning/kjøring og eventuell annen trening og alt dette koster og man må regne med disse utgiftene. Vanligvis trenger hesten tannrasp 1 gang i året. Vil anbefale på unghester i vekst og eldre hester at de får tannsjekk 2 ganger i året. Silo er rimeligere enn å kjøpe firkantballer av høy men er veldig mange rundballer med silo i år som er VELDIG dårlige pga det fryktelig dårlige været som har vært. Har vært påvist giftstoffer i en del rundballer på østlandet som mange hester har blitt forgiftet av. I fjor døde hele 12 hester av forgiftning på østlandet. Du må sørge for god kvalitet på foret du gir til hesten din for at hesten skal ha en god utvikling og det er særlig viktig med hester som står på utegang for at de skal holde vekten. Du må rett og slett tenke for og imot om det å anskaffe deg hest og om du har tid og penger til det. Stallplass/utegang koster penger også og du må sjekke hva som er inkludert dersom du skal leie utegangsplass hos noen. Det billigste er ofte ikke det beste. Jeg har hestene mine hjemme på utegang og det er mye billigere for meg da jeg har hatt hest på stall store deler av livet helt til vi kjøpte gården jeg eier nå. Det finnes alternativer for både sko og det å ha hesten barfot. Skal du sko hesten din skal den skoes hver 6-8 mnd og vintersko er som regel dyrere. Pris ca per skoing som jeg er kjent med er mellom 1000-1500 kr. skal du ha hesten barfot kan du ikke bare ta av hesten skoene og tro at hesten da går barfot. Du må ha en dyktig barfottrimmer som vet hva som skal til for å hjelpe hesten din påvei til å bli en fin barfothest. En barfottrimmer med MYE kunnskap er kjempeviktig for at hestens utvikling av gode høver skal forekomme. Du må tenke også litt på om hesten er barfot at du har boots tilgjengelig for hesten dersom du skal ri mye på asfalt og grus så hesten ikke blir sårbeint. Boots får du i forskjellige prisklasser og du må også være nøye med valg av boots og at størrelsen passer perfekt. Pris på barfottrimming kommer helt ann på også for meg så bruker jeg en superdyktig barfottrimmer/hovslager som har utdannelsen sin av dan guerra og jobben mye hos ellen Schmelding som er vetrinær så hun har masse fagkunnskap og er veldig profesjonell og har hestens høver i fokus. For mine hester betaler jeg 500 kr for hver trimming og siden mine hesters høver sliter normalt trenger jeg ikke hovtrim mer enn 2 ganger i året men mine har vært barfote hele livet. Du får nesten finne ut av hva som passer deg og din hest best og husk ikke ta den første og beste hesten/ponnien du finner. Bakgrunnskunnskap er viktig for hesten du ser på, ha med deg noen hestekyndige mennesker som kan hjelpe deg på vei til å finne den rette hesten for deg. Håper dette hjalp deg litt mer. Masse lykke til og hold oss gjerne oppdatert om hvordan det har gått
Skylines Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Bra innlegg lillejenta, men ser du skrev skoing hver 6-8 mnd, og ikke uke.. Kan lett misforståes av uerfarne vil jeg tro
lillejenta1 Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Bra innlegg lillejenta, men ser du skrev skoing hver 6-8 mnd, og ikke uke.. Kan lett misforståes av uerfarne vil jeg tro Oi hehe det så jeg nå gitt. ja det er helt feil skulle stå hver 6-8 UKE!
Måndagsbarn Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har ikke selv hest, men familien min har alltid drevet med hest, og jeg ser hvor ekstremt mye tid som går med til dette. De holder til i stallen flere timer hver dag og tar godt vare på hestene. Her snakker vi pleie av høver og tenner og kropp, solarium og massasje (!), medisiner til syke hester, vaksiner, godt for, rene stallbokser, kosttilskudd, rent vann til enhver tid, passe trening/mosjon og riktig utstyr. Jeg kan ikke engang forestille meg hvor mye penger som går med iløpet av året, men det er ikke lite. Nå er det 1 av hestene som er "kosehest" hjemme, og 1 som er aktiv i konkurranser på middels høyt nivå (NM o.l.), men de krever jo mye stell uansett. De forteller ofte om hesteeiere som behandler dyrene sine feil, som regel fordi de ikke vet bedre, ikke av ondskap, men det skremmer meg hvor mye "herjing" det bedrives rundt omkring. Lillesøsteren min har f.eks en venninne som har en gammel hest på 25 år som hun ved tilfeller har vært ute og hoppet med i to timer i strekk f.eks- Slikt skjønner jo tilogmed jeg som er uerfaren med hest at ikke er akseptabelt. Jeg påstår absolutt ikke at du er en slik! Bare husk på at det finnes masse hestefolk som kommer til å gi deg "gode råd" angående hesten din og foring, stell og riding, og at du skal være skeptisk til det motsatte er bevist, det er helt vilt hvor mye useriøst og merkelig som finnes der ute! Les bøker om hest, gjerne fra veterinærpensum f.eks og sett deg godt inn i ulike vanlige former for sykdommer o.l. slik at du er forberedt. Finn en veterinær du stoler på, og ta gjerne kontakt med profesjonelle hestefolk så du vet hva du går til:) Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har en liten hest/ stor ponni og han koster meg rundt 4500 kroner i måneden. Dette er inkludert stallplass, fôr, skoing, veterinær, forsikring og ridetimer. Med veterinær mener jeg tannrasp og årlig vaksine, har ikke tatt med eventuelle overraskende veterinærbesøk som man må regne med en gang i blant. Utstyr som sal og lignende har jeg ikke tatt med, selv om jeg kanskje burde gjort det. Salen kostet jo godt over titusen, og jeg har en like dyr sele og en dyr vogn og hestehenger. Bare denne vinteren har det blitt tre nye dekken til rundt 3000 kroner pr. styk. Du bør ha opp mot 5000 i måneden å avse til en eventuel hest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå