Gå til innhold

Hvor er det best å bo på Oslo østkant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bydeler er nærme marka, barnevennlig - men samtidig passelig kort til sentrum(maks ca 15 min m tbane)?

Vil helst unngå områder som kun har blokkbebyggelse, foretrekker litt blandet med rekkehus/lavblokker etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan jeg anbefale Grefsen.

Området har den bebyggelsen du etterspør, og har i tillegg kort vei til marka, god kollektivdekning med T-bane (fra Storo) og trikk. Rolig barnevennlig område med stort sett eneboliger og rekkehus

• Liker 1
Skrevet

Da kan jeg anbefale Grefsen.

Området har den bebyggelsen du etterspør, og har i tillegg kort vei til marka, god kollektivdekning med T-bane (fra Storo) og trikk. Rolig barnevennlig område med stort sett eneboliger og rekkehus

Er Grefsen på østkanten?

Jeg anbefaler Etterstad, Hovin og Lilleborg.

Skrevet

Det er vel ikke så veldig markanært på Etterstad... ?

I mitt hode må du til Hellerud, Godlia, Skøyenåsen eller Oppsal ca for å komme helt innpå marka og ha 15 min til sentrum.

Skrevet

TS her:)

Grefsen er nok godt over mitt prissjikt, ergo min betegnelse "Oslo Øst".

Aller helst vil jeg ha en enebolig på Rodeløkka, men siden det ikke heller lar seg gjøre må vi tenke realistisk ;)

Jeg har sett litt på Østensjø - har skjønt at det er ganske barnevennlig og veldig nært marka.

Men Manglerud - er det veldig ensidig bebyggelse der?

Skrevet

TS her:)

Grefsen er nok godt over mitt prissjikt, ergo min betegnelse "Oslo Øst".

Aller helst vil jeg ha en enebolig på Rodeløkka, men siden det ikke heller lar seg gjøre må vi tenke realistisk ;)

Jeg har sett litt på Østensjø - har skjønt at det er ganske barnevennlig og veldig nært marka.

Men Manglerud - er det veldig ensidig bebyggelse der?

På Manglerud er det både blokker og rekkehus og eneboliger. Det er det i alle områdene oppover der - Karlsrud, Lambertseter, Oppsal, Ulsrud osv.

Skrevet

Det er vel ikke så veldig markanært på Etterstad... ?

Nei, du har vel rett i det. Men vi har en liten urskog i Svartdalsparken! :fnise:

Skrevet

Nei, du har vel rett i det. Men vi har en liten urskog i Svartdalsparken! :fnise:

:ler:

Koselig park - og veldig fint sted Etterstad - virkelig. Og det er sentrumsnært.

Skrevet

Er Grefsen på østkanten?

Jeg anbefaler Etterstad, Hovin og Lilleborg.

Ja, slik jeg forstår ligger Grefsen på østkanten.

Skillet mellom øst- og vestkanten går langs Uelandsgate, Tåsenveien og Havnabakken.

Da lurer jeg mer på hvordan du kan definere Etterstad, Hovin og Lilleborg til å være i nærheten av marka? Det er i beste fall 4-5km til nærmeste Oslomark.

Skrevet

Ja, slik jeg forstår ligger Grefsen på østkanten.

Skillet mellom øst- og vestkanten går langs Uelandsgate, Tåsenveien og Havnabakken.

Grefsen er ikke østkant. Grefsen (og Kjelsås) ligger i Oslo nord.

• Liker 1
Skrevet

Østensjø er perfekt.

Jeg selv bor på Bøler, nær østensjø vannet, marka og det er blanding av rekkehus, hus og blokker.

Veldig koselig og fint, har bodd her de siste 4 år å kunne aldri vært mer fornøyd (jeg har bodd mange forskjellige steder på østkanten)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du for mye penger så er jo sør for smestad, vindern, blindern, marienlyst noe av det beste. Har du enda mer penger du ikke vet hva du skal gjøre med så tror jeg slottet i madserud alle hadde vært ok :P

http://www.nettavisen.no/bolig/article2491942.ece

(Ligger rett nedenfor frognerparken.)

(Nærhet til marka blir rundt rikshospitalet. Da kan du gå på ski fra døra)

Endret av hmmz
Skrevet

Har du for mye penger så er jo sør for smestad, vindern, blindern, marienlyst noe av det beste. Har du enda mer penger du ikke vet hva du skal gjøre med så tror jeg slottet i madserud alle hadde vært ok :P

http://www.nettavisen.no/bolig/article2491942.ece

(Ligger rett nedenfor frognerparken.)

(Nærhet til marka blir rundt rikshospitalet. Da kan du gå på ski fra døra)

Østkanten? :foto:

• Liker 1
Skrevet

Grefsen er ikke østkant. Grefsen (og Kjelsås) ligger i Oslo nord.

Man skille bare øst og vest når det gjelder "kanten", ikke sør og nord.

Dersom man følger tankegangen din så er da heller ikke groruddalen på østkanten, men Oslo nord.

Skrevet

Ekeberg er kanskje det beste når jeg hører på hva du ønsker deg. Det er et par minutter biltur for å komme til selve marka, men man har hele ekebergsletta og ekebergskolen å boltre seg på.

• Liker 1
Skrevet

Uhm jah..... Er vant med spørsmål om rundt vestkanten. På østkanten er vel grefsen/tonsenhagen mest sentralt i forhold til marka/byen.

Problemet er jo at alt er utbygd så det er få tarmer fra marka som går ned i byen. Dermed er det kanskje like så greit å satse på ett sted på utsiden av oslo med bra kollektivtilbud om man skal være nær marka og ha det billig

Skrevet

Ekeberg er kanskje det beste når jeg hører på hva du ønsker deg. Det er et par minutter biltur for å komme til selve marka, men man har hele ekebergsletta og ekebergskolen å boltre seg på.

Ekebergskogen skulle det stå. Kollektivtilbudet er også supert ned til sentrum. Litt avhengig av hvor du bor, går det både buss, trikk og t-bane.

Skrevet

TS igjen her :D

Altså - for å være helt ærlig, om jeg så hadde hatt ubegrenset med millioner hadde jeg faktisk ikke valgt klassisk Oslo vestkant type Smedstad og Vindern.

Kall meg fordomsfull, men jeg orker ikke den type miljø - og har helt ærlig ikke så lyst at de fremtidige kidsa skal vokse opp på vestkanten.

Ei heller gidder jeg 20-30 min på tbanen/buss, så Tonsenhagen utgår da jeg har skjønt at den bussen er megafull og bruker tusen år om man skal til andre siden av byen(har en bekjent som jobber på vestkanten - bor på tonsenhagen og bruker 3 kvarter/1 time til jobb med buss).

Men Grefsen ja....der går det visst litt av hvert med kollektiv inkludert raskere lokaltog.

*vil helst bo midt i byen med hage og skau* ;)

• Liker 2
Skrevet

Grefsen er fint, men dyrt.

Hvis du vil bo nærme marka kan jeg anbefale Ellingsrud. T-banen går hvert 7'ende minutt derifra. Og det er nærme østmarka.

• Liker 1
Skrevet

Grefsen er fint, men dyrt.

Hvis du vil bo nærme marka kan jeg anbefale Ellingsrud. T-banen går hvert 7'ende minutt derifra. Og det er nærme østmarka.

Men skolene i det strøket har et vanvittig høyt antall ikke-etniske norske elever.

Vanskelig dette, TS. Selv bor jeg 5 minutter fra markagrensa i Østensjø bydel. T-bane nr 3 er den banen det er høyest trykk på, og man må regne med å stå som sild i tønne på vei til jobb om morgenen. Skolene her er gode, men tilflyttingen av barnefamilier er veldig høy, og skolene er dermed sprengt på kapasitet. Boligprisene for rekkehus og tomannsboliger nærmer seg også vestkanttilstander. Men om man syns blokk er greit, så kan man fortsatt får ganske mye for 2.5-3.5 mill.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...