challenger Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Har en del plagg jeg har lyst til å bestille fra asos.com. Men så lurer jeg på hva som lønner seg mest når det kommer til tollregningen. De har gratis frakt så det er ikke noe problem, og alle plaggene kommer over 200kr. Lønner det seg å heller ta alt sammen på en runde slik at summen blir på rundt 2000kr? Eller lønner det seg å dele opp bestillingen slik at det blir mindre totalsum? Hvordan blir det med fortolling og gebyrer på de forskjellige alternativene?
Gjest alille Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Få alt på en ordre, siden du i tillegg til MVA og toll må betale fortollingsgebyr (på ca 120 kr??) for hver pakke du mottar. MVA og toll er på en fast prosentsats, så det har ingenting å si på MVA og toll hvor mange ulike pakker/ordre det er, hvis du kan prosentregning vil du se at det har ingenting å si. Men fortollingsgebyret derimot er på et fast beløp per pakke - så få alt i EN pakke.
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Lønner seg å ta det i samlet bestilling, tror jeg. Asos kommer vel enten med Posten eller med DHL? Mener jeg huske valgene var. Jeg valgte posten og de har i overkant 100kr i fortollingsgebyr, per fortolling. Om du får 4 pakker til 500kr verdi så får du moms på tilsammen 2000kr + 4 fortollingsgebyr. Får du en pakke til 2000 i verdi = moms på 2000 kr + ett fortollingsgebyr. Er dog litt usikker på om fortollingsgebyret er statisk, men vil tro man tjener på å samle opp. Tjener kun på å dele opp dersom hver sending blir under 200kr i verdi.
challenger Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2012 Takk for svar dere:) Jeg synes også det høres mer logisk ut å ta alt på en gang, for det gebyret kommer jo på hver pakke uansett og da er det jo bedre å få ett gebyr framfor fire:p
challenger Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2012 Noen som forresten vet ca hvor mye det blir hvis summen er på 2000kr?
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Spørs på hva slags type ting det er, tror sko og klær har litt forskjellige %. Tommelfingerregelen er å gange summen med 0,25 - da får du ca. moms. (Understrek "cirka").
challenger Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2012 Spørs på hva slags type ting det er, tror sko og klær har litt forskjellige %. Tommelfingerregelen er å gange summen med 0,25 - da får du ca. moms. (Understrek "cirka"). Det er kun klær det er snakk om. Men er det fortollingsgebyret fra posten det samme uansett pris? Også kommer mva% i tillegg?
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Skrev det lengre oppe, jeg er ikke sikker på om fortollingsgebyret er statisk, tror det kommer an på fraktselskapet. Har hatt endel regninger på jobben fra bring, ups og dhl, og det ser ut til å variere litt, fraktselskapet står for fortollingen, slik jeg har skjønt det. MVA kommer i tillegg ja.
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 MVA% på type varer finner man oversikt over på toll.no forresten. Bøker er det ikke moms på, feks.
challenger Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2012 Prøvde sånn importkalkulator og da ble "svaret" mva=553kr og toll= 214kr. Men kommer da posten sitt fortollingsgebyr på ca 120kr i tillegg til dette da eller? Så da blir det altså ca 890kr å betale for å hente ut pakken, hvis den koster 2000kr?
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 Det høres ikke helt ufornuftig ut, nei.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Hos posten er forenklet fortolling for varekjøp mellom 200 og 1000 kr. Ved varekjøp over 1000 kr er det ordinær fortolling og prisen for dette er kr 234,-. Så du må regne med å betale ca. 950 for å få ut en pakke til 2000 NOK.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #13 Skrevet 15. januar 2012 Om veriden på pakken overstiger 1000kr så er det ikke forenklet fortolling lengre, men ordinær fortolling, og gebyret posten tar er vel 220,- om jeg ikke husker feil. Husk å betale i pund/GBP på asos, da det er billigere enn å betale i NOK. Opplever også at asos sender vesker og sko i egne pakker, slik at jeg flere ganger har måttet betale flere fortollingsgebyr fordi de ikke har sendt i en pakke, enda det er på samme bestilling.
challenger Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2012 Så da er det bedre om jeg holder meg under 1000kr?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå